Written production and development of the language learning activity “reporting”: an experience with undergraduate students using the Moodle platform

Authors

  • Eliane Gouvêa Lousada USP
  • Raquel Amorim

DOI:

https://doi.org/10.22409/gragoata.v19i36.32986

Keywords:

Written production. Language activity. Text genre.

Abstract

This article aims at presenting a study of written production of undergraduate students that learn French as a Second Language, taking into account the role of text production as an instrument of language capacities development. In order to do so, the research is based on the theoretical framework of the Socio-Discursive Interactionism (SDI), according to the studies of Bronckart (1999, 2006, 2008), especially concerning about the use of text genres as a means for teaching and learning languages (Schneuwly; Dolz, 2004). The study consisted in the analysis of the written productions of undergraduate students taking the second semester of French as a Second Language, through the textual analyses model of the SDI, which includes the context of production and text architecture. The texts produced by the students were analysed in order to understand their learning path and identify how the students get in contact with the different social roles that they assume in each situation, besides verifying how these conditions reflect on the acquisition of language capacities (action, discursive and linguistic-discursive). The results show the appropriateness of this approach to the development of language capacities and, therefore, to the learning of written production in French.

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Author Biography

Eliane Gouvêa Lousada, USP

Possui mestrado (1998) e doutorado (2006) em Lingüística Aplicada e Estudos da Linguagem pela Pontifícia Universidade Católica de São Paulo. Faz parte do grupo de pesquisa ALTER (Analise de Linguagem, Trabalho e suas Relações), do grupo LAF (Universidade de Genebra) e é líder do grupo ALTER-AGE. Atualmente é professora-doutora do Departamento de Letras Modernas da Faculdade de Filosofia, Letras e Ciências Humanas (FFLCH), área de Estudos Linguísticos, Literários e Tradutológicos em Francês, na Universidade de São Paulo. Foi professora da University of Guelph, Canadá, no departamento de Etudes Françaises, onde atuou na graduação e no mestrado (Masters) em Estudos Franceses (French Studies). Nesse contexto, ministrou a discilpina de pós-graduação em Didática do francês e orientou alunos de MA. Tem experiência nas áreas de desenvolvimento e formação de professores, elaboração de material didático baseado na noção de gênero textual e análise de textos e discursos, com publicações científicas nessas áreas. Além disso, é co-autora de livros didáticos em inglês como língua estrangeira e português como língua materna. Suas pesquisas apoiam-se nos pressupostos teóricos do interacionismo sociodiscursivo, nas teorias de análise dos textos e discursos, na ergonomia da atividade e na clínica da atividade. As questões abordadas em suas pesquisas estão ligadas ao uso dos gêneros textuais na aprendizagem de língua materna e estrangeira (francês e inglês), à elaboração de material didático baseado no conceito de gênero textual, ao desenvolvimento de professores dentro de uma visão coerente com as ciências do trabalho e à análise dos discursos, sobretudo os que são produzidos em situação de trabalho educacional .

Published

2014-07-23

How to Cite

Lousada, E. G., & Amorim, R. (2014). Written production and development of the language learning activity “reporting”: an experience with undergraduate students using the Moodle platform. Gragoatá, 19(36). https://doi.org/10.22409/gragoata.v19i36.32986