Concert of Beasts: The Vocalization of Becoming‑Animal in A Confissão da Leoa (2012), by Mia Couto, and O Som do Rugido da Onça (2021), by Micheliny Verunschk

Authors

Keywords:

Literatura Comparada, A confissão da leoa, O som do rugido da onça, Animalidade, Devir-animal

Abstract

Based on the concept of becoming-animal, elaborated by Gilles Deleuze and Félix Guattari (1997), in this work, we seek to develop an exercise of comparative criticism among contemporary novels A confissão da leoa (2012), by the mozambican Mia Couto, and O som do rugido da onça (2021), by the brazilian writer Micheliny Verunschk. In common, the two texts undertake the recovery of themes and procedures mobilized in the tale “Meu tio o Iauaretê” (2001 [1961]), by João Guimarães Rosa. Similar to the contagion experienced by the jaguar hunter of the Rosa’s narrative, who from jaguar killer began to the defender of these felines, becoming sibling with these animals, the two narratives under analysis represent a movement towards the feline subjectivities experienced by their characters. Historically, Western thinking has developed several ideological mechanisms to separate the Homo sapiens and other living animals. To this, the process of dehumanization of the colonized subjects is attached, one of the tools manipulated by the imperialist project. As a counterpoint to these perspectives, Mia Couto and Micheliny Verunschk incorporate, in their texts, discourses that enable opening to other perspectives about life. In novels, there is the tensioning of interspecific borders, once that, by fictional ways, the crossing of the boundaries between the human and the nonhuman is effective. For Mariamar and Iñe-e, protagonists of the novels, the encounter with the jaguar and lioness figures, great predators of the two continents that set the narratives, enables access to an animality silenced by oppression devices.

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Author Biographies

Júlio César de Araújo Cadó, Universidade Federal do Rio Grande do Norte

Júlio César de Araújo Cadó é graduado em Letras - Língua Portuguesa (licenciatura) pela Universidade Federal do Rio Grande do Norte. Atualmente, é mestrando pelo Programa de Pós-Graduação em Estudos da Linguagem (PPgEL), na área de Literatura Comparada, também pela UFRN, desenvolvendo pesquisa sobre a presença dos animais e das formas da animalidade na obra de João Cabral de Melo Neto. Sobre o poeta pernambucano, publicou, recentemente, os artigos “Roca das horas: o trem e o rio como imagens do tempo na poesia de João Cabral de Melo Neto” e “Habitar o poema: personagens e cenas de uma Espanha cabralina”. Seus interesses de pesquisa estão relacionados aos estudos das literaturas de língua portuguesa e das literaturas africanas, em diálogo com os campos da Ecocrítica e dos Estudos Animais. 

Juliane Vargas Welter , Universidade Federal do Rio Grande do Norte

Juliane Vargas Welter é professora de Literatura Brasileira na Universidade Federal do Rio Grande do Norte. Mestra e Doutora em Estudos Literários pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul, pesquisando as relações entre a literatura e a ditadura militar brasileira, seus interesses de pesquisas atuais se centram especialmente nos estudos sobre literatura brasileira contemporânea e suas articulações com as categorias memória e esquecimento. Assim, no momento, coordena projeto de pesquisa intitulado “Narrar é resistir?: literatura brasileira contemporânea e memória, uma análise preliminar”.  Entre suas publicações mais recentes destacam-se os artigos "Traumas, memórias e dramas familiares: aspectos da literatura contemporânea escrita por mulheres" e "Fantasmas do passado, dilemas do presente".

Published

2023-06-01

How to Cite

Cadó, J. C. de A., & Welter , J. V. . (2023). Concert of Beasts: The Vocalization of Becoming‑Animal in A Confissão da Leoa (2012), by Mia Couto, and O Som do Rugido da Onça (2021), by Micheliny Verunschk. Gragoatá, 28(61), e56312. Retrieved from https://periodicos.uff.br/gragoata/article/view/56312