Ser-no-mundo no ensinar e aprender geografia: possibilidades para uma educação geográfica humanista e existencial / Being-in-the-world in teaching and learning geography: possibilities for a humanistic and existential geographic education

Authors

  • Larissa Alves de Oliveira Universidade Estadual de Londrina
  • Jeani Delgado Paschoal Moura Universidade Estadual de Londrina

Keywords:

Geograficidade, Liberdade, Fenomenologia, Geografia escolar

Abstract

This article is about the experience of being-in-the-world and the construction of geographic knowledge as an inherent condition of existence. As living beings, we are learning creatures. The teaching of formal Geography is sustained by the built knowledge in the geographic experience of the world, at the same time that it shows, in its way of being, this learning. We defend the potentialities of the teaching of school Geography, recovering the geographicities in schools’ daily life, the school as part of the lived world. Through reading the works of Heidegger (1998, 2009, 2012), Dardel (2011), Wright (2014), and Lowenthal (1982), among others, we will discuss the teaching and the learning from the perspective of a Humanistic and Existential Geography, emphasizing the geographicity and the experience as inherent to the being-in-the-world. The possibilities of teaching and learning Geography, through pedagogical intentionality, present themselves as clearings to recover the sense of the human existence on Earth.

Downloads

Download data is not yet available.

References

ALVES, Cristiano Manoel. A escola como lugar para os imigrantes bolivianos em São Paulo. 2019. 77 f. Dissertação (Mestrado em Geografia) – Centro de Ciências Exatas, Universidade Estadual de Londrina, Londrina, 2019.

ARAÚJO, Danieli Barbosa de; MOURA, Jeani Delgado Paschoal. Lugares e lugaridades: jovens falam de desejos, atitudes e sentidos em seus mundos. Geografia, Ensino & Pesquisa, v. 20, n. 2, p. 21-32, 2016.

ARENDT, Hannah. Entre o passado e o futuro. São Paulo: Perspectiva, 2016.

CAPELLE SUESS, Rodrigo. Geografia Humanista e ensino-aprendizagem: perspectivas em Formosa-GO. 2016. 171 f. Dissertação (Mestrado em Geografia) – Instituto de Ciências Humanas, Universidade de Brasília, Brasília, DF, 2016.

GALVÃO FILHO, Carlos Eduardo Pontes. Por abismos... casas... mundos...ensaio de geosofia fenomenológica. Londrina: EDUEL, 2019.

DAL GALLO, Priscila Marchiori; MARANDOLA JR., Eduardo. O pensamento heideggeriano na obra de Éric Dardel: a construção de uma ontologia da Geografia como ciência existencial. Revista da Associação Nacional de Pós-graduação e Pesquisa em Geografia, v. 11, n. 16, p. 173-200, 2015.

DARDEL, Eric. O homem e a terra: natureza da realidade geográfica. São Paulo: Perspectiva, 2011.

DAVIM, David Emanuel Madeira; MARANDOLA JR., Eduardo José. O pensamento fenomenológico na educação geográfica: caminhos para uma aproximação entre cultura e ciência. Caderno de Geografia, v. 26, n. 47, p. 684-713, 2016.

DIAS, Juliana Maddalena Trifilio. Lugar geopsíquico: contribuições da psicanálise para uma epistemologia da geografia. 2019. 172 f. Tese (Doutorado) – Instituto de Geociências, Universidade Estadual de Campinas, Campinas, SP, 2019.

FREIRE, Paulo. Pedagogia da Autonomia: saberes necessários para a prática docente. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1996.

HEIDEGGER, Martin. O conceito de experiência em Hegel. In: HEIDEGGER, Martin. Caminhos de floresta. Lisboa: Fundação Calouste Gulbenkian, 1998. p. 141-239.

HEIDEGGER, Martin. Introdução à filosofia. São Paulo: Martins Fontes, 2009.

HEIDEGGER, Martin. Ser e tempo. Campinas, SP: Editora da Unicamp; Petrópolis, RJ: Vozes, 2012.

HOLZER, Werther. A construção de uma outra ontologia geográfica: a contribuição de Heidegger. Geografia, v. 35, n. 2, p. 241-251, 2010.

KAHLMEYER-MERTENS, Roberto. Heidegger & a Educação. Belo Horizonte: Autêntica Editora, 2008.

KIRCHNER, Renato. Do ensinar e do aprender: reflexões em Martin Heidegger. In: CARVALHO, Alexandre Filordi de; AZEREDO, Vânia Dutra de (Orgs.). Filosofia e educação no mundo contemporâneo. São Paulo: Humanitas/FAPESP, 2016. p. 215-232.

LARROSA, Jorge. Pedagogia Profana: danças, piruetas e mascaradas. Belo Horizonte: Autêntica, 2006.

LARROSA, Jorge (Org.). Elogio da Escola. Belo Horizonte: Autêntica, 2018a.

LARROSA, Jorge; MALVACINI, Eduardo; RECHIA, Karen Christine; AUGSBURGER, Luiz Guilherme; FAVERE, Juliana de; CUBAS, Caroline Jaques. Desenhar a escola: um exercício coletivo de pensamento. In: LARROSA, Jorge (Org.). Elogio da Escola. Belo Horizonte: Autêntica, 2018b. p. 249-270.

LOWENTHAL, David. Geografia, Experiência e Imaginação: em direção a uma epistemologia geográfica. In: CHRISTOFOLETTI, Antônio (Org.). Perspectivas da Geografia. São Paulo: Difel, 1982. p. 103-141.

LOWENTHAL, David. The Past is a foreign country. Cambridge: Cambridge University Press, 1985.

MARANDOLA JR., Eduardo. Heidegger e o pensamento fenomenológico em Geografia: sobre os modos geográficos de existência. Geografia, v. 37, n. 1, p. 81-94, 2012.

MARANDOLA JR., Eduardo. Geografias do porvir: a fenomenologia como abertura para o fazer geográfico. In: SPOSITO, Eliseu Savério; SILVA, Charlei Aparecido da; SANT'ANNA NETO, João Lima; MELAZZO, Everaldo Santos (Org.). A diversidade da geografia brasileira: escalas e dimensões da análise e da ação. Rio de Janeiro: Consequência Editora. 2016. p. 451-466.

MASSEY, Doreen. Pelo Espaço: uma nova política de espacialidade. Rio de Janeiro: Bertrand Brasil, 2008.

MORUJÃO, Carlos. Verdade e Liberdade em Martin Heidegger. Lisboa: Instituto Piaget, 2000.

NUNES, Fábio Pereira. Geografias produzidas no lugar: os saberes dos educandos adultos nas atividades do Projeto Educativo de Integração Social. 2009. 140 f. Dissertação (Mestrado em Educação) – Faculdade de Educação, Universidade Estadual de Campinas, Campinas, SP, 2009.

OLIVEIRA, Larissa Alves de. Deixar Aprender: o ensino de geografia como educação geográfica existencial. 2017. 70 f. Dissertação (Mestrado em Geografia) – Centro de Ciências Exatas, Universidade Estadual de Londrina, Londrina, 2017.

PAIVA, Marcela Elisa Beraldo. Para além do espaço escolar e a pergunta pelos modos de ser da autonomia na educação. 2020. 96 f. Dissertação (Mestrado em Geografia) – Faculdade de Ciências Aplicadas, Universidade Estadual de Campinas, Campinas, SP, 2020.

PUCHALSKI, Silvana. [Carto]grafias do lugar – a cidade de Figueira/PR na Geografia escolar. 2019. 124 f. Dissertação (Mestrado em Geografia) – Centro de Ciências Exatas, Universidade Estadual de Londrina, Londrina. 2019.

WRIGHT, John. Terrae incognitae: o lugar da imaginação na Geografia. Geograficidade, v. 4, n. 2, p. 4-18, 2014.

Published

2022-09-13

How to Cite

Alves de Oliveira, L., & Delgado Paschoal Moura, J. (2022). Ser-no-mundo no ensinar e aprender geografia: possibilidades para uma educação geográfica humanista e existencial / Being-in-the-world in teaching and learning geography: possibilities for a humanistic and existential geographic education. Geograficidade, 11(2), 24-36. Retrieved from https://periodicos.uff.br/geograficidade/article/view/47183

Most read articles by the same author(s)