Creative learning as a tool for empowerment and education of patients about breast cancer

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22409/resa2024.v17.a59743

Keywords:

breast cancer, health literacy, patient education, patient participation, empowerment for health

Abstract

The of this manuscript was to describe the contribution of 4 Playful -Dialogic Educational Workshops to promote the education of patients about breast cancer (BC) for women who have experienced this diagnosis, using Creative Learning as a tool. As an approach, qualitative research and community-based participatory research were have been used, since this study has as its central axis the dialogical relationship and the shared construction of knowledge through the appreciation of knowledge both from science and from those who experienced such a diagnosis. It had the participation of 12 women who experienced the diagnosis of breast cancer, aged between 40 and 72 years and used the conversation wheel as an instrument for data collection. It was analyzed using Bardin's Content Analysis, with the following categories: Promoting patient access to knowledge about BC mama to improve care; The importance of favoring the patient's understanding in relation to the knowledge built about BC; Health education as a device for patient empowerment; Peer-to-peer education as a proposed approach to share and expand access to knowledge about BC. Having in horizontality, shared construction of knowledge and creativity, important devices for the effective and meaningful construction of knowledge, Creative Learning becomes an innovative path to foster criticality and empowerment of participating women. The knowledge constructed enabled them to act, in the social environments in which they live, as multipliers of this learning, expanding and democratizing access to information about BC.

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Author Biographies

Clarice Silva de Santana, Fundação Oswaldo Cruz (Fiocruz), Rio de Janeiro, RJ, Brasil

Fisioterapeuta pela Sociedade Educacional Fluminense (2002). Especialista em Promoção da Saúde e Desenvolvimento Social pela Escola Nacional de Saúde Pública (ENSP) - FIOCRUZ. Aperfeiçoamento de Fisioterapia em Mastologia Oncológica pelo Instituto Nacional do Câncer (INCA). Mestre e Doutora em Ensino de Biociências e Saúde (IOC/FIOCRUZ).

Claudia Teresa Vieira de Souza, Fundação Oswaldo Cruz (Fiocruz), Rio de Janeiro, RJ, Brasil

Pesquisadora Titular em Saúde Pública da Fundação Oswaldo Cruz (Fiocruz), Pós-Doutorado em Estudos sobre Ciência e Sociedade pelo Centro de Estudos Sociais da Universidade de Coimbra (2011), Líder do Grupo de Pesquisa do CNPq - Grupo de Pesquisa Clínica em Epidemiologia e Tecnologias Inovadoras em Saúde desde 2013. Doutorado em Saúde Pública pela Escola Nacional de Saúde Pública (ENSP)/Fiocruz (2001). Mestrado em Saúde Pública pela ENSP/Fiocruz (1996). Coordenação do Laboratório de Pesquisa em Epidemiologia e Determinação Social da Saúde do Instituto Nacional de Infectologia Evandro Chagas/Fiocruz desde 2013. Docente do Programa de Pós-Graduação em Ensino em Biociências e Saúde (PG-EBS) do Instituto Oswaldo Cruz/ Fiocruz. Membro ad hoc do Comitê de Ética em Pesquisa do INI/Fiocruz. Coordenadora de projetos de pesquisa em Saúde Coletiva. Coordenação da Comissão de Projetos Sociais do INI/Fiocruz. Tem experiência em Saúde Pública, Epidemiologia, Pesquisa Clínica, Promoção da Saúde e Prevenção de doenças Infecciosas e outros agravos à saúde; Tecnologias Inovadoras em Saúde, Educação em Saúde e Ambiente, Divulgação e Popularização da ciência, Ensino Formal e Não formal em Biociências e Saúde e Práticas Integrativas e Complementares em Saúde.

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Published

2024-12-21

How to Cite

Santana, C. S. de, & Souza, C. T. V. de. (2024). Creative learning as a tool for empowerment and education of patients about breast cancer. Teaching, Health and Environment, 17, Publicado em 21/12/2024. https://doi.org/10.22409/resa2024.v17.a59743

Issue

Section

Articles