Between utopias and hopes
Paulo Freire's current situation to postpone the end of the world
DOI:
https://doi.org/10.22409/resa2021.v14iesp..a51849Keywords:
Paulo Freire., popular education., psychology.Abstract
This article focuses on celebrating the centenary of Paulo Freire and is mobilized by some questions: what has Psychology been doing at school and, more specifically, how do Psychology and Popular Education meet? What do we have to learn from Paulo Freire? What is the relevance of your legacy to advance, today, in times of upsurge and loss of rights. Based on a situated and implied writing, we briefly discuss the very history of the constitution of Psychology as a science and the effects engendered therein in terms of modes and processes of subjectivation. Paulo Freire's work and legacy are pointed out as mobilizers of new practices in Psychology, taking our realities and commitment to social transformation as ethical, ontological and epistemological guidelines, reaffirming the current status of the Brazilian educator to resist and rebuild our utopias nowadays.
Downloads
References
ALVES, R.; SOUSA, M. de. Pinóquio às Avessas. Campinas: Verus Editora/Mauricio de Sousa Editora, 2010.
CAMPOS, Á. de. O que há em mim é sobretudo cansaço In Poesias de Álvaro de Campos. Fernando Pessoa. Lisboa: Ática, 1944 (imp. 1993).- 64.
EAD FREIRIANA. Curso Mestres do amanhã: fazedores do futuro. Módulo 1, Videoaula 1 - O futuro como campo da possibilidade. Ministrada por Moacir Gadotti. São Paulo: Instituto Paulo Freire, 2020-2021a.
EAD FREIRIANA. Curso ‘Mestres do amanhã: fazedores do futuro. Módulo 2, Videoaula 7 - O pensamento moderno e a educação realista. Ministrada por Moacir Gadotti. São Paulo: Instituto Paulo Freire, 2020-2021b.
FOUCAULT, M. Vigiar e Punir. Petrópolis (RJ): Editora Vozes, 1997.
FREIRE, N. Quem tem a utopia de construir um mundo melhor está com Paulo Freire In Nova Escola, 2021. Disponível em https://novaescola.org.br/conteudo/20655/nita-freire-quem-tem-a-utopia-de-construir-um-mundo-melhor-esta-com-paulo-freire
FREIRE, P. Educação ‘bancária’ e educação libertadora In Patto, Maria Helena de Souza. (org.). Introdução à Psicologia escolar. São Paulo: Casa do Psicólogo, 1997.
GADOTTI, M. Perspectivas atuais da educação. São Paulo Perspec., São Paulo, v. 14, n. 2, p. 03-11, June 2000.
GUZZO, R. S. L. et al. Psicologia e Educação no Brasil: uma visão da história e possibilidades nessa relação. Psic.: Teor. e Pesq., Brasília, v. 26, n. spe, p. 131-141, 2010.
GALEANO, E. Para que serve a utopia? Disponível em https://www.youtube.com/watch?v=9iqi1oaKvzs
GALEANO, E. Las venas abiertas de América Latina. 60. ed. Bogotá, Colombia: Siglo XXI Editores, 1990.
GALEANO, E. As veias abertas da América Latina. 50 anos. Edição comemorativa. Porto Alegre: L&PM, 2021
HARAWAY. D. Saberes localizados: a questão da ciência para o feminismo e o privilégio da perspectiva parcial. Cadernos Pagu, (5), 7-41, 1995.
HOOKS, b. Paulo Freire In Ensinando a transgredir: A educação como prática da liberdade. São Paulo: Martins Fontes, 2013.
KRENAK, A. Ideias para adiar o fim do mundo. São Paulo: Companhia das Letras, 2019.
LIBÂNEO, J.C. Democratização da escola pública: a pedagogia histórico-crítico social dos conteúdos. São Paulo: Loyola, 1982.
MOREIRA, M. de C. Sobreviver nunca foi nosso destino: quando um analisador potencializa outros olhares e práticas na intersecção entre a psicologia e a educação. Sul-Sul - Revista de Ciências Humanas e Sociais, [S. l.], v. 1, n. Especial, p. 96–117, 2021.
MOREIRA, M. de C. “O que foi feito, amigo, de tudo que a gente sonhou?” Uma cartografia da atuação de Organizações da Sociedade Civil no fortalecimento da democracia. Tese de Doutorado em Psicossociologia de Comunidades e Ecologia Social. Rio de Janeiro: EICOS/UFRJ: Programa de Pós-graduação em Psicossociologia de Comunidades e Ecologia Social da Universidade Federal do Rio de Janeiro, 2014.
OLIVEIRA, L.R. de; BALIEIRO, T. B; SANTOS, A. de O. Racismo e psicologia na escola: diálogos entre Fanon e Freire. Arq. bras. psicol., Rio de Janeiro, v. 72, n. spe, p. 94-108, 2020.
PATTO, M.H.de S.. A produção do fracasso escolar – Histórias de submissão e rebeldia. São Paulo: Intermeios, 2015 (4ª edição revista e ampliada).
SADER, E. Quando novos personagens entraram em cena. Experiências e lutas dos trabalhadores da grande. São Paulo 1970-1980. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1988.
SANTOS, B. S. O futuro começa agora – da pandemia à utopia. Coimbra: Almedina, 2021.
SILVA, R. N. da. A invenção da psicologia social. Petrópolis, RJ: Vozes, 2005.
STENGERS, I. No tempo das catástrofes – resistir à barbárie que se aproxima. São Paulo: Cosac Naify, 2015.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 Ensino, Saude e Ambiente
![Creative Commons License](http://i.creativecommons.org/l/by/4.0/88x31.png)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Os autores que publicam nesta Revista concordam com os seguintes termos:
1. Autores mantém os direitos autorais e concedem à revista o direito da primeira publicação.
2. Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicado nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e da publicação inicial nesta revista.