Casimiro Miguel: “programmed spontaneity” and the (re)configuration of television in the Culture of Connection in Brazil
DOI:
https://doi.org/10.22409/rmc.v19i1.64591Keywords:
Casimiro Miguel, media hub, programmed spontaneity, programmed ephemerality, connection cultureAbstract
he article examines Casimiro Miguel as a media phenomenon in Brazil, highlighting his ability to integrate traditional and digital media. Casimiro is portrayed as a "media hub," connecting platforms and audiences innovatively. The text discusses concepts like "programmed spontaneity" and "programmed ephemerality," describing how he constructs his live broadcasts to create a sense of authenticity and urgency. Casimiro's journey is analyzed as an example of hybridization between Professionally User-Generated Content (PUGC) and Professionally Generated Content (PGC), impacting the television experience in the connection culture. UGC (User-Generated Content) is defined as content created by users for online platforms without profit motives.
Downloads
References
ABIDIN, Crystal. #familygoals: Family Influencers, Calibrated Amateurism, and Justifying Young Digital Labor. Social Media + Society, [s. l.], p. 1-15, abr./jun. 2017. DOI: 10.1177/2056305117707191.
BARABÁSI, Albert-Laszlo. Linked: a nova ciência dos networks. Rio de Janeiro: Leopardo, 2002.
CARREIRO, Rodrigo. A hora dos amadores: notas sobre a estética da imperfeição no audiovisual contemporâneo. Rumores, São Paulo, v. 12, n. 24, jul./dez. 2018. Disponível em: https://www.revistas.usp.br/Rumores/article/view/145535/149553. Acesso em: 27 jun. 2024.
CASIMIRO responde críticas sobre a qualidade da sua live. [S. l.: s. n.], 2021. 1 vídeo (8 min). Publicado pelo canal Casimiro. Disponível em: https://www.youtube.com/watch?v=OKNlidrfzE8. Acesso em: 01 jun. 2024.
CASIMIRO. Reagindo: Flamengo x Cuiabá AO VIVO - Brasileirão 2022. [S. l.: s. n.], 2022. 1 vídeo (120 min). Publicado pelo canal Casimiro. Disponível em: https://www.youtube.com/watch?v=j9q8W9v1t3s. Acesso em: 01 jun. 2024.
CHEN, Junyi. From UGC to PUGC: The Evolution of Short Video Industry. [S. l.], 2018. Disponível em: https://meet.bnext.com.tw/articles/view/45752. Acesso em: 27 jun. 2024.
DEBORD, Guy. A sociedade do espetáculo. Rio de Janeiro: Contraponto, 1997.
HAN, Byung-Chul. No enxame: perspectivas do digital. Petrópolis: Vozes, 2018.
HAN, Byung-Chul.-C. Hiperculturalidade: cultura e globalização. Petrópolis: Vozes, 2019.
JENKINS, Henry. Cultura da convergência. 2. ed. São Paulo: Aleph, 2006.
JENKINS, Henry; FORD, Sam.; GREEN, Joshua. Cultura da conexão: criando valor e significado por meio da mídia propagável. São Paulo: Aleph, 2013.
KARHAWI, Issaaf.; RAMOS, Daniela Osvald. Por uma literacia algorítmica: uma leitura educomunicativa do documentário O dilema das redes. Interin, [s. l.], v. 28, n. 1, p. 6-23, jan./jun. 2023. DOI: 10.35168/1980-5276.UTP.interin.2023.Vol28.N1, p.6-23.
KEMP, Simão. Digital 2024: Brazil. Data Reportal, [s. l.], 2024. Disponível em: https://datareportal.com/reports/digital-2024-brazil. Acesso em: 30 ago. 2024.
MACHADO, Arlindo. A televisão levada a sério. São Paulo: Senac, 2000.
MCLUHAN, Marshal. Os meios de comunicação como extensões do homem. São Paulo: Cultrix, 1964.
RODRIGUES, Jorge Luiz. Eurocopa na CazéTV supera audiência da Copa do Mundo; veja números. Lance!, Rio de Janeiro, 19 jun. 2024. Disponível em: https://www.lance.com.br/fora-de-campo/eurocopa-na-cazetv-supera-audiencia-da-copa-do-mundo-veja-numeros.html. Acesso em: 15 ago. 2024.
SIMON, Allan. 5 motivos que fizeram da CazéTV o maior canal de esportes do YT no Brasil. UOL Esporte, São Paulo, 17 jan. 2024. Disponível em: https://www.uol.com.br/esporte/colunas/allan-simon/2024/01/17/5-motivos-que-fizeram-da-cazetv-o-maior-canal-de-esportes-do-yt-no-brasil.htm. Acesso em: 15 jan. 2025.
VAN DIJCK, Josae. The culture of connectivity: a critical history of social media. Nova Iorque: Oxford University Press, 2013.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Aviso de Direito Autoral Creative Commons
1. Política para Periódicos de Acesso Livre
Autores que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos:- Autores mantém os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Licença Creative Commons Attribution que permite o compartilhamento do trabalho com reconhecimento da autoria e publicação inicial nesta revista.
- Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista.
- Autores têm permissão e são estimulados a publicar e distribuir seu trabalho online (ex.: em repositórios institucionais ou na sua página pessoal) a qualquer ponto antes ou durante o processo editorial, já que isso pode gerar alterações produtivas, bem como aumentar o impacto e a citação do trabalho publicado (Veja O Efeito do Acesso Livre).