Graphematic bodies: the silence of the subaltern and the literary history

Authors

  • Roberto Vecchi Universidade de Bolonha, Itália

Keywords:

Subalternity. Literary history.‘Graphematic’ bodies. Os sertões. A menina morta

Abstract

Can we rethink the space of literary history, which structures itself, as a canon, in terms of force and power, introducing the concept of the subaltern’s empty representation in order to question power and bio-power influence on literature? Such a problematic act, limited to some case studies (novels as Euclides’ Os sertões and Cornélio Penna’s Menina morta) – although with the wider aim to re-think new edges for an antagonist literary historiography –, approaches the complex critical question, deepening the engaged attempts carried out in order to critically incorporate the “homo sacer”, the excluded. It is clear that, in many cases, the intent of redemption have clashed with the tragic impasses of the unviablility of representation, except for the effort to “listen” to the syncopate voice of resistance that remains in a text. At the same time, it is important to assume, from such a perspective, the relationship between history and natural history, a link that, in spite of its internal tensions, may facilitate the emergence of residuals of power relations involved in any representation.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Roberto Vecchi, Universidade de Bolonha, Itália

Lusitanista, brasilianista, é Professor Associado de Literatura Portuguesa e Brasileira e de História das culturas de língua portuguesa na Universidade de Bologna. É também professor de Literatura Portuguesa na Universidade de Milão. Em Bologna, é professor do programa de doutorado de Iberística, diretor do Centro de Estudos Pós-Coloniais (CLOPEE) desta Universidade e coordenador de vários projetos de pesquisa, nacionais e internacionais. No Brasil, é pesquisador CNPq, atuando em vários projetos, entre os quais o sobre “Violência e representação” coordenado por Márcio Seligmann-Silva e, em Portugal, é investigador associado do Centro de Estudos Sociais da Universidade de Coimbra onde colabora com programas sobre a representação do trauma, coordenados por Margarida Calafate Ribeiro. Entre as publicações recentes, destacam-se: a organização, no âmbito da colecção “Extrema Europa”, que coordena pela editora Diabasis, com Vincenzo Russo; de Eduardo Lourenço Il labirinto della saudade. Portogallo come destino (2006) e de Eça de Queirós, La corrispondenza di Fradique Mendes (2008); a edição em Portugal da obra de Cornélio Penna, A menina morta (Lisboa, 2006); a publicação, no Brasil, do segundo volume de pesquisas sobre cultura brasileira e trágico com Ettore Finazzi-Agrò e Maria Betânia Amoroso, Travessia do pós-trágico. Os dilemas de uma leitura do Brasil (São Paulo, 2006).

Published

2008-06-30

How to Cite

Vecchi, R. (2008). Graphematic bodies: the silence of the subaltern and the literary history. Gragoatá, 13(24). Retrieved from https://periodicos.uff.br/gragoata/article/view/33163