The visible and the invisible of image in Bavcar:

considerations and inversions about the pictoric visible and the textual invisible

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22409/rmc.v15i1.46939

Keywords:

imagem, Cegueira, Bavcar

Abstract

This analysis proposes the development of the concept of image that calls for problematizing the fields of the visible and the invisible. Through the work of photographer Evgen Bavcar, the possibilities of expression and relationship between images and things that are pointed out in the world are discussed, in addition to the mere idea of representation or of a real reality that would exist as pure materiality. The text goes on to highlight the intrinsic possibilities of relationship between the word and the image and how territories of communication, reception and exchange between visually impaired perceptions and oculocentric perceptions are opened. It is about proposing a type of communication, expressed by a post-image, in which visual impairment is perceived as a possibility of opening up to other world readings, other sensitivities and perceptions. A way of inserting the visually impaired opens up, through exchanges and communications between perceptions of the visible and the invisible.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Sérgio Coutinho dos Santos, Centro Universitário Tiradentes

Mestre em Sociologia, bacharel em Direito e licenciado em Ciências Sociais pela UFAL. Doutorando pelo Programa em Sociedade, Tecnologias e Políticas Públicas (SOTEPP) do Centro Universitário Tiradentes - UNIT/AL. Professor do Centro Universitário CESMAC

Daniela do Carmo Kabengele, Centro Universitário Tiradentes

Doutora em Antropologia Social pela UNICAMP. Docente do Programa em Sociedade, Tecnologias e Políticas Públicas (SOTEPP) do Centro Universitário Tiradentes-UNIT/AL.

Walcler de Lima Mendes Júnior, Centro Universitário Tiradentes

Doutor em Planejamento Urbano e Regional pela UFRJ. Docente do Programa em Sociedade, Tecnologias e Políticas Públicas (SOTEPP) do Centro Universitário Tiradentes-UNIT/AL.

Lorenna Nascimento Monteiro, Centro Universitário Tiradentes

Mestra em Sociedade, Tecnologias e Políticas Públicas pelo Programa de Pós-Graduação do SOTEPP na área Interdisciplinar. Publicitária, formada em Comunicação Social pelo Centro Universitário Tiradentes-UNIT/AL.

References

BAVCAR, Evgen. O Brasil no despertar do mundo. In: TESSLER, Élida; BANDEIRA, João (org.). Memória do Brasil. São Paulo: Cosac & Naify, 2003, p. 77-85.

Bavcar, EvgenOs enganos do visível. In Novaes, A. (Org.). Ciclo de Seminários, Muito Além do Espetáculo. Rio de janeiro: Maison de France, 2003b.

BAVCAR, Evgen. A luz e o cego. Revista Benjamin Constant, Rio de Janeiro, n. 19, 2001. Disponível em: http://revista.ibc.gov.br/index.php/BC/article/view/580. Acesso em 02 jul. 2020.

Bavcar, Evgen. A imagem, vestígio desconhecido da luz. In Novaes, Adauto (Org.), Muito além do espetáculo. São Paulo: Editora SENAC, 2005.

BAVCAR, Evgen, Significantes invisibles. Diecisiete, año 1, n. 1, p. 25-30, 2011. Disponível em: https://diecisiete.org/expediente/significantes-invisibles/. Acesso em 02 jul. 2020.

BAVCAR, Evgen. A Imagem, vestígio desconhecido da luz. In: NOVAES, Adauto (org). Muito Além do Espetáculo. Editora SENAC. São Paulo. 2005.

BAVCAR, Evgen. Um outro olhar. Humanidades, São Paulo, 2003. Disponível em: http://redehumanizasus.net. Acesso em 02 jul. 2020.

COELHO, Ana Carolina Sampaio. José Saramago e Evgen Bavcar: os paradoxos do olhar. Dissertação (Mestrado em Teoria da Literatura) - Universidade Federal de Pernambuco, Recife, 2006.

COELHO, Ana Carolina Sampaio. Lo fantástico y el sueno em la obra de Evgen Bavcar. Tese (Doutorado em Comunicação Visual) - Universidad de Salamanca, Salamanca, 2012. Disponível em: http://www.bocc.ubi.pt/pag/bocc-coelho-lo-fantastico.pdf. Acesso em 28 jun. 2020.

DERRIDA, Jacques. Da hospitalidade. São Paulo: Escuta, 2003.

DIDI-HUBERMAN, Georges. O que vemos, o que nos olha. São Paulo: 34, 1998.

DUBOIS, Philippe. Pós-fotografia, pós-cinema: O desafio do “pós”. In: DUBOIS, Philippe (org.). Pós-fotografia, pós-cinema: novas configurações das imagens. São Paulo: Edições Sesc, 2019.

FURTADO, Rita Márcia Magalhães. A potência pedagógica do olhar no filme Janelas da Alma, de João Jardim e Walter Carvalho. Atas do VIII Encontro Anual da AIM. Editado por Daniel Ribas, Manuela Penafria e Sérgio Dias Branco. Lisboa: AIM, 2019. Disponível em: http://aim.org.pt. Acesso em 28 jun. 2020.

Janela da Alma. Direção: João Jardim; Walter Carvalho. 2001. 1:12:43. Canal: Mirá Filmes. Disponível em: https://youtu.be/4F87sHz6y4s. Acesso em 26 jun. 2020.

TESSLER, Élida. Evgen Bavcar: silêncios, cegueiras e alguns paradoxos quase invisíveis. Porto Arte: revista de artes visuais, v. 9. N. 17, p. 79-90, nov. 1998. Disponível em: seer.ufrgs.br. Acesso em 02 jul. 2020.

TESSLER, Élida. Evgen Bavcar na diagonal. In: TESSLER, Élida; BANDEIRA, João (org.). Memória do Brasil. São Paulo: Cosac & Naify, 2003, p. 7-14.

NOVAES, Adauto. Evgen Bavcar – Não se vê com os olhos. In: BAVCAR, Evgen. O ponto zero da fotografia. Porto Alegre: Galeria Sotero Cosme, 2000.

Published

2021-01-19

How to Cite

dos Santos, S. C., Kabengele, D. do C., Mendes Júnior, W. de L., & Monteiro, L. N. (2021). The visible and the invisible of image in Bavcar:: considerations and inversions about the pictoric visible and the textual invisible. Mídia E Cotidiano, 15(1), 131-147. https://doi.org/10.22409/rmc.v15i1.46939