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Depatriarchalization of the curriculum and approaches to gender and sexualities: an experience report from an educational space in the Northeast of Brazil

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22409/resa2024.v17.a57117

Keywords:

curriculum, diversity, inclusion, genders, sexualities

Abstract

In recent years, the school curriculum has become a territory of dispute between conservatives and progressives. The tension was heightened when educators inserted debates on genders, sexualities and human diversity into basic education. Attempts to deconstruct the heteropatriarchal curriculum are still timid in Brazil. This is justified by the intensified political upsurge in the period from 2016 to 2022. The legitimization of persecution of education professionals contributed to many retreating from the discussion of gender and sexual diversity issues. However, the struggles attributed to the permanence of the debates were responsible for the construction of a school that was more affectionate and welcoming of diversity. Understanding the importance of this fight for a welcoming curriculum motivated the writing of the article. The objective of the text is to reflect on the perceptions observed during the lecture entitled Inclusions and Diversities. The lecture took place on July 7, 2022, in a public school in the state of Ceará and its target audience was students in the 9th year of elementary school. As a result, the importance of these debates for students was verified: (1) who suffer prejudice for dissenting from normalized sexuality; (2) the reproduction of heteropatriarchy in the school environment; (3) institutionalized violence in society; (4) silencing in the face of LGBTQIAPNphobia.

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Author Biographies

Stelina Moreira de Vasconcelos Neta, Universidade Federal da Bahia, Salvador, BA, Brasil

Parda que se autodeclarada politicamente como negra, baiana, doutoranda em Ensino, Filosofia e História das Ciências pela Universidade Federal da Bahia e Universidade Estadual de Feira de Santana, mestra em Educação e Contemporaneidade pela Universidade do Estado da Bahia, instituição em que se graduou em Pedagogia. É pesquisadora em educação, currículo, didática, gêneros, sexualidades, interseccionalidades, feminismos, etnicidade (com pesquisa na Escola Indígena Pataxó de Coroa Vermelha, município de Cabrália - Bahia) e lesbianidades. Ativista lésbica vinculada a Rede Nacional de Lésbicas e Bissexuais ? Rede LesBi, atuou no Centro de Direitos Humanos nos núcleos de Relações étnico-raciais, LGBTQIAPN+ e promoção dos direitos da pessoa com deficiência vinculado a Secretaria de Assistência Social no município de Feira de Santana, elaborando projetos e formações para essas populações. Tem experiência em formações de docentes e foi professora substituta do Instituto Federal da Bahia, atuou como docente do Plano Nacional de Formação de Professores ? PARFOR na Universidade do Estado da Bahia nos Campus de Irecê, Conceição do Coité e Senhor do Bonfim. É integrante do Laboratório de Estudos e Pesquisas em Lesbianidade, Gênero, Raça e Sexualidade da Universidade Federal do Recôncavo da Bahia; membro do Núcleo de Pesquisa e Extensão em Cultura, Gêneros e Sexualidades ? NuCus, na linha de Lesbianidade, Interseccionalidades e Femininos da Universidade Federal da Bahia e do Grupo de Trabalho em Gênero da Associação Nacional de História e do grupo de Estudos em Gênero e Sexualidades da Universidade Estadual de Feira de Santana. 

Ana Paula Miranda Guimarães, Instituto Federal da Bahia, Salvador, BA, Brasil

Professora de Ensino Básico, Técnico e Tecnológico do Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia da Bahia (IFBA)/campus Camaçari. Possui Mestrado e Doutorado em Genética e Biologia Molecular pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS), Bacharelado e Licenciatura em Ciências Biológicas pela mesma Universidade. É professora colaboradora do Programa de Pós-Graduação em Ensino, Filosofia e História das Ciências da Universidade Federal da Bahia e Universidade Estadual de Feira de Santana (UFBA/UEFS). Possui experiência nas áreas de Genética Humana e Médica, Biologia Molecular. Além disso, tem experiência em Ensino de Ciências e Biologia, área que atualmente possui interesse e realiza pesquisa. É integrante do grupo de pesquisa em História, Filosofia e Ensino de Ciências Biológicas vinculado ao Laboratório de Ensino, Filosofia e História da Biologia (LEFHBio-UFBA), é uma das das líderes do Laboratório de Metodologia e Pesquisa Mista em Ensino de Ciências (LAMPMEC) e por fim, é líder do grupo de pesquisa em Ensino de Ciências e Inovações Educacionais (ENCINE) vinculado ao Núcleo de Pesquisa em ensino de ciências (NUPEC) do IFBA.

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Published

2024-04-11

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How to Cite

Vasconcelos Neta, S. M. de, & Guimarães, A. P. M. (2024). Depatriarchalization of the curriculum and approaches to gender and sexualities: an experience report from an educational space in the Northeast of Brazil. Teaching, Health and Environment, 17, Publicado em 11/04/2024. https://doi.org/10.22409/resa2024.v17.a57117

Issue

Section

Dossiê Interseccionalidades

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