Transidiomaticity and transperformances in Brazilian queer rap: toward an abject aesthetics

Authors

  • Branca Falabella Fabricio Universidade Federal do Rio de Janeiro (UFRJ)
  • Luiz Paulo da Moita-Lopes Universidade Federal do Rio de Janeiro (UFRJ)

DOI:

https://doi.org/10.22409/gragoata.v24i48.33623

Keywords:

transidiomaticity, transperformances, scales, metapragmatic reflexivity.

Abstract

Queer rap has been shining in the homophobic world of hip-hop lately, especially in the contemporary New York music scene. Considered by many as the new kids on the block, queer rappers have been breaking down mainstream ways of composing, delivering and enacting rap tunes by working on more outwardly feminine performances characterized by ambivalence, hybridity and defiance. In this paper, we focus on how Rico Dalasam, a contemporary Brazilian rap performer, radicalizes this type of rupture, engaging in what we have termed ‘abject aesthetics’. The latter constitutes a spectacular semiotic landscape, in which mixed sexualities, genders, races, ethnicities, clothing styles, hair styles, rhythms, languages and registers interact. In fact, transperformances and transidiomaticity dominate his work, which we approach through a scalar sensitive lens (CARR; LEMPERT, 2016) and metapragmatic indexicality (SILVERSTEIN, 1993) as we analyze the artist’s lyrics, performances and their reception by different audiences. In doing so, we shed light on the smuggling of semiotic resources which subverts the usual circulation of linguistic and non-linguistic goods across borders. In particular, we discuss how Dalasam’s deterritorializing-multisemiotic enactments confront modernist epistemological and linguistic regimes by subverting logocentrism. The analysis focuses on the transit between the so-called margin and center and on the enigmatic meanings generated by the mixture of languages and performances. As a whole, these aspects leave interactants in a state of uncertainty since the assembled resources are not directly intelligible in a conventional sense, most often preventing straightforward object-designation associations. However, this sense of indetermination does not necessarily prevent communication from taking place. We therefore argue that Rico Dalasam, by forging faltering ways with signs, orients to constant movement as a way of inhabiting the border and formulating alternative rules for re-existence.

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Original in English.

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Author Biographies

Branca Falabella Fabricio, Universidade Federal do Rio de Janeiro (UFRJ)

É bacharel em Letras Anglo-Germânicas pela Universidade Federal do Rio de Janeiro (1983), mestre em Linguística Aplicada pela Universidade Federal do Rio de Janeiro (1996) e doutora em Letras pela Pontifícia Universidade Católica do Rio de Janeiro (2002). Atualmente é Professora Associada da Universidade Federal do Rio de Janeiro. Tem experiência na área de Linguística Aplicada, com ênfase em implementação de inovações no contexto educacional, atuando principalmente nas seguintes áreas: interação, trajetórias de socialização, e processos de construção de conhecimento em contextos presenciais e virtuais; discursos midiáticos e processos de construção de conhecimento; processos de desestabilização identitária; e, trajetórias de textos em contextos digitais.

Luiz Paulo da Moita-Lopes, Universidade Federal do Rio de Janeiro (UFRJ)

Professor Titular do Programa Interdisciplinar de Lingüística Aplicada da UFRJ e Pesquisador do CNPq. É PhD em Lingüística Aplicada pela Universidade de Londres. Foi presidente da Associação de Lingüística Aplicada do Brasil, atuou como representante da área de Letras e Lingüística no Conselho de Assessores do CNPq e como conselheiro da Associação de Pós-Graduação em Letras e Lingüística (ANPOLL). Já publicou dez livros no Brasil (Oficina de Lingüística Aplicada, Identidades Fragmentadas, Discursos de Identidades, Identidades - Recortes Multi- e Interdisciplinares, Por uma Linguística Aplicada INdisciplinar, Performances, Para além da identidade: fluxos, movimentos e trânsitos, Estudos de identidade: entre saberes e práticas, Português no século XXI: cenário geopolítico e sociolinguístico, Linguística Aplicada na Modernidade Recente. Festschrift para Antonieta Celani) e um nos Estados Unidos/Inglaterra (Global Portuguese. Linguistic ideologies in late modernity). Publicou também artigos em revistas científicas e capítulos de livros no Brasil, México, Estados Unidos, Holanda e Inglaterra. Atua na área de lingüística aplicada, especificamente no campo das relações entre o discurso e as práticas sociais, com ênfase em estudos sobre letramentos escolares (língua estrangeira e materna) e não-escolares (midiáticos e digitais) e os processos de construção performativa do gênero, sexualidade e raça). Tem também pesquisado questões relativas à lingua(gem) e globalização, principalmente no que se refere aos desafios teórico-metodológico-analíticos decorrentes. 

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Published

2019-04-30

How to Cite

Fabricio, B. F., & Moita-Lopes, L. P. da. (2019). Transidiomaticity and transperformances in Brazilian queer rap: toward an abject aesthetics. Gragoatá, 24(48), 136-159. https://doi.org/10.22409/gragoata.v24i48.33623