EFFECTS OF BILINGUALISM ON INHIBITORY CONTROL AND WORKING MEMORY: A STUDY WITH EARLY AND LATE BILINGUALS

Auteurs

  • Rossana Kramer PUC-RS
  • Mailce Borges Mota Universidade Federal de Santa Catarina

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https://doi.org/10.22409/gragoata.v20i38.33312

Mots-clés:

bilingualism, working memory, aging, inhibitory control

Résumé

A dense body of research shows that cognitive functions change with age. More recently, studies have provided evidence that bilingualism aids in offsetting age-related losses in executive function (Bialystok, Craik, Klein & Viswanathan, 2004; Salvatierra, 2010). The present study investigates the performances of early bilinguals (Brazilian Portuguese/Hunsrückisch), late bilinguals (Brazilian Portuguese/English), and monolinguals (Brazilian Portuguese) on executive control and working memory tasks. Participants (N = 104) performed an executive control task (Simon) and a working memory (Alpha Span) task. Statistical analyses showed significant age-related effects on executive functions: younger adults outperformed older adults in the tasks. Furthermore, early bilinguals presented more efficient inhibitory processes showing smaller Simon effect costs and higher working memory span than monolinguals. As for the late bilingual group, their performance on inhibitory control tasks was significantly faster than that of their peer monolingual group. Results suggest that bilingualism, regardless of the context and age of acquisition, has an effect on inhibitory control and working memory.

 

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Bibliographies de l'auteur

Rossana Kramer, PUC-RS

Possui licenciatura em Letras Inglês pela Universidade Luterana do Brasil (2005). Especialização em Metodologia do Ensino e Tradução em Língua Inglesa pela Pontifícia Universidade Católica do Paraná (PUCPR). Mestre pelo Programa de Pós-Graduação de Inglês (PPGI) na Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC). Atualmente é doutoranda do programa de pós-graduação Letras da PUCRS. Coordenadora e professora do Laureate English Program (LEP) no Centro Universitário Ritter dos Reis (UniRitter).

Mailce Borges Mota, Universidade Federal de Santa Catarina

Possui doutorado em Letras /Inglês e Literatura Correspondente (UFSC, 2000). É Professora Associada III do Departamento de Língua e Literatura Estrangeiras da UFSC. É também membro do Programa de Pós-Graduação em Letras/Inglês e Literatura Correspondente e do Programa de Pós-Graduação em Linguística, na mesma instituição. Realizou estágio pós-doutoral no Brain & Language Lab, Departamento de Neurociência, Georgetown University (2008-2009). Foi professora visitante na Faculdade de Ciências Humanas e Sociais da Universidade do Algarve (2010/1) e no Departamento de Linguística da Universidade de Minnesota (1998-1999). Coordena o Laboratório da Linguagem e Processos Cognitivos (LabLing). Sua linha principal de pesquisa tem como foco os aspectos cognitivos e neurocognitivos, típicos e atípicos, da relação entre aprendizagem/processamento da linguagem (L1, L2 e outras) e sistemas de memória.

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Publiée

2015-06-30

Numéro

Rubrique

Artigos de Linguagem