The podcast culture in the hyper-segmented and platformized radio medium

Authors

  • Leonardo Lopes do Couto Universidade Federal do Rio de Janeiro - UFRJ

DOI:

https://doi.org/10.22409/rmc.v19i1.65941

Keywords:

podcast, radio, plataformization, social media, technology

Abstract

Review of the book Podcast culture – reconfigurations of expanded radio. The book addresses the cultural and technological changes in podcasting, using the concept of the "circuit of culture" to investigate the processes of production, consumption, and regulation in this medium. Marcelo Kischinhevsky provides a historical overview, contextualizing podcasting as an extension of radio in a landscape of media convergence, hyper-segmentation, and platformization. He examines the sector's professionalization, the role of major media players, and the diversity of represented voices. The author also explores issues such as cultural identity, new consumption practices, and challenges related to funding and regulation. With a clear and didactic approach, the book stands out as a significant contribution to radio and communication studies, offering insights into the challenges and trends of podcasting in the contemporary context.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

  • Leonardo Lopes do Couto, Universidade Federal do Rio de Janeiro - UFRJ

    Doutorando do Programa de Pós-Graduação em Comunicação da UFRJ (PPGCOM/UFRJ). ORCID: 0000-0001-7309-3939

References

BONINI, Tiziano. A “segunda era” do podcasting: reenquadrando o podcasting como um novo meio digital massivo. Tradução: Marcelo Kischinhevsky. Radiofonias — Revista de Estudos em Mídia Sonora, Mariana-MG, v. 11, n. 1, p. 13-32, jan./abr. 2020.

BOTTOMLEY, Andrew. Sound Streams: a cultural history of radio-internet convergence. Ann Arbor: University of Michigan Press, 2020.

DU GAY, Paul; HALL, Stuart; JANES, Linda; MACKAY, Hugh; NEGUS, Keith. Doing Cultural Studies: the story of the Sony Walkman. London: Sage, 1997.

KISCHINHEVSKY, Marcelo. Cultura da Portabilidade - novos usos do rádio e sociabilidades em mídia sonora. Revista OberCom, Lisboa-PT, v. 3, n. 1, p. 223-238, ago 2009.

KISCHINHEVSKY, Marcelo. Da cultura da portabilidade à cultura do acesso – A reordenação do mercado de mídia sonora. Anais

do XIV Congresso Internacional Ibercom. São Paulo: USP, 2015.

KISCHINHEVSKY, Marcelo. Rádio e mídias sociais: mediações e interações radiofônicas em plataformas digitais de comunicação. Rio de Janeiro: Mauad X, 2016.

KISCHINHEVSKY, Marcelo. Cultura do podcast: reconfigurações do rádio expandido. Rio de Janeiro: Mauad X, 2024.

LOPEZ, Debora Cristina; GAMBARO, Daniel; FREIRE, Marcelo. Binge Listening: dimensões do consumo de áudio em podcasting. Radiofonias – Revista De Estudos Em Mídia Sonora, v. 14(3), p. 199-226, jan 2024.

LOPEZ, Débora Cristina. Radiojornalismo hipermidiático: tendências e perspectivas do jornalismo de rádio all news brasileiro em um contexto de convergência tecnológica. Covilhã: UBI/LabCom Books, 2010.

POELL, Thomas; NIEBORG, David; VAN DIJCK, José. “Plataformisation”. Internet Police Review, v.8, n.4, pp. 1-13, 2019.

Published

2025-01-28

How to Cite

The podcast culture in the hyper-segmented and platformized radio medium. (2025). Media and Everyday Life, 19(1), 208-216. https://doi.org/10.22409/rmc.v19i1.65941