SMILE: YOU ARE ON CAMERA. SPECTACULARIZATION OF POLICE PRACTICE AND MORAL CLEANING WORK

Authors

  • Amanda Dinucci Almeida Buhler Velasco Pontifícia Universidade Católica do Rio de Janeiro (PUC-Rio)
  • Maria do Carmo Leite Oliveira Pontifícia Universidade Católica do Rio de Janeiro (PUC-Rio)

DOI:

https://doi.org/10.22409/gragoata.v21i40.33389

Keywords:

spectacularization, policing, “Pacifying Police Unit”, “moral cleaning”, technological mediation

Abstract

The imaging technologies offered by cell phones allow any common citizen to produce their own spectacles and make them public. In this paper, we focus on one of the daily events that have been widely reported in Brazil: the actions of police officers that experience a new form of policing called “Pacifying Police Unit” (“Unidade de Polícia Pacificadora”, UPP) in favelas in the city of Rio de Janeiro. Using the theoretical apparatus of Applied Conversation Analysis (ANTAKI, 2011) and studies of multimodality (GOODWIN, 2000; 2010), we conducted a multimodal analysis of a video, posted on YouTube, which records the moment when police officers face resistance of a suspect who refuses to be driven to the police station. Considering that police officers are aware that their actions are being recorded and their image of police officers are in general under constant suspicion (MUNIZ, 1998), our goal is to investigate the types of “moral cleaning” mechanisms (MACHADO DA SILVA, 2008) used by them to escape from a stigma. Based on the analysis of this case, we claim that the technological mediation makes communication seem less unilateral, through mechanisms such as the inclusion of information not captured by the cameraman and explanation of the rules that guide police officers’ actions, especially with regard to the degree of force. Making “moral cleaning” efforts, police officers try to build the image of professionals who act according to the precepts of military-police ethics, as the performance of their duties with fairness and justice.

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Author Biographies

Amanda Dinucci Almeida Buhler Velasco, Pontifícia Universidade Católica do Rio de Janeiro (PUC-Rio)

Doutoranda em Estudos de Linguagem na Pontifícia Universidade Católica do Rio de Janeiro, com bolsa pelo Conselho Nacional de Desenvolvimento Científico e Tecnológico (CNPq). Mestre em Estudos de Linguagem pela Pontifícia Universidade Católica do Rio de Janeiro (2014), com bolsa pelo Conselho Nacional de Desenvolvimento Científico e Tecnológico (CNPq). Possui graduação em Letras (Português/Inglês) pela Universidade do Estado do Rio de Janeiro (2011). Tem experiência na área de Lingüística, com ênfase em Pragmática, Análise da Conversa e Sociolinguística Interacional.

Maria do Carmo Leite Oliveira, Pontifícia Universidade Católica do Rio de Janeiro (PUC-Rio)

do Rio de Janeiro (1970), mestre em Língua Portuguesa pela Pontifícia Universidade Católica do Rio de Janeiro (1973), doutora em Linguística Aplicada ao Português pela Pontifícia Universidade Católica do Rio de Janeiro (1992) e pós-doutorado pela Universidade de Lisboa (2005). Atualmente é Professora Adjunta da Pontifícia Universidade Católica do Rio de Janeiro, orientando dissertações e teses e atuando como professora convidada em disciplinas de pós-graduação stricto sensu no Departamento de Letras e lato sensu no Instituto de Administração e Gerência - IAG da PUC-Rio. Atua na área de Linguística Aplicada e Análise do Discurso, sendo seus interesses de pesquisa a interação em contextos institucionais; a linguagem e as práticas profissionais, nos cenários empresarial, educacional, jurídico, político e da mídia; a comunicação nas organizações pós-burocráticas, face, identidade e (in)polidez em interações face a face e mediada pela tecnologia; o trabalho no mundo globalizado e as práticas de atendimento; competência interpessoal e (in)sucesso profissional.

Published

2016-07-01

How to Cite

Velasco, A. D. A. B., & Oliveira, M. do C. L. (2016). SMILE: YOU ARE ON CAMERA. SPECTACULARIZATION OF POLICE PRACTICE AND MORAL CLEANING WORK. Gragoatá, 21(40). https://doi.org/10.22409/gragoata.v21i40.33389

Issue

Section

Language Articles