NATURE THROUGH AUGMENTED REALITY: ACTIONS THAT TRANSCEND FORMAL EDUCATION

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22409/GEOgraphia2023.v25i55.a57823

Keywords:

Augmented Virtual Reality, Cartography, Teaching Geography

Abstract

Geotechnologies, when used as a methodological resource in the teaching of geography, make it possible to expand the spatial perceptions and sensory stimuli of schoolchildren. Faced with the changing educational scenario in which we are inserted, education professionals have resorted to didactic adaptations based on active and interdisciplinary methodologies. One of these methodologies is Virtual and Augmented Reality, which uses technological resources to represent reality from the virtual environment, in an interactive way. Therefore, the present work aims to improve the reading of the geographic space using Augmented Reality to work the natural dynamics and analysis of the landscape elements of Aquidauana-MS with children, adolescents and professionals from the basic education network, in an interdisciplinary way. The methodology of this work is divided into two stages: a) reading and interpretation of the relief map of South America; b) demonstration of the sandbox for the target audience, discussing with them the dynamics of landforms and the hydrographic basin, in an interactive way. As a result, it was noticed that the use of augmented reality methodology in Geography teaching is essential for the development of cartographic notions, such as relief altimetry and three-dimensional vision, in addition to enabling the learning of the morphological dynamics of the relief and the basin system. watershed, making learning more dynamic and attractive.

Downloads

Download data is not yet available.

References

BERTRAND, Georges. (2004) Paisagem e geografia física global. Tradução: Olga Cruz. N.8. Curitiba: Editora UFPR.

CAIXAE-ÁGUA. (2015) Caixa de Areia Interativa: entendendo a água “fora da caixa” usando realidade virtual aumentada. Projeto de Pesquisa aprovado no Programa de Apoio à Produção de Material Didático para a Educação Básica - Projeto Água. Disponível em: https://drive.google.com/file/d/1iE18L7fWraKlZWBhDwWMigRJf_415Uxf/view. Acesso em abril de 2022.

CASTELLAR, Sônia; VILHENA, Jerusa. (2012) Ensino de geografia. São Paulo: Cengage Learning.

CAVALCANTE, Márcio Balbino. (2011) As Geotecnologias no ensino da Geografia no século XXI. Revista Saber Acadêmico, v. 12, p. 37-40. Disponível em: http://uniesp.edu.br/sites/_biblioteca/revistas/20180403120152.pdf. Acesso em: 7 ago. 2022.

FREIRE, Paulo. (1997) Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa. São Paulo: Paz e Terra.

IBGE – Instituto Brasileiro de Geografia e Estatística. (2020) Cidades. Disponível em: https://cidades.ibge.gov.br/brasil/ms/aquidauana/panorama. Acesso em: 05 maio 2022.

KIRNER, Claudio; SISCOUTTO, Robson. (2007) Realidade virtual e aumentada: conceitos, projetos e aplicações. Livro do IX Symposium on Virtual and Augmented Reality. Petrópolis: Editora SBC - Sociedade Brasileira de Computação. Disponível em: http://www.de.ufpb.br/~labteve/publi/2007_svrps.pdf. Acesso em: 29 abr. 2022.

LEONARDIS, Fernanda Massaro. (2021) O impacto do desmatamento da Amazônia na geração de energia elétrica no Brasil. Dissertação (Mestrado em Ciências e Tecnologias do Ambiente) – Departamento de Geociências, Ambiente e Ordenamento do Território, Universidade do Porto, Porto, 2021. Disponível em: https://repositorio-aberto.up.pt/bitstream/10216/139374/2/528001.pdf. Acesso em: 26 jun. 2022.

LIMA, Francisco de Assis Fernandes; COSTA, Franklin Roberto da. (2012) A linguagem cartográfica e o ensino-aprendizagem da Geografia: algumas reflexões. Geografia Ensino & Pesquisa, p. 105-116.

LUCCI, Elian Alabi; BRANCO, Anselmo Lazaro. (2013) Geografia: homem e espaço. Editora Saraiva.

MENDONÇA, Bruno Gonçalves.; PIRES, Larissa do Carmo; BACANI, Vitor Matheus; CUNHA, Elias Rodrigues da; FACINCANI, Edna Maria. (2016) Mapeamento Geomorfológico do Município de Aquidauana-MS, através de sensoriamento remoto e SIG. Revista Brasileira de Cartografia, v.68, n.7. Disponível em: https://seer.ufu.br/index.php/revistabrasileiracartografia/article/view/44366/23445. Acesso em: 8 ago. 2022.

OLIVEIRA, Bruno Vinicius de. 6º Encontro de Relíquias de Aquidauana mostra como as relíquias vão muito além do hobby. O Pantaneiro. Disponível em: https://www.opantaneiro.com.br/eventos/6o-encontro-de-reliquias-de-aquidauana-mostra-como-as-reliquias-vao/181285/. Acesso em: 29 de jul. 2022.

REGO, Norton Hayd. (2008) Variação da estrutura da vegetação arbórea em uma toposequência num vale da Serra de Maracajú, Aquidauana, MS. Tese (Doutorado em Ciências Agrárias e Veterinárias) – Faculdade de Ciências Agrárias e Veterinárias, Universidade Estadual Paulista. Disponível em: https://repositorio.unesp.br/bitstream/handle/11449/105299/rego_nh_dr_jabo.pdf?sequence=1&isAllowed=y. Acesso em: 22 jul. 2022.

TAMBOSI, Leandro Reverberi; VIDAL, Mariana Morais; FERRAZ, Silvio Frosini de Barros. METZGER, Jean Paul. (2015) Funções eco-hidrológicas das florestas nativas e o Código Florestal. Estudos Avançados. v. 29, n. 84, p. 151-162. Disponível em: https://www.scielo.br/j/ea/a/vMhK9xjGrjyLMXgBcwmSM7Q/?lang=pt&format=pdf Acesso em julho de 2022.

Published

2023-12-06

How to Cite

Policarpo Souza Campos, S. ., Sousa da Silva, K. R. ., de Arruda Viédes, B. ., & Ronaldo Afonso Viédes, I. . (2023). NATURE THROUGH AUGMENTED REALITY: ACTIONS THAT TRANSCEND FORMAL EDUCATION . GEOgraphia, 25(55). https://doi.org/10.22409/GEOgraphia2023.v25i55.a57823

Issue

Section

Dossiê - Jornada de Geotecnologias do Estado do Rio de Janeiro