LITERATURE, HUMANITY, HUMANIZATION: THE COMPLETENESS OF HUMAN CONDITION

Authors

  • Arnaldo Vianna Neto Universidade Federal Fluminense - UFF

DOI:

https://doi.org/10.22409/gragoata.v19i37.32995

Keywords:

Humanities, Humanization, Reader, Literature, University

Abstract

This article addresses the teaching of literature in Brazil within a picture of a contemporary reimagining the complex network of relationships woven around the educational situations that compose the Brazilian educational system. In this sense, stands out the importance of the revision of certain concepts whose reading cannot be other than the complexity and state of unaccomplishment, like those of humanization, humanities and literature, among others. Also highlights the need for multiplication of institutional policies aiming to gather the professionals of education and Brazilian students around a national program to review the educational context. This picture also pretends to evaluate the performance of the University regarding academic research impact on teaching practices, in the curricular development process, in the redesign of various curricular project, educational systems and educational institutions curricula.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Arnaldo Vianna Neto, Universidade Federal Fluminense - UFF

Arnaldo Rosa Vianna Neto, Professor Adjunto de Literatura Francesa, Literaturas Francófonas (Quebec, Antilhas, Magreb) e Língua Francesa da Universidade Federal Fluminense (UFF), D.E., é Pós-Doutor em Literatura Comparada, com Projeto de Pesquisa financiado por Bolsa de Pós-Doutorado Júnior (PDJ) do CNPq, em 2006, com renovação em 2007, desenvolvido junto ao Programa de Pós-Graduação em Letras Neolatinas da UFRJ ; Doutor em Letras, com Doutorado em Literatura Comparada, realizado no âmbito do Programa de Pós-Graduação do Instituto de Letras da Universidade Federal Fluminense (UFF), financiado por Bolsa de Estudos do CNPq para Doutorado (1999 a 2003) ; Doutorado-Sanduíche em Literatura Comparada na Université du Québec à Montréal (UQÀM), financiado por Bolsa do Programa de Doutorado no País com Estágio no Exterior (PDEE), da CAPES (2002) ; Mestre em Letras, com Mestrado em Literaturas Francófonas, realizado no âmbito do Programa de Pós-Graduação do Instituto de Letras da Universidade Federal Fluminense (UFF), financiado por Bolsa de Estudos da CAPES (1996 a 1998) ; Especialista em Língua Francesa e Literaturas Francófonas, com curso realizado no âmbito do Programa de Pós-Graduação Lato Sensu do Instituto de Letras da Universidade Federal Fluminense, financiada pela CAPES (1995).

Published

2014-12-19

How to Cite

Vianna Neto, A. (2014). LITERATURE, HUMANITY, HUMANIZATION: THE COMPLETENESS OF HUMAN CONDITION. Gragoatá, 19(37). https://doi.org/10.22409/gragoata.v19i37.32995