Democracy, totalitarianism, and illiteracy in 'The Reader', by Bernhard Schlink

Authors

  • Luis Junior Costa Saraiva Universidade Federal do Pará
  • Elanir França Carvalho Universidade Federal do Pará
  • Raquel da Silva Lopes Universidade Federal do Pará
  • César Martins de Souza Universidade Federal do Pará

DOI:

https://doi.org/10.22409/gragoata.v23i45.33573

Keywords:

Bernhard Schlink, World War II, Illiteracy, Nazism

Abstract

Literature makes possible dialogues about important moments of History by bringing the memories, dialogues, and view of main characters and other people who have lived the period. The years between the two World Wars as well as the massacre perpetrated during the World War II are theme of diverse fiction works that propose to reflect about a period in which people were placed as servants of a totalitarian state to the detriment of the collective rights and the citizenship. In The Reader, Hanna takes decisions that, for many times, seem to harm her, in the search for omitting a big secret: not being literate. The shame of being illiterate is so strong that Hanna renounces the professional rise or even prefers to be seen as a Nazi executioner not to have her secret revealed. The work of Bernhard Schlink allows us to unravel a moment of History in which people were turned into pieces of a state, acting not like autonomous subjects, with ethical and moral values, but in the name of a greater collective good that would be the construction of a big and strong nation.

 

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DOI: http://dx.doi.org/10.22409/gragoata.2018n45a1060.

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Author Biographies

Luis Junior Costa Saraiva, Universidade Federal do Pará

Doutor em Ciências Sociais – Antropologia Social e Cultural pelo Instituto de Ciências Sociais da Universidade de Lisboa (ICS), Mestre em Antropologia pela Universidade Federal do Pará (UFPA). Coordenador do Programa de Pós-graduação em Linguagens e Saberes na Amazônia (PPLSA).

Elanir França Carvalho, Universidade Federal do Pará

Possui doutorado e mestrado em Letras - Área de Literatura Brasileira e Área de Teoria Literária e Literatura Comparada, respectivamente, pela Universidade de São Paulo; Especialização em Educação e Licenciatura em Letras pela Universidade Federal de Mato Grosso do Sul. Foi pesquisadora na Universidade Federal de Mato Grosso do Sul (UFMS) pelo Programa de Desenvolvimento Científico Regional (DCR), FUNDECT/CNPq, entre os anos 2013-2015. Atualmente, é professora (DE) na Universidade Federal do Pará (UFPA)

Raquel da Silva Lopes, Universidade Federal do Pará

Licenciada em Letras/Português, Mestre em Linguística e Doutora em Ciências Sociais/Antropologia. Atualmente é professora adjunta da Faculdade de Etnodiversidade da Universidade Federal do Pará/Campus de Altamira. Há mais de dez anos realiza pesquisa sobre alfabetização, escrita e leitura em comunidades rurais na Transamazônica e Xingu.

César Martins de Souza, Universidade Federal do Pará

Doutor e Pós-doutor em História pela Universidade Federal Fluminense, Professor do Programa de Pós-Graduação em Linguagens e Saberes de Amazônia e do Campus de Altamira da Universidade Federal do Pará (UFPA).

Published

2018-04-30

How to Cite

Saraiva, L. J. C., Carvalho, E. F., Lopes, R. da S., & Martins de Souza, C. (2018). Democracy, totalitarianism, and illiteracy in ’The Reader’, by Bernhard Schlink. Gragoatá, 23(45), 230-250. https://doi.org/10.22409/gragoata.v23i45.33573

Issue

Section

Literature Articles