QUILOMBOLA SCHOOL EDUCATION AND GEOGRAPHY TEACHING AT VILA NOVA JUTAÍ – BREU BRANCO – PA

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22409/GEOgraphia2022.v24i52.a49936

Keywords:

culture, territorialities, quilombolas, education

Abstract

In a country characterized by ethnic-racial diversity, with a large legacy of prejudice and basic rights denial, the projection of an alternative, affirmative teaching is made necessary, one that intertwines historical and everyday knowledge and that develops new critical stances out of quilombola voices, which are almost always silenced. This paper approaches formal school education, specifically Geography teaching in school education at the remaining quilombola community of Vila Nova Jutaí, at the Breu Branco municipality, in Pará (PA) state, Brazil. Thus, the project “Nós Propomos” (“We Propose”), developed at the community’s school, sought to identify which were the main sociospacial issues within the community. The research was based on bibliographical surveys, project execution, questionnaires and an interview survey. Geography, as a science and a school subject, has a historical legacy of contributing to citizenship building processes through the critical analysis skills it develops among students about geographical space, giving them the opportunity to better understand sociospacial dynamics and changes.

Keywords: Culture. Territorialities. Quilombolas. Education.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Karleison Coelho da Paixão, Universidade Federal de Catalão (UFCAT), Catalão, GO, Brasil

Mestrando em Geografia pela Universidade Federal de Catalão, Catalão (GO), Brasil.

Luciano Laurindo dos Santos, Universidade Federal de Rondônia (UNIR), Porto Velho, RO, Brasil

Doutor em Geografia pela Universidade Federal de Rondônia

Amarildo Silva Araújo, Universidade Federal do Tocantins (UFT) Palmas, TO, Brasil

Mestre em Estudos Interdisciplinares de Cultura e Território na Universidade Federal do Tocantins

Carlos Eduardo Ribeiro Rocha, Universidade Estadual Paulista “Júlio de Mesquita Filho” (UNESP), Presidente Prudente, SP, Brasil

Doutorando em Geografia pela Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho, Brasil

Marcus Vinicius Mariano de Souza, Universidade Federal do Sul e Sudeste do Pará (UNIFESSPA), Marabá, PA, Brasil

Doutor em Geografia. Professor na Universidade Federal do Sul e Sudeste do Pará

References

BRASIL. (2010) Ministério da Educação/Conselho Nacional de Educação/Câmara da Educação Básica. Resolução CNE/CEB nº 4, de 13 de Julho de 2010. Define Diretrizes Curriculares Nacionais Gerais para a Educação Básica. Brasília, DF: MEC/CNE/CEB, Disponível em: http://www.crmariocovas.sp.gov.br/Downloads/ccs/concurso_2013/PDFs/resol_federal_04_14.pdf. Acesso em: 20 abr. 2021.

BRASIL. (2012) Ministério da Educação/Conselho Nacional de Educação/Câmara da Educação Básica. Resolução nº 8, de 20 de novembro de 2012. Define Diretrizes Curriculares Nacionais para a Educação Escolar Quilombola na Educação Básica. Brasília, DF: MEC/CNE/CEB. Disponível em: http://www.educadores.diaadia.pr.gov.br/arquivos/File/pdf/diretrizes_nacionais_educacao_escolar_quilombola.pdf. Acesso em: 20 abr. 2021.

BRASIL. (1996) Lei nº 9.394, de 20 de dezembro de 1996. Estabelece as diretrizes e bases da educação nacional. Brasília, DF: Presidência da República. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/l9394.htm. Acesso em: 20 abr. 2021.

BRANDÃO, C. R. (2002) A educação como cultura. Campinas: Mercado de Letras.

CALLAI, H. C. (2003) O estudo do município ou a geografia nas series iniciais. In: CASTROGIOVANNI, A. C.; CALLAI, H.C.; SCHAFFER, N. O. (Orgs.) Geografia em sala de aula: em sala de aula-práticas e reflexões. Porto Alegre: Editora da UFRGS.

CAMPOS, M. C.; GALLINARI, T. S. (2017) A educação escolar quilombola e as escolas quilombolas no Brasil. Revista NERA, ano 20, n. 35, p.199-207.

CARLOS, A. F. A. (2007) O lugar no/do mundo. São Paulo: FFLCH.

CARRIL, L. de F. B. (2017) Os desafios da educação quilombola no Brasil: o território como contexto e texto. Revista Brasileira de Educação, v. 22, n. 69.

CAVALCANTI, L. (2010) A geografia e a realidade escolar contemporânea: avanços, caminhos, alternativas. In: SEMINÁRIO NACIONAL CURRÍCULO EM MOVIMENTO-PERSPECTIVAS ATUAIS, 1., 2010. Anais […] Belo Horizonte, 2010.

CAVALCANTI, L. S. (2011) Jovens escolares e suas práticas espaciais cotidianas: o que tem isso haver com a tarefa de ensinar geografia? In: CALLAI, H. C. (org.). Educação geográfica: reflexão e prática. Ijuí: Ed. Ijuí.

CUSTÓDIO, E. S.; FOSTER, E. L. S. (2019) Educação escolar quilombola no Brasil: uma análise sobre os materiais didáticos produzidos pelos sistemas estaduais de ensino. Educar em Revista, v. 35, n. 74, p. 193-211.

FREIRE, P. (1967) Educação como prática da liberdade. Rio de Janeiro: Paz e Terra.

FREIRE, P. (1968) Pedagogia do oprimido. Rio de Janeiro: Paz e Terra.

FREIRE, P. (1997) Pedagogia da Autonomia. Rio de Janeiro: Paz e Terra.

LIMA, M. (2016) O resgate histórico da comunidade Jutaí pela textualização oral/escrita de relatos pessoais no 9º ano do fundamental II. Tucuruí – PA.

MIRANDA, S. A. (2012) Educação escolar quilombola em Minas Gerais: entre ausências e emergências. Revista Brasileira de Educação, v. 17, n. 50, p. 369-498.

MIRANDA, S. A. (2016) Dilemas do Reconhecimento: a escola quilombola “que vi de perto”. Revista da ABPN, v. 8, n. 18, p. 68-69.

ROMÃO, J. (org). (2005) História da Educação do Negro e outras histórias. Brasília: Ministério da Educação, Secretaria de Educação Continuada, Alfabetização e Diversidade.

SANTOS, R. E. dos. (2009) O ensino de Geografia do Brasil e as relações raciais: reflexões a partir da Lei 10.639/03. In: SANTOS, R. E. dos. (Org). Diversidade, espaço e relações étnico-raciais: o negro na Geografia do Brasil (Coleção Cultura Negra e Identidade). Belo Horizonte: Editora Gutenberg.

SANTOS, R. E. (2011) A Lei 10.639 e o Ensino de Geografia: Construindo uma agenda de pesquisa-ação. Tamoios, ano VII, n. 1, p. 4-24.

Published

2022-04-18

How to Cite

Alves dos Santos, R., Coelho da Paixão, K. ., Laurindo dos Santos, L. ., Silva Araújo, A. ., Eduardo Ribeiro Rocha, C. ., & Vinicius Mariano de Souza, M. . (2022). QUILOMBOLA SCHOOL EDUCATION AND GEOGRAPHY TEACHING AT VILA NOVA JUTAÍ – BREU BRANCO – PA. GEOgraphia, 24(52). https://doi.org/10.22409/GEOgraphia2022.v24i52.a49936