WAR IN THE 21ST CENTURY:
THE CONSTRUCTION OF THE TERRORIST'S IDENTITY AS THE 'OTHER' IN THE WAR ON TERROR
Keywords:
Surveillance DronesAbstract
The identity of the terrorist was constructed as the "Other" by the United States following the attacks of September 11, 2001, serving as justification for military interventions and security
measures in the War on Terror. Drawing on theoretical references from authors such as Grégoire Chamayou, Sun Tzu, Byung-Chul Han, and Achille Mbembe, this article investigates how the use of drones, surveillance, and disinformation functions as a mechanism for the
dehumanization of the enemy and discusses the ethical and political implications of these security practices. The research analyzes the rhetoric employed by the United States to dehumanize the "terrorist," exploring the use of surveillance technologies and remote warfare in the execution of the War on Terror. The article examines the
repercussions of the construction of the "Other" in U.S. domestic politics and public perception, highlighting how this process is based on techniques that render the enemy's life disposable, thereby legitimizing the use of violent practices and technologies.
Downloads
References
ASSIS, Jonathan de Araujo de; SILVA, Diego Lopes da.; ZAGUE, José Augusto. Armamento. In: SAINT-PIERRE, Héctor Luis.; VITELLI, Marina Gisela. (orgs.). Dicionário de Segurança e Defesa. São Paulo: Editora Unesp, 2018, p. 102-110.
BUSH, George Walker. Selected Speeches of President George W. Bush. National Archives, 2011.
CHAMAYOU, Grégoire. Teoria do drone. São Paulo: Cosac Naify, 2015.
FOUCAULT, Michel. Nascimento da biopolítica: Curso dado no Collège de France (1978-1979). São Paulo: Martins Fontes, 2008.
HAN, Byung-Chul. Infocracia: Digitalização e a crise da democracia. Petrópolis: Vozes, 2022.
HUNTINGTON, Samuel. O choque das civilizações. Rio de Janeiro: Editora Objetiva, 1997.
MBEMBE, Achille. Necropolítica: biopoder, soberania, estado de exceção, política da morte. Revista do PPGAV/EBA/UFRJ, n.32, 2016, p. 123-151.
NASSER, Reginaldo Mattar. A luta contra o terrorismo: os Estados Unidos e os amigos talibãs. São Paulo: Editora Contracorrente, 2021.
NEOCLEOUS, Mark. “A Brighter and Nicer new Life”: Security as Pacification. Social and Legal Studies. Vol.20, n.2, 2011, p. 191-208.
ROYESH, Azizullah. Bogzar nafas bakasham (Laisse-moi respirer). Kaboul: Entesharat-e Tak, 1391, 2013.
SAMPAIO, Jorge Henrique Maia.; OLÍMPIO, Marise Magalhães. Estados Unidos e o destino manifesto. Revista Ameríndia. Vol.2, n.2, 2006.
SOUZA, André de Mello e; Nasser, Reginaldo Mattar; Moraes, Rodrigo Fracalossi de. (Orgs.). Do 11 de setembro de 2001 à guerra ao terror: reflexões sobre o terrorismo no século XXI. Brasília: IPEA, 2014.
STRAWSER, Bradley. Bradley J. Strawser. 2020. Disponível em: https://www.bradleyjstrawser.com/. Acesso em: 05 fev. 2025.
SUN TZU. A Arte da Guerra. Porto Alegre: L&PM Editores, 2006.
WATSON INSTITUTE FOR INTERNATIONAL AND PUBLIC AFFAIRS. Costs of War. 2024. Disponível em: https://watson.brown.edu/costsofwar/. Acesso em: 20 jul. 2024.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Lais Cavallin Rodrigues

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
1. PROPOSTA DE POLÍTICA PARA PERIÓDICOS DE ACESSO LIVRE
Autores que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos:
a. Autores mantém os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Licença Internacional Creative Commons Attribution - Share Alike 4.0 que permite o compartilhamento do trabalho com reconhecimento da autoria e publicação inicial nesta revista.
b. Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista.
c. Autores têm permissão e são estimulados a publicar e distribuir seu trabalho online (ex.: em repositórios institucionais ou na sua página pessoal) a qualquer ponto antes ou durante o processo editorial, já que isso pode gerar alterações produtivas, bem como aumentar o impacto e a citação do trabalho publicado (Veja O Efeito do Acesso Livre).

