A Auratic dimension of dream-images in tarot and comics – a study of Gasoline Alley strips

Authors

  • Ciro Inácio Marcondes Universidade Católica de Brasília
  • Florence Dravet Universidade Católica de Brasília

DOI:

https://doi.org/10.22409/rmc.v15i2.48109

Keywords:

Communication, Image, Imagination, Poetry, Comics

Abstract

The images of the tarot, as well as those of the comics, are archetypal and appeal to a poetic reason active in the gaps between them, inviting the reader to constant exercises of narrative montages and reassemblies. Based on the foundations of Warburg’s and Didi-Huberman’s studies of image, we enter the poeticity of these images that we consider as dream-images, endowed with imaginative auratic power. We also resort to the concept of poetic reason proposed by Zambrano. The analysis of Frank King's Gasoline Alley strips supports our proposal. We have concluded that the knowledge of the tarot’s images is based on an imaginary language that goes beyond codes and systems of meaning, extending its reach to a latent power, active in the auratic dimension of dream- images. This dimension is also present in the images of comics, whose theorization allows to open up to imaginative skills.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Ciro Inácio Marcondes, Universidade Católica de Brasília

Doutor em Comunicação pela Universidade de Brasília, com período sanduíche em Paris IV-Sorbonne. Professor e pesquisador do Mestrado Profissional Inovação em Comunicação e Economia Criativa da Universidade Católica de Brasília.

Florence Dravet, Universidade Católica de Brasília

Professora do Mestrado profissional Inovação em Comunicação e Economia Criativa da Universidade Católica de Brasília

References

ALTMAN, R. A theory of narrative. New York: Columbia University Press, 2008.

BELTING, H. Pour une anthropologie des images. Paris: Gallimard, 2009.

BLACKBEARD, B.; WILLIAMS, M. (Org). The Smithsonian collection of newspaper comics. Washington: Smithsonian Institution Press, 1977.

CAMPOS, R. Imageria. O nascimento das histórias em quadrinhos. São Paulo: Veneta, 2015.

DIDI-HUBERMAN, G. O que vemos, o que nos olha. São Paulo: Ed. 34, 2010.

_______. Atlas ou le gai savoir inquiet. Paris: Minuit, 2011.

_______. Prefácio. In: MICHAUD, P-A. Aby Warburg e a imagem em movimento. Trad. de Sibylle Muller. Rio de Janeiro: Contraponto, 2013.

DRAVET, F. Entrever no (in)visível: imaginação, comunicação oracular e potência criativa. E-Compós, v. 22, n. 1, 29 ago. 2019.

DURAND, G. A imaginação simbólica. São Paulo: Cultrix, 1964.

DURAND, G. O imaginário: Ensaio acerca das ciências e da filosofia da imagem. Rio de Janeiro: Difel, 2004.

FARLEY, H. A cultural story of tarot: from entertainment to esotericism. London/New York: I.B.Tauris & Co Ltd, 2009.

FRESNAULT-DERUELLE, P. Récits et discours par la bande. Essais sur les comics. Paris: Hachette, 1977.

FREUD, S. A interpretação dos sonhos. Tradução de Walderedo Ismael de Oliveira. Rio de Janeiro: Imago, 2001.

FREUD, S. Escritores criativos e devaneio. Edição standard brasileira das obras psicológicas completas de Sigmund Freud. Tradução de Maria Aparecida Moraes Rego. Rio de Janeiro: Imago, 1996. v. 9.

GAUDREAULT, A; JOST, F. A narrativa cinematográfica. Tradução de Ciro Inácio Marcondes, Adalberto Müller e Rita Jover-Falleiros. Brasília: UnB, 2009.

GROENSTEEN, T. The system of comics. Trad. do francês para o inglês de Bart Beaty e Nick Nguyen. Jackson: University of Mississippi Press, 2007.

HEER, J. “Introduction”. In: King, F. O. Walt & Skeezyx. 1927 & 1928. Montreal: Drawn & Quartely, 2010.

HUCHET, S. Passos e caminhos de uma teoria da arte. Prefácio à edição brasileira. In: DIDI-HUBERMAN. O que vemos, o que nos olha. São Paulo: Ed. 34, 2010.

JODOROWSKY, A.; COSTA, M. A caminho do tarot. São Paulo: Campos, 2016.

JUNG, K.G. Sincronicidade. São Paulo: Vozes, 1997.

KING, F. O. Walt & Skeezyx. 1927 & 1928. Montreal: Drawn & Quartely, 2010.

MAFFESOLI, M. Elogio da razão sensível. Trad. Albert Christophe Migueis Stuckenbruck. Petrópolis, RJ: Vozes, 1998.

MCCLOUD, S. Desvendando os quadrinhos. Tradução de Helcio de Carvalho e Marisa Nascimento Paro. São Paulo: M. Books do Brasil, 2005.

MICHAUD, P-A. Aby Warburg e a imagem em movimento. Trad. de Sibylle Muller. Rio de Janeiro: Contraponto, 2013.

MORIN, E. O método 3. O conhecimento do conhecimento. Porto Alegre: Sulina, 2010.

NICHOLS, S. Jung e o tarô. Uma jornada arquetípica. Trad. de Octavio Mendes Cajado. São Paulo: Cultrix, 1995.

NICOLESCU, B. Contradição, lógica do terceiro incluído e níveis de realidade. 2009. Disponível em: http://www.emse.fr/aslc2009. Acesso em: 26 maio 2020.

SOSTERIC, M. A sociology of tarot. Canadian Journal of Sociology. n 39, vol. 3, 2014. pp. 357-392.

STAIGER, E. Conceitos fundamentais da poética. Tradução de Celeste Aída Galeão. 3. ed. Rio de Janeiro: Tempo Brasileiro, 2007.

WARBURG, A. Atlas Mnemosyne. Madrid: Akal, 2010.

WEBER, M. A ética protestante e o espírito do capitalismo. São Paulo: Cia das Letras, 2004.

ZAMBRANO, M. Filosofía y poesía. Cidade do México: FCE, 1996.

Published

2021-05-18

How to Cite

Inácio Marcondes, C., & Dravet, F. (2021). A Auratic dimension of dream-images in tarot and comics – a study of Gasoline Alley strips. Mídia E Cotidiano, 15(2), 51-74. https://doi.org/10.22409/rmc.v15i2.48109