A discursive analysis of subjects that stutter

Authors

  • Nádia Pereira da Silva Gonçalves de Azevedo Universidade Católica de Pernambuco (Unicap)

DOI:

https://doi.org/10.22409/gragoata.2013n34a32964

Keywords:

Stuttering, Speech, discursive formations

Abstract

The linguistic and speech therapy’s studies see the stuttering as a manifestation of something that happens in the body plan, well meaning as muscle tension, sometimes as breathing, speech production, or even genetic formation, as a subject, therefore, with a “disease”. When scrolling the theoretical discussions about stuttering, we threw up a new look at it from the discursive perspective with possibilities with the same therapeutic approach. From the theory and analytical device of Discourse Analysis from French line, founded by Pêcheux and developed by Orlandi and followers, we intended to analyze the subject who is seen in interdiscourse crystallized by society as subject- -stutter: one who is carrying a disease, inserted into discursive and ideological formations that make him more stutter. We operated discursive clippings of two stuttering-subjects who participated of speech therapy, seen in a longitudinal way. Considering the regularity of the operation of speech and anchoring the analysis in interdiscursivity, i.e., the mechanisms of formation of senses, we identified some discursive formations materialized in the discourse of the analyzed subject and represent theoretical and therapeutic possibilities for the study of stuttering. We affirmed stuttering as a disorder of language, directly related to production conditions, indicating therapeutic possibility in the same perspective. The discursive analysis performed showed apparent change in position of stutterer-subject to fluent-subject.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Nádia Pereira da Silva Gonçalves de Azevedo, Universidade Católica de Pernambuco (Unicap)

Doutora em Letras e Linguística pela Universidade Federal da Paraíba (UFPB), fonoaudióloga pelo Instituto Brasileiro de Medicina de Reabilitação (IBMR, Rio de Janeiro), especialista em Patologias da Linguagem (UNICAP), especialista em Linguagem pelo Conselho Federal de Fonoaudiologia (CFFa), mestre em Fonoaudiologia pela Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP). Atualmente é professor adjunto II da Universidade Católica de Pernambuco, atuando na Graduação em Fonoaudiologia e como coordenadora, professora e pesquisadora no Programa de Pós-graduação stricto sensu em Ciências da Linguagem. É líder, juntamente com a Prof.ª Fátima Vilar de Melo, do grupo de pesquisa do CNPq Linguagem, Distúrbio e Multidisciplinaridade, tendo como áreas predominantes: Linguística, Letras e Artes. Teve aprovado projeto, como coordenadora, no Edital Universal do CNPq, intitulado Sommercamp: Terapia intensiva da gagueira em adolescentes e adultos no Recife-Pernambuco-Brasil, em que trabalharam também os Professores Jörg Mussman e Maria do Carmo Oliveira, da Universidade de Giessen, Alemanha. É autora, entre outros, de Fonoaudiologia e pedagogia especial em um sistema escolar inclusivo na Alemanha, em parceria com Joerg Mussman, publicado em Educação em Revista (UFMG, 2012).

Published

2013-07-06

How to Cite

Azevedo, N. P. da S. G. de. (2013). A discursive analysis of subjects that stutter. Gragoatá, 18(34). https://doi.org/10.22409/gragoata.2013n34a32964