Dialogues in field research: a knowledge co-construction on work

Authors

  • Dayala Paiva de Medeiros Vargens UERJ; CPII
  • Luciana Maria Almeida de Freitas UFF
  • Talita de Assis Barreto UERJ; PUC-Rio

Keywords:

Field research. Dialogism. Ergology

Abstract

The aim of this paper is to reflect upon the theoretical and methodological implications for field research under the perspectives of the dialogic approach to language (BAKHTIN, 2003) and of the ergologic approach (SCHWARTZ, 1997). These discussions were triggered by researches which, though extremely diverse in terms of the objects investigated, had in common, besides the theoretical framework, the fact that field research was always involved. We start from the theoretical assumption that objectivity in research is impossible, since the silencing of the voices brought in by the researcher is not feasible. In what concerns language studies in work situation, it is essential the establishment of a dialog between the worker of the concepts (i.e., the researcher) and the workers of the activities which are being analyzed. Thus, the choices are negotiated among all the participants of the dialogic community which has been created (FRANÇA, 2002).

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Dayala Paiva de Medeiros Vargens, UERJ; CPII

Mestra em Lingüística pela Universidade do Estado do Rio de Janeiro e doutoranda em Letras Neolatinas (Língua Espanhola) pela Universidade Federal do Rio de Janeiro. É professora de Espanhol da Universidade do Estado do Rio de Janeiro e do Colégio Pedro II. Dedica-se a pesquisas que envolvem questões relativas ao ensino de línguas estrangeiras sob a perspectiva teórica da Análise do Discurso de base enunciativa e as Ciências do Trabalho. Tem publicado artigos em diversos veículos acadêmicos e participou da organização do volume Hispanismo 2006: Literatura Hispano-Americana.

Luciana Maria Almeida de Freitas, UFF

Docente da Faculdade de Educação da Universidade Federal Fluminense, é doutoranda em Letras Neolatinas (Língua Espanhola) pela Universidade Federal do Rio de Janeiro e Mestra em Lingüística pela Universidade do Estado do Rio de Janeiro. Suas investigações envolvem questões relativas ao ensino de Espanhol sob a perspectiva teórica do dialogismo bakhtiniano e das Ciências do Trabalho, especialmente a Ergonomia situada e a Ergologia. Tem publicado artigos em livros, anais e revistas como a Alfa, a Intercâmbio e o Anuario Brasileño de Estudios Hispánicos. Participou da organização do volume Hispanismo 2006: Estudos de Linguagens e é co-autora do livro Práctica de la Enseñanza de Lengua Española I.

Talita de Assis Barreto, UERJ; PUC-Rio

É professora da Universidade do Estado do Rio de Janeiro e da Pontifícia Universidade Católica do Rio de Janeiro. Concluiu o Mestrado em Lingüística pela Universidade do Estado do Rio de Janeiro e, atualmente, cursa o Doutorado em Letras Neolatinas (Língua Espanhola) pela Universidade Federal do Rio de Janeiro. Suas pesquisas têm como marco teórico a Análise do Discurso de base enunciativa e as Ciências do Trabalho. Publicou artigos em livros, anais e revistas como a Intercâmbio e o Anuario Brasileño de Estudios Hispánicos. Também é co-autora do livro Práctica de la Enseñanza de Lengua Española I e organizadora do volume Hispanismo 2006: Literatura Hispano-Americana.

Published

2008-12-30

How to Cite

Vargens, D. P. de M., Freitas, L. M. A. de, & Barreto, T. de A. (2008). Dialogues in field research: a knowledge co-construction on work. Gragoatá, 13(25). Retrieved from https://periodicos.uff.br/gragoata/article/view/33147

Issue

Section

Language Articles