Acquisition and language processing: an integrated approach from the minimalist perspective

Authors

  • Letícia Maria Sicuro Corrêa PUC-Rio

DOI:

https://doi.org/10.22409/gragoata.v16i30.32923

Keywords:

language acquisition, learnability, innately guided learning, bootstrapping, minimalism, phonetic interface, semantic interface, formal features

Abstract

The learnability problem of language acquisition is viewed as requiring a both linguistic and psycholinguistic treatment. Difficulties for an effective joint approach to this problem are identified. An integrated approach is proposed which reconciles the phonological bootstrapping hypothesis with a minimalist conception of language. The early distinction between closed and open lexical classes is considered to be fundamental to the initialization of a universal computational system. Linguistic development is characterized as the progressive specification of the formal features of the functional categories, as processing at the phonetic and semantic interfaces proceeds. Directions for future research on language acquisition in the light of this approach are suggested.

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Author Biography

Letícia Maria Sicuro Corrêa, PUC-Rio

Obteve PhD pela University of London em 1986, com tese em Psicolinguística, e desde então atua no Programa de Pós-Graduação em Letras da PUC-Rio. Coordenou o GT (Grupo de Trabalho) de Psicolinguística da ANPOLL (Associação Nacional de Pós-Graduação em Letras e Linguística), de 1988-2002, fundou e coordena o LAPAL (Laboratório de Psicolinguística e Aquisição da Linguagem) e atuou como pesquisador visitante (CNRS) na Universidade Paris-V. Sua linha de pesquisa, Processamento e Aquisição da Linguagem, caracteriza-se por integrar teoria linguística (na perspectiva do Minimalismo) com o estudo psicolinguístico da produção e da compreensão da linguagem, e da aquisição da língua materna, na perspectiva da criança que processa a fala à sua volta. Recentemente, essa linha de pesquisa se desdobra para o estudo do Déficit Específico da Linguagem (DEL) dando origem a projetos de cunho mais aplicado, voltados para a identificação da natureza dos problemas de linguagem de crianças.

Published

2011-06-30

How to Cite

Corrêa, L. M. S. (2011). Acquisition and language processing: an integrated approach from the minimalist perspective. Gragoatá, 16(30). https://doi.org/10.22409/gragoata.v16i30.32923

Issue

Section

Language Articles