Transpositioon of landscape into filmic space
the construction of landscapes in the Star Wars prequels
Keywords:
Geography and cinema, Filmic Geography, Landscape Archetype , Cultural GeographyAbstract
This essay analyzed the symbolic construction of landscape archetypes on different planets displayed in the filmic space of three films from the
prequel trilogy of the Star Wars franchise, through the selection of two planets/scenarios from each film. Based on articulation between authors from Cultural Geography who discuss landscape as a socially constructed cultural product, and also authors from Geography of Cinema, it was examined how different landscapes were mobilized to contribute to the narrative told in screen and add symbolic elements to the filmic space of this universe. It is argued towards the idea of constructing landscape archetypes, synthetic generalizations regarding landscape units such as deserts, forests and hell, which are widely used in popular culture and which contribute to the shared construction of landscape symbolism.
Downloads
References
CRÔNICAS de Narnia, As: o leão, a feiticeira e o guarda-roupa. Direção: Andrew Adamson. Produção: Andrew Adamson, Mark Gordon, Douglas Gresham, Vicent Sieber, Melvin Adams. Estados Unidos: Walt Disney Studios, 2005.
AITKEN, Stuart C; ZONN, Leo E. Re-Apresentando o lugar pastiche. In: CORRÊA, Roberto L; ROSENDAHL, Zeny (orgs.). Cinema, música e espaço. Rio de Janeiro: EdUERJ, 2009. p. 15-58.
AITKEN, Stuar C; DIXON, Deborah P. Imagining geographies of film. Erdkunde, v. 60, n. 4, dez., p. 326-3362006.
ALPERS, Svetlana. A arte de descrever: a arte holandesa no século XVII. São Paulo: EDUSP, 1999.
BAUDRILLARD, Jean. Simulacros e simulação. Trad. Maria João Pereira. Lisboa: Relógio d’Água, 1991.
BESSE, Jean-Marc. Ver a Terra: Seis Ensaios Sobre a Paisagem. Trad.: Vladimir Bartalini. São Paulo: Perspectiva, 2006.
BESSE, Jean-Marc. O gosto do mundo: Exercícios de Paisagem. Trad. Annie Cambe. Rio de Janeiro: EdUERJ, 2014.
CAMPBELL, Joseph. O herói de mil faces. Trad. Adail Ubirajara Sobral. São Paulo: Cultrix; Pensamento, 2007.
CARVALHO, Brendo Francis. Cartografias criativas de cartógrafos ficcionais: técnica, referência e estilos. 2024. Tese (Doutorado em Geografia) – Universidade Estadual de Ponta Grossa, Ponta Grossa, 2024.
CARVALHO, Brendo F; NABOZNY, A. Paisagem e lugar na configuração do espaço fílmico pós-apocalíptico de WALL-E. Geograficidade, v. 19, n. 1, p. 30-42, 2019.
CORRÊA, Gabriel V; SILVA, Imaíra P. de A. da. Entre o Inverno e a Primavera, “Nárnia Acontece”: paisagem, liberdade e opressão em O Leão, A Feiticeira e o Guarda-Roupa. Humanidades e Inovação, v. 9, n. 01, p. 121-134, 2022.
DARDEL, Eric. O Homem e a Terra: natureza da realidade geográfica. São Paulo: Perspectiva, 2011.
DUNCAN, James S. Landscape as a signifying system. In: DUNCAN, James, S. The city as text: the politics of landscape interpretation in the Kandyan Kingdom. Cambridge University Press, 1990. p.11-24.
DUNCAN, James S. A paisagem como sistema de criação de signos. In: CORRÊA, Roberto Lobato; ROSENDAHL, Zeny (orgs.). Paisagens, textos e identidade. Rio de Janeiro: EdUERJ, 2004. p.91-133.
FERNANDES, João L. Arquétipos e paisagens: simulacros e anatopias geográficas nos territórios contemporâneos de consumo, lazer e turismo. Biblos, Faculdade de Letras da Universidade de Coimbra, n. 6, v. 3, p. 169-191, 2020.
FIORAVANTE, Karina E. Geografia e Cinema: A produção cinematográfica e a construção do conhecimento geográfico. Tese (Doutorado em Ciências) Programa de Pós-Graduação em Geografia, Universidade Federal do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, 2016.
FIORAVANTE, Karina E. Geografia e Cinema: a releitura dos conceitos de espaço, paisagem e lugar a partir das imagens em movimento. Ateliê Geográfico, Goiânia, v. 12, n. 1, p. 272-297, abr., 2018.
FIORAVANTE, Karina E. O cinema, o fílmico e o cinemático: reflexões e possibilidades para a Geografia. Gavagai – Revista Interdisciplinar de Humanidades, v. 11, n. 1, p. 38-59, 29 out. 2024.
MANGUEL, Alberto. Posfácio. O Bairro das Letras. Trad.: João Moita. In: TAVARES, G. M. O Senhor Walser e a Floresta. Lisboa: Relógio d’Água, 2018. p.43-47.
Movie Franchises. The Numbers, n.d. Disponível em: https://www.the-numbers.com/movies/franchises/sort/World. Acesso em: 03 de Agosto de 2023.
NAME, Leo. O Conceito de Paisagem na Geografia e sua Relação com o Conceito de Cultura. GeoTextos, v. 6, n. 2, p. 163-186, dez. 2010, p.163-186.
OLIVEIRA JR., Wenceslao M. de. Lugares Geográficos e(m) Locais Narrativos: um modo de se aproximar das geografias de cinema. In: MARANDOLA JR., Eduardo; HOLZER, Werther; OLIVEIRA, Lívia de (orgs.). Qual o Espaço do Lugar? São Paulo: Perspectiva, 2012. p.119-154.
PIERI, Paolo F. Dicionário Junguiano. São Paulo: Paulus & Vozes; Praia das Rocas, 2002.
ROSE, Gillian. Visual Methodologies: An Introduction to the Interpretation of Visual Materials. Londres: Sage Publications, 2002.
SAUER, Carl O. A Morfologia da Paisagem. In: CORRÊA, Roberto Lobato; ROSENDAHL, Zeny (orgs.). Paisagem, tempo e cultura. 2ed. Rio de Janeiro: EdUERJ, 2004. p.12-74.
STAR WARS, A ameaça fantasma. George Lucas (Lucasfilm) / Rick McCallum. São Francisco, CA (E.U.A.): Lucasfilm. 1999.
STAR WARS, Ataque dos clones. George Lucas, Jonathan Hales / Rick McCallum. São Francisco, CA (E.U.A.): Lucasfilm, 2002.
STAR WARS, A vingança dos Sith. George Lucas / Rick McCallum. São Francisco, CA (E.U.A.): Lucasfilm, 2005.
TOLKIEN, J. R. R. O Senhor dos Anéis. Volume único. Traduzido por Lenita Maria Rímoli Esteves e Almiro Pisetta. São Paulo: Martins Fontes, 2001.