Mathematical Problem Solving Class in Rio de Janeiro Public Schools

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22409/resa2024.v17.a60793

Keywords:

problem solving, Mathematical Problem Solving discipline, SEEDUC

Abstract

An overview of the use in Mathematics of the Problem Solving teaching-learning process is presented. Our approach consists to verify how the BNCC and the PCN treat the Problem Solving strategies. The main purpose here is to address some of the ideas that Rio de Janeiro Public Schools teachers have about the Mathematical Problem Solving (RPM) course that was established in 2012 by the Rio de Janeiro State Department of Education (SEEDUC). A questionnaire was applied to the target group (school teachers) and a similar survey, developed in 2015, was used as a comparison tool. Once again, it was observed the lack of training for teachers to effectively work on the course. Despite various challenges mentioned, many teachers expressed support for the establishment of a course similar to RPM in municipal schools.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Altemar Falcão da Cunha, Escola Souza da Silveira, Rio de Janeiro, RJ, Brasil

Possui Licenciatura em Matemática pela UERJ e Mestrado Profissional em Matemática (PROFMAT) pela UERJ. É professor da Faculdade São Camilo.

Augusto Cesar de Castro Barbosa, Universidade do Estado do Rio de Janeiro. Rio de Janeiro, RJ, Brasil

Possui Doutorado em Física pela UFF. Professor Titular do Instituto de Matemática e Estatística da UERJ. Professor permanente do Mestrado Profissional em Matemática em Rede Nacional (PROFMAT).

Cláudia Ferreira Reis Concordido, Universidade do Estado do Rio de Janeiro. Rio de Janeiro, RJ, Brasil

Possui Doutorado em Matemática pela UFRJ. Professora Associada do Instituto de Matemática e Estatística da UERJ. Professora permanente do Mestrado Profissional em Matemática em Rede Nacional (PROFMAT).

Marcus Vinicius Tovar Costa, Universidade do Estado do Rio de Janeiro. Rio de Janeiro, RJ, Brasil

Possui Doutorado em Física pela UFF. Professor Associado do Instituto de Matemática e Estatística da UERJ. Professor permanente do Mestrado Profissional em Matemática em Rede Nacional (PROFMAT).

References

BOGDAN, Robert; BIKLEN, Sari. Investigação qualitativa em educação. Porto: Porto Editora, 1994.

BRASIL. Ministério da Educação e do Desporto. Secretaria de Educação Fundamental. Parâmetros Curriculares Nacionais: Matemática - 1º e 2º ciclos. Brasília: MEC / SEF, 1997.

BRASIL. Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular - Educação Infantil e Ensino Fundamental. Brasília: MEC, 2018. Disponível em: http://basenacionalcomum.mec.gov.br/images/BNCC_EI_EF_110518_versaofinal_site.pdf. Acesso em: 28 ago. 2024.

BRASIL. Instituto Nacional ¬¬¬¬de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira. Relatório Brasil no PISA 2018. Brasília: INEP, 2020. Disponível em: https://bit.ly/3yLXMPn. Acesso em: 27 ago. 2024.

COSTA, Claudio Fernandes da. Por que resolver problemas na Educação Matemática? Uma Contribuição da Escola da Gestalt. 2008. 220f. Tese (Doutorado em Educação)–Pontifícia Universidade Católica do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, 2008. https://doi.org/10.17771/PUCRio.acad.11649

DANTE, Luiz Roberto. Formulação e Resolução de Problemas de Matemática: teoria e prática. São Paulo: Ática, 2011.

ECHEVERRÍA, Maria del Puy Pérez; POZO, Juan Ignácio. Aprender a resolver problemas e resolver problemas para aprender. In: POZO, Juan Ignácio (Org.). A solução de problemas. Porto Alegre: ArtMed, 1998. p. 13-43.

GOMES, Darlan Azevedo; BARBOSA, Augusto Cesar de Castro; CONCORDIDO, Cláudia Ferreira Reis. Ensino de Matemática através da resolução de problemas: análise da disciplina RPM implantada pela SEEDUC-RJ. Educ. Matem. Pesq., São Paulo, v. 19, n. 1, p.105-120, 2017. https://doi.org/10.23925/1983-3156.2017v19i1p105-120

HAZIN, Izabel; FRADE, Cristina; FALCÃO, Jorge Tarcísio da Rocha. Autoestima e desempenho escolar em matemática: contribuições teóricas sobre a problematização das relações entre cognição e afetividade. Educar, Curitiba, n. 36, p. 39-54, 2010. https://doi.org/10.1590/S0104-40602010000100004

LESTER Jr., Frank Klein. Methodological considerations in research on mathematical problem- solving instruction. In: SILVER, Edward (Ed.). Teaching and learning mathematical problem solving: a multiple research perspective. Hillsdale, NJ: Laurence Erlbaum, 1985. p. 41-69.

LESTER Jr., Frank Klein; LAMBDIN, Diana. Preparing Prospective Elementary Teachers to Teach Mathematics: a Problem-Solving Approach. In: KANSANEN, Pertti. Discussions on Some Educational Issues. Helsinki: Helsinki University, 1999. v. 8, p. 41-62.

MUSSATO, Solange et al. O Saeb e suas Contribuições quanto à proficiência em Matemática: um panorama dos anos finais do ensino fundamental na rede pública estadual de Roraima. REAMEC, Cuiabá, v. 10, n. 1, e22016, jan./abr. 2022. https://doi.org/10.26571/reamec.v10i1.12991

NONAKA, Ikujiro; TAKEUCHI, Hirotaka. Criação de Conhecimento na Empresa: como as empresas japonesas geram a dinâmica de Inovação. Rio de Janeiro: Campus, 1997.

ONUCHIC, Lourdes de la Rosa. Ensino-aprendizagem de matemática através da Resolução de Problemas. In: BICUDO, Maria Aparecida Viggiani (Org.). Pesquisa em Educação Matemática: Concepções e Perspectivas. São Paulo: UNESP, 1999. p. 199-218.

ONUCHIC, Lourdes de la Rosa. A resolução de problemas na educação matemática: onde estamos? E para onde iremos? Espaço Pedagógico, Passo Fundo, v. 20, n. 1, p. 88-104, jun. 2013. https://doi.org/10.5335/rep.2013.3509

ONUCHIC, Lourdes de la Rosa; ALLEVATO, Norma Suely Gomes. Pesquisa em Resolução de Problemas: caminhos, avanços e novas perspectivas. Bolema, v. 25, n. 41, p. 73-98, dez. 2011. Disponível em: https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/index.php/bolema/article/view/5739. Acesso em: 27 ago. 2024.

POLYA, George. A arte de resolver problemas. Tradução e adaptação de Heitor Lisboa de Araújo. 2ª reimp. Rio de Janeiro: Interciência, 2006.

PROENÇA, Marcelo Carlos de; CAMPELO, Caleb da Silva Araujo; SANTOS, Renato Rodrigues dos. Resolução de Problemas na BNCC: reflexões para a sua inserção no currículo e no ensino de Matemática no Ensino Fundamental. Rencima, São Paulo, v. 13, n. 6, p. 1-20, dez. 2022. https://doi.org/10.26843/rencima.v13n6a20

PROENÇA, Marcelo Carlos de et al. Dificuldades de Alunos na Resolução de Problemas: análise a partir de propostas de ensino em dissertações. Bolema, Rio Claro, v. 36, n. 72, p. 262-285, abr. 2022. https://doi.org/10.1590/1980-4415v36n72a12

SCHOENFELD, Alan. Mathematical Problem Solving. New York, Academic Press, 1985.

SCHOENFELD, Alan. Mathematical practices, in theory and practice. ZDM: The International Journal on Mathematics Education, v. 52, n. 2, p. 01-13, 2020. https://doi.org/10.1007/s11858-020-01162-w

SMOLE, Kátia Stocco. A resolução de problemas na BNCC: entre a intenção e a execução. In: SEMINÁRIO EM RESOLUÇÃO DE PROBLEMAS, 4., 2017, Rio Claro; SEMINÁRIO INTERNACIONAL EM RESOLUÇÃO DE PROBLEMAS, 1., 2017. Rio Claro: UNESP, 2017. 1 vídeo (112 min). Disponível em: https://youtu.be/Rrew-Kuxhvw?si=IBmYMr_1IVDI4hRA. Acesso em: 09 jun. 2023.

STANIC, George Milan Alexander; KILPATRICK, Jeremy. Historical Perspectives on Problem Solving in the Mathematics Curriculum. In: CHARLES; Randall; SILVER, Edward (Ed.). The Teaching and Assessing of Mathematical Problem Solving. Reston, VA: NCTM, 1989. p. 1-22.

VALE, Isabel; PIMENTEL, Teresa; BARBOSA, Ana. Ensinar matemática com resolução de problemas. Quadrante - Revista de Investigação em Educação Matemática, Lisboa, v. 24, n. 2, p. 39-60, 2015. Disponível em: https://www.researchgate.net/publication/335001659_Ensinar_matematica_com_resolucao_de_problemas. Acesso em: 27 ago. 2024.

Published

2024-08-28

How to Cite

Cunha, A. F. da, Barbosa, A. C. de C., Concordido, C. F. R., & Costa, M. V. T. (2024). Mathematical Problem Solving Class in Rio de Janeiro Public Schools. Teaching, Health and Environment, 17, Publicado em 28/08/2024. https://doi.org/10.22409/resa2024.v17.a60793

Issue

Section

Articles

Most read articles by the same author(s)