Representations: abissaal brands of in-exclusion in teaching material about indigenous

Authors

  • Icléia Caires Moreira Universidade Federal de Mato Grosso do Sul https://orcid.org/0000-0002-1572-8630
  • Vânia Maria Lescano Guerra Federal University of Mato Grosso do Sul

DOI:

https://doi.org/10.22409/gragoata.v26i56.49056

Keywords:

Discurso Didático. Representação. Sujeito indígena. In-exclusão

Abstract

This research aims to problematize the representation of the indigenous subject and the white subject, in the textbook “Povos indígenas no Brasil Mirim”, published by Instituto Socioambiental - ISA, in 2015, didactic support in fulfilling the mandatory teaching of Histories and Indigenous Cultures in Brazilian basic education, based on Law No. 11,645/08. We start from the hypothesis that the discursive intercrossing born from the juridical-administrative and educational voices, materialized in the didactic books about the indigenous people, their histories and cultures as ways of knowing, enables the (re)construction and/or (re)meaning of the process colonization and desire for control by those who have the power to nationalize a possible representation of subjectivity in relation to indigenous peoples and their cultural heritage. For this, we are guided theoretically and methodologically, in a transdisciplinary way, in Discourse Analysis of French origin (PÊCHEUX, 1988), in the discursive-deconstructive perspective (CORACINI, 2007, 2016; GUERRA, 2010); in the Foucaultian Archeogenealogy (1988-1997); in the decolonial view (CASTRO-GÓMES, 2005; MIGNOLO, 2003-2008; SANTOS 2007; PALERMO, 2019; QUIJANO, 2005; ORTIZ, 1983) and in the considerations of Munduruku (2017), to ponder the design of these processes of subjectification/objectification put into circulation, based on subjects and indigenous cultures, in the face of hegemonic society. The results obtained point to the emergence of the effects of the meaning of a discursive war of docilizing bodies, regimentation of conduct in formation, which is supported by the capitalist ideology that transforms culture into a “consumer good” and uses it to fulfill political-diplomatic agendas between the Brazilian Nation-State and the other ONU member countries (United Nations Organization).

Keywords: Didactic Discourse. Representation. Indigenous subject.  In-exclusion

 

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Author Biographies

Icléia Caires Moreira, Universidade Federal de Mato Grosso do Sul

Possui graduação em Letras - Português e Inglês pela Universidade Federal de Mato Grosso do Sul (2007), mestrado em Letras pela Universidade Federal de Mato Grosso do Sul (2016) e Doutorado em Letras, pela mesma instituição, na área de Estudos Linguísticos, com ênfase na Análise do Discurso. Também é especialista em Regulação em Saúde no SUS pelo instituto de Ensino e Pesquisa Sírio Libanês - IEP (2014) e especialista em Docência no Ensino Técnico e Tecnológico pelo Instituto Federal de Mato Grosso do Sul - IFMS (2019). Foi professora voluntária do curso de graduação em Letras, da Universidade Federal de Mato Grosso do Sul (semestre 2019/2 e 2020/1). Atualmente, é professora efetiva da Rede Estadual de Ensino de Mato Grosso do Sul, lotada na Escola Fernando Corrêa, na cidade de Três Lagoas - MS e Professora das Faculdades integradas de Três Lagoas - FITL-AEMS, atuante nos cursos de Direito, Jornalismo e Pedagogia. Tem experiência na área de Letras, com ênfase em Análise do Discurso Discursivo-desconstrutiva em diálogo com os estudos Pós-coloniais. Problematiza, principalmente, os seguintes temas: Discurso didático, Discurso Legal, processo de subjetivação/objetivação dos sujeitos indígenas e professores, identidade/representação, ciberespaço, discurso oficial internacional, discurso oficial educacional brasileiro, colonialidade do poder/transculturação e In-exclusão.

Vânia Maria Lescano Guerra, Federal University of Mato Grosso do Sul

Graduada em Letras, mestrado em Linguística Aplicada aos Estudos da Linguagem pela Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, LAEL, e doutora em Linguística e Língua Portuguesa pela Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho (2002), câmpus de Araraquara (SP).  Pós-doutora pelo IEL, UNICAMP, no Programa de Linguística Aplicada sob a supervisão da Profa Dra Maria José Faria Coracini. Atualmente, docente permanente no Programa de Pós-graduação em Letras e no Programa de Pós-graduação em Estudos de Linguagens, ambos da Universidade Federal de Mato Grosso do Sul (UFMS) e pesquisadora do CNPq.

Published

2021-09-29

How to Cite

Moreira, I. C., & Guerra, V. M. L. (2021). Representations: abissaal brands of in-exclusion in teaching material about indigenous. Gragoatá, 26(56), 1241-1272. https://doi.org/10.22409/gragoata.v26i56.49056