THE CONSTRUCTION WITH VERBS OF COGNITION IN BRAZILIAN PORTUGUESE: A PRELIMINARY STUDY

Authors

  • Sheyla Patricia Trindade da Silva Costa IFRN - Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do Norte
  • Maria Angélica Furtado da Cunha UFRN - Universidade Federal do Rio Grande do Norte, Centro de Ciências Humanas, Letras e Artes

DOI:

https://doi.org/10.22409/gragoata.v21i40.33383

Keywords:

Argument structure. Cognition verbs. Usage-Based Functional Linguistics

Abstract

This paper presents a preliminary analysis about the argument structure with cognition verbs in Brazilian Portuguese. Data were collected in a sociolinguistic interview, whose informant is a 50 years old man that represents the speech of Natal/RN and the education level of elementary school. The results show that the prototypical construction of argument structure for the cognition verbs corresponds to a subschema of prototypical transitive construction and it is held in most constructs, which refer to more specific subschemas, depending of the linguistic item which assumes the function of direct object. The theoretical support adopted is the Usage-Based Functional Linguistics, which is a theoretical and methodological model, which follows principles, processes and categories of North American functional linguistics and cognitive linguistics.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Sheyla Patricia Trindade da Silva Costa, IFRN - Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do Norte

Professora efetiva do Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do Norte - IFRN, na disciplina de Língua Portuguesa. Possui mestrado em Linguística pela Universidade Federal do Rio Grande do Norte (2003) e licenciatura em Letras pela mesma Universidade (1998). Tem experiência no ensino de Língua Portuguesa nos níveis fundamental, médio e superior. Atualmente é aluna do Doutorado em Linguística do Programa de Pós-Graduação em Estudos da Linguagem, da Universidade Federal do Rio Grande do Norte.

Maria Angélica Furtado da Cunha, UFRN - Universidade Federal do Rio Grande do Norte, Centro de Ciências Humanas, Letras e Artes

Professora titular de Linguística da Universidade Federal do Rio Grande do Norte. Possui doutorado em Linguística pela Universidade Federal do Rio de Janeiro (1989), mestrado em Linguística pela Universidade de Brasília (1978) e bacharelado e licenciatura em Letras pela Universidade Federal do Rio de Janeiro (1975/6). Fez dois estágios de pós-doutorado na University of California, Santa Barbara, e um na Universidade Federal Fluminense. Tem experiência na área de Linguística, com ênfase em Linguística Funcional, atuando principalmente nos seguintes temas: gramaticalização, transitividade, gramática de construções, estrutura argumental e ensino de gramática.

Published

2016-07-01

How to Cite

Costa, S. P. T. da S., & Furtado da Cunha, M. A. (2016). THE CONSTRUCTION WITH VERBS OF COGNITION IN BRAZILIAN PORTUGUESE: A PRELIMINARY STUDY. Gragoatá, 21(40). https://doi.org/10.22409/gragoata.v21i40.33383

Issue

Section

Language Articles