English Teaching and Learning in the Epistemic South: Racialization, Social Class and Exclusion

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22409/gragoata.v28i60.53321

Keywords:

Ensino de inglês, Racialização, Desigualdade

Abstract

This article contributes to discussions on racialization, social class and exclusion in English teaching and learning in Brazil. Its focus is the northern region, more specifically, the city of Parintins, in the Amazon, considered, in this article, as part of the epistemic south (SOUSA SANTOS, 2007). In addition to Sousa Santos (2007), authors such as Dias (2021), Pennycook (1998), Servelati (2021), among others, are part of the theoretical framework of this article. The article's methodology is based on qualitative, interpretative and discursive studies. We analyzed a Parintins English Teacher’s educational history, in a virtual interview. The results of the teacher's discourse analysis point to inequalities and injustices observed throughout his educational history, corroborating the notion of English language as a racialized practice.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Patricia Reis, Universidade do Estado do Amazonas

Possui graduação em Letras pela Universidade Federal de Ouro Preto (1997) e especialização em Comunicação pela Universidade Federal do Rio de Janeiro (1999). Cursou mestrado na Universidade do Mississippi (2002), como bolsista da Fulbright. Trabalhou como Leitora Brasileira na Universidade das Índias Ocidentais, Jamaica (2008-2012). Cursou doutorado na Universidade Federal de Minas Gerais (2018-2021),seguindo a linha de pesquisa em Ensino e aprendizagem de Línguas Estrangeiras da área de concentração em Linguística Aplicada do Programa de Pós-Graduação em Estudos Linguísticos (POSLIN). É professora da Universidade do Estado do Amazonas, campus de Parintins.

Layenne Oliveira, Universidade de São Paulo

Doutoranda em Estudos Linguísticos e Literários em Inglês pela Universidade de São Paulo (USP). Possui graduação em Letras - Inglês pela Universidade Federal de Juiz de Fora (2014) e mestrado em Estudos Linguísticos pela Universidade Federal de Minas Gerais (2020). Tem experiência na área de Letras, com ênfase em Linguística Aplicada, pesquisando sobre os seguintes temas: ensino de língua inglesa e relações étnico- raciais, estudos decoloniais, identidades e formação de professores de língua inglesa.

Published

2023-01-12

How to Cite

Reis, P., & Oliveira, L. (2023). English Teaching and Learning in the Epistemic South: Racialization, Social Class and Exclusion. Gragoatá, 28(60), e-53321. https://doi.org/10.22409/gragoata.v28i60.53321