Revisit Paulo Freire in search of tenderness

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22409/resa2021.v14iesp..a51201

Keywords:

Paulo Freire., tenderness, popular education., subjectivation process., education as a practice of freedom

Abstract

This article is the result of thinking in motion. An exercise in digging through the lived, the studied in the search of knowledge creation that can help us deal with the daily challenges of living, we walk searching tenderness. We focus on the dark scenario of the story we are going through. We highlight the suffering caused by the pandemic and the necrophilic policy installed in our country since 2018 and the way in which the context marks people's lives, to the point that many people are on the verge of exasperation. There are several sides in the fight fot the right to life. In this study, we take as analysis the ongoing policy of subjectivation that tries to produce us as powerless, inferior and insignificant. It tries to control and suffocate our existence. We reaffirm that our desire is to live a dignified life, a good life, with reasons to celebrate. We look for shelter, a simple place where we can bathe, feed, rest and celebrate. We dug through the lived in search of tenderness, so we revisited Paulo Freire because we believe that the way in which he made his words and philosophy available, enables education as a practice of freedom. In this way, popular education is an experience of tenderness.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Dulcinéia de Fátima Ferreira, Universidade Federal do Maranhão, São Luís, MA

Educadora popular desde os anos de 1980, Pedagoga, Metre e Doutora em Educação pela UNICAMP (Universidade Estadual de Campinas- SP). Possui Pós doutorado em cultura popular pela UFMA (Universidade Federal do Maranhão).  Professora Associada II do Centro de Ciências Sociais e Departamento de Educação da UFMA. rofessora Associada da Universidade Federal do Maranhão (UFMA- Campus São Luís ). Vinculada ao Departamento de Educação II . Pós Doutorado em Cultura Popular junto à Universidade Federal do Maranhão (UFMA). Doutora e Mestre em Educação pela Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP). Eixos temáticos: Educação, Cultura e políticas de subjetivação, Educação popular, Cultura Popular e processos educativos; Educação de Jovens e Adultos, Educação como prática da liberdade

References

ACOSTA, A. O Bem Viver: Uma oportunidade para imaginar outros mundos. (Tradução Tadeu Breda). São Paulo: Autonomia Literária, 2016.

BARROS, M. Poesia completa. São Paulo: Leya, 2010.

BOFF, L. Saber Cuidar: Ética do humano – compaixão pela terra. 7. ed. Petrópolis: Vozes, 2001.

______. Virtudes para um outro mundo possível: Hospitalidade, direção e dever de todos. Petrópolis, RJ: Vozes, 2005.

CERTEAU, Michel de. A cultura no plural. Campinas: Papirus, 2012.

DELEUZE, Gilles. conversações. São Paulo: Editora 34, 1992.

FERREIRA, Dulcinéia de Fátima; VARGA, Istvan Van Deursen. Cultura popular e processos de subjetivação: em busca de linhas de vida . Laplage em Revista (Sorocaba), vol.4, n.1, jan.-abr. 2018, p.67-80.

http://www.laplageemrevista.ufscar.br/index.php/lpg/article/view/437/641

FREIRE. A.M.A (org).. Pedagogia dos sonhos possíveis. São Paulo: UNESP, 2001.

FREIRE, P. Educação como prática da liberdade. 13. ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1982.

______. Educação e mudança. 8ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1983.

______. Pedagogia do Oprimido. 17. ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1987.

______. Pedagogia da Esperança. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1992.

______. Pedagogia da indignação: cartas pedagógicas e outros escritos. São Paulo, Editora UNESP, 2000.

______. Política e Educação. 4. ed. São Paulo: Cortez, 2000a.

______. Professora sim, tia não: cartas a quem ousa ensinar. São Paulo: Olho d’Água, 2000b.

GARCIA, P. B. A questão política da Educação Popular. 6.ed. São Paulo: Brasiliense, 1986.

KRENAK, Ailton. O amanhã não está à venda. São Paulo: Companhia das letras, 2020.

LINHARES, C. Paulo Freire: memórias como narrações compartilhadas. In FREIRE, A.M.A. et.al. Pedagogia da Libertação em Paulo Freire. São Paulo: UNESP, 2001.

MADURO, Otto. Mapas para festa: reflexões Latino-Americanas sobre a crise e o conhecimento. Petrópolis: Ed. Vozes, 1994.

MBEMBE, Achille. Necropolítica. São Paulo: N-1 edições, 2020.

MELLO, T. Poemas preferidos: pelo autor e seus leitores. 2.ed. Rio de Janeiro: Bertrand Brasil, 2002.

OLIVEIRA, Ana Lucia C. Aprendendo com os guaranis a resistir e sonhar com terras livres. 2020. Dissertação (Mestrado em Educação) Programa de Pós - Graduação em Educação, Departamento de Ciências Humanas e Educação. Universidade Federal de São Carlos, Sorocaba/SP, 2020.

PEREIRA, D.F.F. Paulo Freire: Uma vida como obra que permanece. Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação (UNESP UNIV ALCALÁ). v. 9, n. 2, abril/junho de 2014. (p. 247 – 262)

RESTREPO, L. C. Direito à Ternura, Petrópolis, Vozes, 2000.

ROLNIK, Sueli. Pensamento, corpo e devir. Caderno de Subjetividade, v.1 n.2:241-251. Nucleo de Estudos e Pesquisas da Subjetividade, Programa de Pós Graduados de Psicologia Clinica, PUC/SP. São Paulo, set./fev. 1993.

______. “Fale com ele” ou como tratar o corpo vibrátil em coma. Conferência proferida no simpósio: Corpo, Arte e Clínica. Instituto de Psicologia, Programa de Pós-Graduação em Psicologia Social e Institucional, UFRGS, Porto Alegre, 11 mar. 2003. Disponível em: <http://www.pucsp.br/nucleodesubjetividade/Textos/SUELY/falecomele.pdf>. Acesso em: 10 mar. 2017.

SANTOS, B. S. A crítica da razão indolente: contra o desperdício da experiência. 2.ed.São Paulo: Cortez, 2000.

______. (org.) Para uma sociologia das ausências e uma sociologia das emergências. in Conhecimento Prudente para uma Vida Decente: ‘Um discurso sobre as Ciências’ revisitado. São Paulo: Cortez, 2004 (p. 777 -821).

STRECK, D. R. Pedagogia no encontro de tempos: Ensaios inspirados em Paulo Freire. Petrópolis, RJ: Vozes, 2001.

Published

2021-12-14

How to Cite

Ferreira, D. de F. (2021). Revisit Paulo Freire in search of tenderness. Ensino, Saude E Ambiente, 14(esp.), 79-94. https://doi.org/10.22409/resa2021.v14iesp.a51201