The written text production and government of hearts and minds

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22409/1984-0292/2025/v37/68117

Keywords:

writing, subjectivities production, experience

Abstract

The article discusses the text production by school education and its relationship with the subjectivities control and government. The articulation between legal and pedagogical fields favors the governance, and is responsible for installing the courts models at various areas. The analysis indicates how the legal logic is helped by the subjectivities built along education, as well as the pedagogical processes are invested by legal thought, through judgment, punishment and discipline. It is discussed how in the unfolding on written production, pedagogical practices guided by meritocracy and classification impose on students a writing model that serves reproduction and recognitive logic, inhibiting free texts creation. On the other hand, working with textual production from aesthetic elements such as poetry, music, cinema, aims to awaken attention for the sensitive, encouraging freedom of writing and subjectivation of experiences lived in training. According to students report of a Pedagogy course, these are promising strategies.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

  • Luiz Saléh Amado, Universidade do Estado do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, RJ, Brasil

    Possui graduação em Psicologia pela Universidade do Estado do Rio de Janeiro (1989), mestrado em Psicologia Social pela Universidade do Estado do Rio de Janeiro (2001), doutorado em Psicologia Social pela Universidade do Estado do Rio de Janeiro (2006) e Pós-doutorado em Educação, na Universidade de Lisboa, sob supervisão do Prof. Jorge Ramos do Ó. Atualmente é professor titular da Universidade do Estado do Rio de Janeiro. Tem experiência na área de Psicologia, com ênfase em Processos de subjetivação, atuando principalmente nos seguintes temas: educação, produção de subjetividade, educação de jovens e adultos, formação de professores e modos de subjetivação.

  • Kátia Faria de Aguiar, Universidade Federal Fluminense, Niterói, RJ, Brasil

    Psicóloga, Educadora Popular, Professora Associada do Departamento de Psicologia da Universidade Federal Fluminense, vinculada ao Programa de Pós-Graduação em Psicologia, linha de pesquisa Subjetividade, Política e Exclusão Social. Vice-líder do Núcleo de Estudos e Intervenção em Trabalho, Subjetividade e Saúde (NUTRAS) e pesquisadora vinculada ao Grupo de Pesquisa: Produção de Subjetividade e Estratégias de Poder no Campo da Infância e da Juventude/UERJ. É mestre em Educação / Universidade Federal Fluminense e doutora em Psicologia Social / PUC-SP. Pós-doutorados realizados na UERJ: Política Pública e Formação Humana; Psicologia Social. Está presidente da Ong CAPINA – cooperação e apoio à projetos de inspiração alternativa. 

References

BARTHES, Roland. Aula. Tradução de Leyla Perrone-Moisés. São Paulo: Cultrix, 1989.

BONDÍA, Jorge Larrosa. Notas sobre a experiência e o saber de experiência. Revista Brasileira de Educação [online], n. 19, p. 20-28, jan./abr. 2002.

DELEUZE, Gilles. Diferença e repetição. Lisboa: Relógio D’água, 2000.

FISCHER, Rosa Maria Bueno. Escrita acadêmica: arte de assinar o que se lê. In: COSTA, Marisa Vorraber; BUJES, Maria Isabel Edelweiss (Org.). Caminhos investigativos III: riscos e possibilidades de pesquisar nas fronteiras. Rio de Janeiro: DP&A, 2005. p. 117-140.

FOUCAULT, Michel. Vigiar e punir. Petrópolis: Vozes, 1989.

FOUCAULT, Michel. O belo perigo. Belo Horizonte: Autêntica, 2016.

KASTRUP, Virgínia; TEDESCO, Silvia; PASSOS, Eduardo. Políticas da cognição. Porto Alegre: Sulina, 2008.

Ó, Jorge Ramos do. Conhecer e enfrentar o intolerável da escola com Sérgio Niza. In: NÓVOA, Antônio; MARCELINO, Francisco; Ó, Jorge Ramos do (Org.). Sérgio Niza: escritos sobre educação. Lisboa: Tinta da China, 2012. p. 23-37.

Ó, Jorge Ramos do; SCHEINVAR, Estela. Currículo e judicialização na modernidade: fundamentos históricos em relação. Revista da FAEEBA - Educação e Contemporaneidade, Salvador, v. 29, n. 58, p. 326-343, 2020. https://doi.org/10.21879/faeeba2358-0194.2020.v29.n58.p326-343

Published

2025-08-18

Issue

Section

Dossiê V Colóquio Michel Foucault - a judicialização da vida

How to Cite

The written text production and government of hearts and minds. Fractal: Journal of Psychology, Rio de Janeiro, Brasil, v. 37, p. Publicado em 18/08/2025, 2025. DOI: 10.22409/1984-0292/2025/v37/68117. Disponível em: https://periodicos.uff.br/fractal/article/view/68117. Acesso em: 19 dec. 2025.