A (Neo) Baroque Wrinkle: Modernity, Post-Modernity and the ideological inversion of the Baroque

Authors

  • Vincenzo Russo Universidade de Bolonha/Universidade de Milão (Itália)

Keywords:

Baroque. Neobaroque. Post-modern theory

Abstract

The invention of the esthetic-cultural category of the Baroque is indebted to a constellation conceptual that the modern thought helps to codify in the extent of the European and South American cultures. The modern «returns of Baroque» consist, first, in the theoretical rediscovery of the seventeenth century (forgotten or denied by historiographical canon or even “seized” in a post-colonial context) and in its manifestations in art and, secondly, the incorporates formal and stylistic (but also certain themes and figures) by some poets and writers since the beginning of the second half of the twentieth century. The concept of Neobaroque will be analyzed either in its modern version and in the critical proposals that the post-modern theory went building along the last two decades.

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Author Biography

Vincenzo Russo, Universidade de Bolonha/Universidade de Milão (Itália)

Licenciado e doutorado pela Universidade de Bolonha, Itália. Atualmente, é professor de Literatura e Língua Portuguesa nas Universidades de Bolonha e de Milão. Foi bolsista do Instituto Camões (2003) e da Scuola Superiore di Studi Umanistici da Universidade de Bolonha (2004-05). Entre as suas publicações, destacam-se Suspeita do Avesso. Barroco e Neo-Barroco na Poesia Contemporânea Portuguesa (Quasi, 2008); Tenebre Bianche. Immaginari coloniali fin-de-siècle (Diabasis, 2008). Organizou várias edições italianas de obras de autores portugueses: Eça de Queirós, José Luís Peixoto, Fernando Pessoa, Eduardo Lourenço, António Ramos Rosa e Boaventura de Sousa Santos.

Published

2009-12-30

How to Cite

Russo, V. (2009). A (Neo) Baroque Wrinkle: Modernity, Post-Modernity and the ideological inversion of the Baroque. Gragoatá, 14(27). Retrieved from https://periodicos.uff.br/gragoata/article/view/33106