The visible and the invisible of image in Bavcar:
considerations and inversions about the pictoric visible and the textual invisible
DOI:
https://doi.org/10.22409/rmc.v15i1.46939Keywords:
imagem, Cegueira, BavcarAbstract
This analysis proposes the development of the concept of image that calls for problematizing the fields of the visible and the invisible. Through the work of photographer Evgen Bavcar, the possibilities of expression and relationship between images and things that are pointed out in the world are discussed, in addition to the mere idea of representation or of a real reality that would exist as pure materiality. The text goes on to highlight the intrinsic possibilities of relationship between the word and the image and how territories of communication, reception and exchange between visually impaired perceptions and oculocentric perceptions are opened. It is about proposing a type of communication, expressed by a post-image, in which visual impairment is perceived as a possibility of opening up to other world readings, other sensitivities and perceptions. A way of inserting the visually impaired opens up, through exchanges and communications between perceptions of the visible and the invisible.
Downloads
References
BAVCAR, Evgen. O Brasil no despertar do mundo. In: TESSLER, Élida; BANDEIRA, João (org.). Memória do Brasil. São Paulo: Cosac & Naify, 2003, p. 77-85.
Bavcar, EvgenOs enganos do visível. In Novaes, A. (Org.). Ciclo de Seminários, Muito Além do Espetáculo. Rio de janeiro: Maison de France, 2003b.
BAVCAR, Evgen. A luz e o cego. Revista Benjamin Constant, Rio de Janeiro, n. 19, 2001. Disponível em: http://revista.ibc.gov.br/index.php/BC/article/view/580. Acesso em 02 jul. 2020.
Bavcar, Evgen. A imagem, vestígio desconhecido da luz. In Novaes, Adauto (Org.), Muito além do espetáculo. São Paulo: Editora SENAC, 2005.
BAVCAR, Evgen, Significantes invisibles. Diecisiete, año 1, n. 1, p. 25-30, 2011. Disponível em: https://diecisiete.org/expediente/significantes-invisibles/. Acesso em 02 jul. 2020.
BAVCAR, Evgen. A Imagem, vestígio desconhecido da luz. In: NOVAES, Adauto (org). Muito Além do Espetáculo. Editora SENAC. São Paulo. 2005.
BAVCAR, Evgen. Um outro olhar. Humanidades, São Paulo, 2003. Disponível em: http://redehumanizasus.net. Acesso em 02 jul. 2020.
COELHO, Ana Carolina Sampaio. José Saramago e Evgen Bavcar: os paradoxos do olhar. Dissertação (Mestrado em Teoria da Literatura) - Universidade Federal de Pernambuco, Recife, 2006.
COELHO, Ana Carolina Sampaio. Lo fantástico y el sueno em la obra de Evgen Bavcar. Tese (Doutorado em Comunicação Visual) - Universidad de Salamanca, Salamanca, 2012. Disponível em: http://www.bocc.ubi.pt/pag/bocc-coelho-lo-fantastico.pdf. Acesso em 28 jun. 2020.
DERRIDA, Jacques. Da hospitalidade. São Paulo: Escuta, 2003.
DIDI-HUBERMAN, Georges. O que vemos, o que nos olha. São Paulo: 34, 1998.
DUBOIS, Philippe. Pós-fotografia, pós-cinema: O desafio do “pós”. In: DUBOIS, Philippe (org.). Pós-fotografia, pós-cinema: novas configurações das imagens. São Paulo: Edições Sesc, 2019.
FURTADO, Rita Márcia Magalhães. A potência pedagógica do olhar no filme Janelas da Alma, de João Jardim e Walter Carvalho. Atas do VIII Encontro Anual da AIM. Editado por Daniel Ribas, Manuela Penafria e Sérgio Dias Branco. Lisboa: AIM, 2019. Disponível em: http://aim.org.pt. Acesso em 28 jun. 2020.
Janela da Alma. Direção: João Jardim; Walter Carvalho. 2001. 1:12:43. Canal: Mirá Filmes. Disponível em: https://youtu.be/4F87sHz6y4s. Acesso em 26 jun. 2020.
TESSLER, Élida. Evgen Bavcar: silêncios, cegueiras e alguns paradoxos quase invisíveis. Porto Arte: revista de artes visuais, v. 9. N. 17, p. 79-90, nov. 1998. Disponível em: seer.ufrgs.br. Acesso em 02 jul. 2020.
TESSLER, Élida. Evgen Bavcar na diagonal. In: TESSLER, Élida; BANDEIRA, João (org.). Memória do Brasil. São Paulo: Cosac & Naify, 2003, p. 7-14.
NOVAES, Adauto. Evgen Bavcar – Não se vê com os olhos. In: BAVCAR, Evgen. O ponto zero da fotografia. Porto Alegre: Galeria Sotero Cosme, 2000.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Aviso de Direito Autoral Creative Commons
1. Política para Periódicos de Acesso Livre
Autores que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos:- Autores mantém os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Licença Creative Commons Attribution que permite o compartilhamento do trabalho com reconhecimento da autoria e publicação inicial nesta revista.
- Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista.
- Autores têm permissão e são estimulados a publicar e distribuir seu trabalho online (ex.: em repositórios institucionais ou na sua página pessoal) a qualquer ponto antes ou durante o processo editorial, já que isso pode gerar alterações produtivas, bem como aumentar o impacto e a citação do trabalho publicado (Veja O Efeito do Acesso Livre).