Comprehension of the geographic experiences of educators from the Paulo César Vinha Settlement based on the concepts of formation poetics by Edna Castro de Oliveira and geography of Eric Dardel

Authors

  • Júlio de Souza Santos Instituto Federal do Espírito Santo

Keywords:

Geographic Experience, Formation Poetics, Geography, Field, City

Abstract

In the Brazilian context, it appears that studies on the training of educators in the modalities of Youth and Adult Education and Field Education are concentrated on the approach of initial training and continuing education. In order to contribute with new perspectives on teacher education, this study aims to understand the geographic experiences of educator training in the modalities of Youth and Adult Education and Contryside Education of the Paulo César Vinha Settlement, which is located in the municipality of Conceição da Barra, in the northern region of the State of Espírito Santo. Taking as a reference the concepts of formation poetics, by Edna Oliveira; of geograficity, by Eric Dardel; and of experience, by Walter Benjamin, the field research was carried out at the Paulo César Vinha Settlement, from the perspective of Participant Observation, through semi-structured interviews and informal conversations with eight educators. This study evidenced intimate, affective, mythical, dramatic, idealized, heroic and non-conformist narratives of geographic experiences lived by the educators.

Downloads

Download data is not yet available.

References

AUSTEN, Jane. Orgulho e Preconceito. Tradução e notas Roberto Leal Ferreira. São Paulo: Martin Claret, 2019.

BENJAMIN, Walter. Rua de Mão Única. São Paulo: Brasiliense, 1987.

BENJAMIN, Walter. Charles Baudelaire: um lírico no auge do capitalismo. São Paulo: Brasiliense, 1989.

BESSE, Jean-Marc. Geografia e Existência: a partir da obra de Eric Dardel. In: DARDEL, Eric. O homem e a terra: natureza da realidade geográfica. Trad. Werther Holzer. São Paulo: Perspectiva, 2011.

BONDÍA, Jorge Larrosa. Notas sobre a experiência e o saber de experiência. Trad. João Wanderley Gerald. Revista Brasileira de Educação, n.19, p. 20-28, jan./abr. 2002.

BRANDÃO, Carlos R. A pergunta a várias mãos: a experiência da partilha através da pesquisa na educação. São Paulo: Cortez, 2003.

BRANDÃO, Carlos R. Reflexões sobre como fazer trabalho de campo. Sociedade e Cultura, v. 10, n.1, p. 11-27, 2007.

CORRÊA, Carolina S.; SOUZA, Solange J. Walter Benjamin e o problema do texto na escrita acadêmica. Mnemosine, v. 12, n.2, p. 2-25, 2016.

DARDEL, Eric. O homem e a terra: natureza da realidade geográfica. Tradução Werther Holzer. São Paulo: Perspectiva, 2011.

ESPÍRITO SANTO. Secretaria de Estado da Educação. Gerência de Informação e Avaliação Educacional. Subgerência de Estatísticas Educacionais. Censo Escolar – 2013. Vitória: SEDU/GEIA/SEE, 2013.

HOLZER, Werther. A Geografia Fenomenológica de Eric Dardel. In: DARDEL, Eric. O homem e a terra: natureza da realidade geográfica. Tradução Werther Holzer. – São Paulo: Perspectiva, 2011.

INSTITUTO JONES DOS SANTOS NEVES. Coordenação de Geoprocessamento. Limites Administrativos – Conceição da Barra. Vitória: IJSN/CGeo, 2012.

MARANDOLA JR., E. Natureza e Sociedade: Em Busca de Uma Geografia Romântica. Revista Terceiro Incluído, v. 7, n. 1, p. 7-18, 2017.

OLIVEIRA, Edna Castro de. Os Processos de Formação na Educação de Jovens e Adultos: A “panha” dos girassóis na experiência do PRONERA MST/ES. 172 f. 2005. Tese (Doutorado em Educação) – Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade Federal Fluminense, Rio de Janeiro, 2005.

SANTOS, J. S. Análise da Formação Educadores do Assentamento Paulo César Vinha a partir dos conceitos de vivência e experiência de Walter Benjamin e Jorge Larrosa Bondía. Revista Kiri-Kerê – Pesquisa em Ensino, v. 3, n.4, p. 188-209, 2020.

SANTOS, J. S. Geografia Comunitária e Educação de Jovens e Adultos: Os educadores flâneurs sem terra do Assentamento Paulo César Vinha-Conceição da Barra/ES. 327 f. 2015. Tese (Doutorado em Educação) – Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade Federal do Espírito Santo, Vitória, 2015.

Published

2022-07-30

How to Cite

Comprehension of the geographic experiences of educators from the Paulo César Vinha Settlement based on the concepts of formation poetics by Edna Castro de Oliveira and geography of Eric Dardel. (2022). Geograficidade, 12(2), 104-115. https://periodicos.uff.br/geograficidade/article/view/48532