Approaches between childhoods, indigenous women and feminisms in the film Tainá (2000)

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22409/rmc.v17i3.54636

Keywords:

Children's Cinema, Indigenous childhoods, Taina, Feminisms and childhoods

Abstract

This paper seeks to analyze the film – Tainá: uma aventura na Amazônia, directed by Tânia Lamarco e Sérgio Bloch, 2000, which has the first representation of a female child in an active and proactive role in the face of the nuances and outcomes of the plot. The film is analyzed in its sociocultural context and historical moment that brings to light the tensions that appear in this context. Through the theoretical survey, we point out some important narrative transformations that reconfigure Brazilian children's cinema and audiovisual and, in particular, we seek to highlight the important collaboration of feminist guidelines for the advancement of the field of studies related to children and childhood, as well as to the works produced and addressed to children in Brazil.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Arthur Felipe Fiel, Universidade Federal do Espírito Santo

Doutor em Comunicação e Mestre em Cinema e Audiovisual pela Universidade Federal
Fluminense. Professor Adjunto do Departamento de Comunicação Social da Universidade Federal do
Espírito Santo. E-mail: arthur.fiel@ufes.br – ORCID: 0000-0002-1468-5958.

Alice Santos, Universidade Federal de Sergipe

Jornalista e Mestra em Comunicação Social pela Universidade Federal de Sergipe. E-mail: aliesilvajor@gmail.com – ORCID: 0000-0003-0208-9590

Patrícia Cardoso D'Abreu, Universidade Federal do Espírito Santo

Doutora em Comunicação pela Universidade Federal Fluminense e Professora Adjunta do
Departamento de Comunicação Social da Universidade Federal do Espírito Santo. E-mail: patricia.abreu@ufes.br – ORCID: 0000-0002-4371-4615.

References

ALVAREZ, S. E. Para além da sociedade civil: reflexões sobre o campo feminista. Cadernos Pagu, p. 13-56, 2014.

BEAUVOIR, S. O segundo sexo – Tomos I e II. Rio de Janeiro: Nova Fronteira, 2009.

BUTLER, J. Quadros de guerra – Quando a vida é passível de luto? Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 2015.

CODONHO, C. Aprendendo entre pares: a transmissão horizontal de saberes entre as crianças indígenas Galibi- Marworno. Dissertação de mestrado, UFSC, 2007.

COHN, C. A criança indígena: a concepção Xikrin de infância e aprendizado. São Paulo, p. 185, dissertação, USP, 2000.

COHN, Clarice. Concepções de infância e infâncias: um estado da arte da antropologia da criança no Brasil. Civitas-Revista de Ciências Sociais, v. 13, n. 2, p. 221-244, 2013.

DIAS, L. Reflexões em torno dos sentidos da infância em sociedades indígenas: uma revisão da literatura. CSOnline - REVISTA ELETRÔNICA DE CIÊNCIAS SOCIAIS, n. 12, p 137-152, 2011.

FIEL, A. F. O. A tela encantada: infância e conteúdo infantil na TV do Brasil. Dissertação de Mestrado (Cinema e Audiovisual), Instituto de Artes e Comunicação Social: Universidade Federal Fluminense, 2019.

FIEL, A. F. O. Notas sobre o conteúdo audiovisual infantil e novas formas de se produzir para crianças. In: TEDESCO, M. C.; NET, M. B. (Org.). Outras pontes: abordagens e objetos emergentes no cinema e audiovisual. 1.ed. Rio de Janeiro: NAU Editora, 2020, p. 203-224.

FIEL, A. F.; AM NCIO, T. História, Política e Narrativas Infantis: Entrevista Com Beth Carmona. Revista GEMInIS, [S. l.], v. 12, n. 1, p. 173–188, 2021.

FINCO, D; GOBBI, M. A.; FARIA, A. L. G. Apresentação – Um olhar feminista para os direitos das crianças. Creche e feminismo: desafios atuais para uma educação descolonizadora. Campinas: Edições Leitura Crítica, p. 9-20, 2015.

FLEURY-TEIXEIRA, E.; MENEGHEL, S. N. (Orgs.). Dicionário feminino da infâmia – Acolhimento e diagnóstico das mulheres em situação de violência. Rio de Janeiro: Editora FIOCRUZ, 2015.

GARDIES, R.; TARANGER, M.-C. Télévision: Notion d’oeuvre, notion d’auteur. Paris: L’Harmattan, 2003.

JENKS, C. Constituindo a Criança. Educação, Sociedade & Culturas, n. 17, p.189-215, 2002.

KELLNER, D. A cultura da mídia - estudos culturais: identidade e política entre o moderno e o pós-moderno. Bauru: EDUSC, 2001.

LIEBERT, R. M.; SPRAFKIN, J. The early window: Effects of television on children and youth. Pergamon Press, 1988.

LLOBET, V. Políticas sociales y ciudadanía: Diálogos entre la teoría feminista y el campo de estudios de infancia. Frontera norte, v. 24, n. 48, p. 7-36, 2012.

LOPES, R. F. A Amazônia de Tainá: Uma análise sobre a reprodução de clichês culturais no Cinema Infanto-Juvenil. Espaço Ameríndio, v. 10, n. 1, p. 145, 2016.

MARCHI, R. C. Gênero, infância e relações de poder: interrogações epistemológicas. Cadernos Pagu, p. 387-406, 2011.

MARCONDES, M. M.; FARAH, M. F. S.; SIERRA, I. P. D. Agenda feminista e serviços de cuidado infantil: Brasil, Argentina e Uruguai. Cadernos de Pesquisa, n. 50, p. 410-428, 2020.

MATTOS, S. História da Televisão Brasileira: uma visão econômica, social e política. Petropólis: Editora Vozes, 2002.

MELO, J. B. Lanterna Mágica: infância e cinema infantil. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 2011.

MELODY, W. Children’ s television: the economics of exploitation. New Haven: Yale University Press, 1973.

NUNES, A. A Sociedade das Crianças Auwê-Xavante – por uma antropologia da criança. Dissertação de mestrado, USP, 1997.

NUNES, A. Brincando de ser criança: contribuições da etnologia indígena brasileira à antropologia da infância. Tese de Doutorado (Antropologia), Departamento de Antropologia, ISCTE, Lisboa, Portugal, 2003.

OLIVEIRA, M. V. Feminismo indígena – Mulheres indígenas: da invisibilidade à luta por direitos. In: HOLANDA, H. B. Explosão feminista. São Paulo: Companhia das Letras, 2018, p. 301-324.

PEREIRA, L. M. A socialização da criança kaiowá e guarani: formas de sociedade internas às comunidades e transformações históricas recentes no ambiente de vida. In: 34º Encontro Anual da ANPOCS. Caxambu/MG, 2010.

POTIGUARA, E. Textos escolhidos – Coleção Tembeta. Rio de Janeiro: Beco do Azougue Editorial, 2019.

RIBEIRO, D. O povo brasileiro. São Paulo: Companhia das Letras, 2006.

TEDESCO, M. Trabalhadoras do cinema brasileiro: mulheres muito além da direção. Rio de Janeiro: NAU Editora, 2021.

TELES, M. A. A. A participação feminista na luta por creches. In: FINCO, D. GOBBI, M. A.; FARIA, A. L. G. (Orgs.). Creche e feminismo: desafios atuais para uma educação descolonizadora. Campinas, SP: Edições Leitura Crítica, 2015.

ZOIA, A; PERIPOLLI, O. J. Infância indígena e outras infâncias. Espaço Ameríndio, v. 4, n. 2, p. 9-24, 2010.

Published

2023-09-28

How to Cite

Fiel, A. F., Santos, A., & Cardoso D’Abreu, P. . (2023). Approaches between childhoods, indigenous women and feminisms in the film Tainá (2000). Media and Everyday Life, 17(3), 232-251. https://doi.org/10.22409/rmc.v17i3.54636