The podcast culture in the hyper-segmented and platformized radio medium
DOI:
https://doi.org/10.22409/rmc.v19i1.65941Keywords:
podcast, radio, plataformization, social media, technologyAbstract
Review of the book Podcast culture – reconfigurations of expanded radio. The book addresses the cultural and technological changes in podcasting, using the concept of the "circuit of culture" to investigate the processes of production, consumption, and regulation in this medium. Marcelo Kischinhevsky provides a historical overview, contextualizing podcasting as an extension of radio in a landscape of media convergence, hyper-segmentation, and platformization. He examines the sector's professionalization, the role of major media players, and the diversity of represented voices. The author also explores issues such as cultural identity, new consumption practices, and challenges related to funding and regulation. With a clear and didactic approach, the book stands out as a significant contribution to radio and communication studies, offering insights into the challenges and trends of podcasting in the contemporary context.
Downloads
References
BONINI, Tiziano. A “segunda era” do podcasting: reenquadrando o podcasting como um novo meio digital massivo. Tradução: Marcelo Kischinhevsky. Radiofonias — Revista de Estudos em Mídia Sonora, Mariana-MG, v. 11, n. 1, p. 13-32, jan./abr. 2020.
BOTTOMLEY, Andrew. Sound Streams: a cultural history of radio-internet convergence. Ann Arbor: University of Michigan Press, 2020.
DU GAY, Paul; HALL, Stuart; JANES, Linda; MACKAY, Hugh; NEGUS, Keith. Doing Cultural Studies: the story of the Sony Walkman. London: Sage, 1997.
KISCHINHEVSKY, Marcelo. Cultura da Portabilidade - novos usos do rádio e sociabilidades em mídia sonora. Revista OberCom, Lisboa-PT, v. 3, n. 1, p. 223-238, ago 2009.
KISCHINHEVSKY, Marcelo. Da cultura da portabilidade à cultura do acesso – A reordenação do mercado de mídia sonora. Anais
do XIV Congresso Internacional Ibercom. São Paulo: USP, 2015.
KISCHINHEVSKY, Marcelo. Rádio e mídias sociais: mediações e interações radiofônicas em plataformas digitais de comunicação. Rio de Janeiro: Mauad X, 2016.
KISCHINHEVSKY, Marcelo. Cultura do podcast: reconfigurações do rádio expandido. Rio de Janeiro: Mauad X, 2024.
LOPEZ, Debora Cristina; GAMBARO, Daniel; FREIRE, Marcelo. Binge Listening: dimensões do consumo de áudio em podcasting. Radiofonias – Revista De Estudos Em Mídia Sonora, v. 14(3), p. 199-226, jan 2024.
LOPEZ, Débora Cristina. Radiojornalismo hipermidiático: tendências e perspectivas do jornalismo de rádio all news brasileiro em um contexto de convergência tecnológica. Covilhã: UBI/LabCom Books, 2010.
POELL, Thomas; NIEBORG, David; VAN DIJCK, José. “Plataformisation”. Internet Police Review, v.8, n.4, pp. 1-13, 2019.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Aviso de Direito Autoral Creative Commons
1. Política para Periódicos de Acesso Livre
Autores que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos:- Autores mantém os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Licença Creative Commons Attribution que permite o compartilhamento do trabalho com reconhecimento da autoria e publicação inicial nesta revista.
- Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista.
- Autores têm permissão e são estimulados a publicar e distribuir seu trabalho online (ex.: em repositórios institucionais ou na sua página pessoal) a qualquer ponto antes ou durante o processo editorial, já que isso pode gerar alterações produtivas, bem como aumentar o impacto e a citação do trabalho publicado (Veja O Efeito do Acesso Livre).