Somatic clues for a study of the corporeity: a learning of sensations

Authors

  • Patricia de Lima Caetano Universidade Federal do Ceará, Fortaleza, CE,

DOI:

https://doi.org/10.22409/1984-0292/v29i2/2226

Keywords:

corporeity, somatic education, experimental learning, sensations, otherness

Abstract

This text intends to present some clues for a study of the corporeity from the methodology of somatic learning evidencing it as a learning of / by the lived and experienced body through the habitation of its intensive and heterogeneous material dimension, producer of space-time othernesses. To do so, we will get closer to the somatic approach developed by Body Mind Centering. We will present accounts of experiences recorded in a logbook and in interviews that will search to highlight the aesthetic-sensitive nature of the body as a propellor of learning through sensations. The accounts set out an investigative field in which the body, in self-experimentation, become the compass of an errant process of searching for the legitimation of the body as a full, potent and vital reality.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Patricia de Lima Caetano, Universidade Federal do Ceará, Fortaleza, CE,

Professora adjunta dos cursos de licenciatura e bacharelado em Dança e Professora do Programa de Pós-Graduação em Artes - PPGArtes, do Instituto de Cultura e Arte/ICA, da Universidade Federal do Ceará/UFC. Doutora em Artes Cênicas pela Universidade Federal da Bahia (2012) e Educadora do Movimento Somático (SME) pela The School for Body Mind Centering (2015). Possui graduação em Psicologia pela Universidade Federal Fluminense (2002) e formação profissional em Dança Contemporânea pelo Centro de Estudos do Movimento e Artes - Escola Angel Vianna (1999). Tem experiência na área de Artes, com ênfase em Educação Somática, atuando principalmente nos seguintes temas: dança contemporânea, performance, teatro físico e estudos da subjetividade/corporeidade.

References

BERNARD, M. De la creation choregraphique. Paris: Recherches – Centre National de la Danse, 2001.

CAETANO, P. L. O corpo intenso nas Artes Cênicas: procedimentos para o Corpo sem Órgãos a partir dos Bartenieff Fundamentals e do Body Mind Centering. 2012. Tese (Doutorado)-Universidade Federal da Bahia, Salvador, 2012.

COHEN, B. B. Uma Introdução ao Body Mind Centering. Cadernos do Gipe-Cit, - UFBA, Salvador, n. 18, p. 36-49, abr. 2008.

COHEN, B. B. Le processus d’incorporation. In: ______. De l’une à l’autre. Bruxelles: Contredanse, 2010. p. 66-67.

DELEUZE, G.; GUATTARI, F. Mil platôs: capitalismo e esquizofrenia. Rio de Janeiro: Editora 34, 1999. v. 3.

FERNANDES, C. O corpo em movimento: o sistema Laban/Bartenieff na formação e pesquisa em artes cênicas. São Paulo: Annablume, 2006.

FORTIN, S. Educação somática: novo ingrediente da formação prática em dança. Cadernos do Gipe-Cit - UFBA, Salvador, n. 2, p. 42-57, fev. 1999.

GIL, J. Movimento total: o corpo e a dança. São Paulo: Iluminuras, 2004.

GODARD, H. Le geste manquant. Revue Internationalle de Psychanalyse, Paris, n. 5, p. 63-75, jun. 1994.

GODARD, H. Le geste et sa perception. In: ______. La danse au XXeme Siècle. Paris: Bordas, 1998. p. 224-229.

GODARD, H. Des trous noirs. Nouvelles de Danse - Contredanse, Bruxelles, n. 53. p. 56-75. 2006.

HANNA, T. The field of somatics. SOMATICS: Magazine-Journal of the Bodily Arts and Sciences, v. I, n. 1, Autumn 1976. Disponível em: <https://somatics.org/library/htl-fieldofsomatics>. Acesso em: 2 set. 2016.

Published

2017-08-31

How to Cite

CAETANO, P. DE L. Somatic clues for a study of the corporeity: a learning of sensations. Fractal: Journal of Psychology, v. 29, n. 2, p. 168-176, 31 Aug. 2017.

Issue

Section

Dossiê Corporeidade