Youthfy nostalgia: modes of production in streaming and vitality in transmedia franchises

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22409/rmc.v17i2.57557

Keywords:

nostalgia, youthification, transmidia, streaming services, modes of production

Abstract

In this article, we aim to investigate how video streaming services configure nostalgia and youthification relations in their productions. We ground the notion of consumed nostalgia (CROSS, 2001) and youthification (HAGEDOORN; EICHNER; GUTIÉRREZ LOZANO, 2021; SUNDET; 2021) to suggest the emergence of a youthfy nostalgia from the reopening of transmedia franchises by streaming services. We selected the series Chilling Adventures of Sabrina (Netflix) and Raven's Home (Disney) to discuss peculiarities about modes of production of youthfy nostalgia instituted by both productions. We argue that transmedia favors the vitality of these products and the promotion of emerging streaming services such as Netflix.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Ana Carolina Almeida Souza, Centro Universitário UNA

Doutora em Mídia e Comunicação, com dupla titulação UFMG e Jönköping University. Professora nas instituições Centro Universitário UNA e Instituto de Educação Continuada – PUC Minas.

Emmanuelle Dias, UFMG

Doutoranda em Comunicação Social pela UFMG. É bolsista FAPEMIG e pesquisadora associada ao Núcleo de Pesquisa em Conexões Intermidiáticas — NucCon (UFMG) e ao grupo de pesquisa MediaAção.

References

ALEXANDER, Julia. The streaming wars are finally beginning, but it’s more of a polite quarrel than an all-out war. The Verge. 6 feb. 2020. Disponível em: https://www.theverge.com/2020/2/6/21126156/streaming-wars-disney-plus-netflix-wall-street-subscribers-hbo-max-peacock. Acesso em: 23 fev. 2023.

BARBEDO, Patrícia. Bilheterias mágicas: conheças as 5 franquias de cinema mais lucrativas. Yahoo! Notícias. 15 ago. 2021. Disponível em: https://br.noticias.yahoo.com/bilheterias-magicas-conhecas-as-5-franquias-de-cinema-mais-lucrativas-090057373.html. Acesso em: 25 jan. 2023.

BOYM, Svetlana. The Future of Nostalgia. Basic Books. 2001.

CASTELLANO, Mayka; MEIMARIDIS, Melina. Produção televisiva e instrumentalização da nostalgia: o caso Netflix. Revista GEMInIS, [S. l.], v. 8, n. 1, p. 60–86, 2017.

COELHO, Lucas. ‘As Visões da Raven’: o legado da série que mudou o Disney Channel para sempre. In PRENSA. 13 jun. 2017. Disponível em: https://prensa.li/@lucas.machadocoelho/as-visoes-da-raven-o-legado-da-serie-que-mudou-o-disney-channel-para-sempre/. Acesso em: 20 jan. 2023.

CROSS, Gary. Consumed Nostalgia: Memory in the Age of Fast Capitalism, New York: Columbia University Press, 2001.

CROSS, Gary. Historical roots of consumption-based nostalgia for childhood in the United States. In WESSELING, E. (ed.) Reinventing childhood nostalgia: books, toys, and contemporary media culture (Studies in childhood, 1700 to the present). London: Routledge. 2018. p. 19-35‌.

DIAS, Emmanuelle; ALZAMORA, Geane. Algoritmos Netflix: um estudo empírico sobre os mecanismos de recomendação no lançamento de House of Cards. In: CAMPANELLA, Bruno; RIBEIRO, Érica; NANTES, Joana d’Arc de. (Org.). Audiovisuais contemporâneos: desafios de pesquisa e metodologia. 1ed. Rio de Janeiro: E-papers, 2022, v. 1, p. 139-159.

DOWN, Tom. et al. Transmedia: One Story--Many Media. CRC Press, 2015.

FREEMAN, Matthew. The wonderful game of Oz and Tarzan Jigsaws: commodifying transmedia in early twentieth-century consumer culture. In: Intensities: The journal of cult media. Agosto/2014. p. 44-54. 2014.

GAMBARATO, Renira. Signs, Systems and Complexity of Transmedia Storytelling. Estudos em Comunicação n. 12, 2012, p. 69-83. Disponível em: http://www.ec.ubi.pt/ec/12/pdf/EC12-2012 Dez-4.pdf Acesso em 05 ago. 2020.

GAMBARATO, Renira, ALZAMORA, Geane, TARCIA, Lorena. Theory, Development, and Strategy in Transmedia Storytelling. Routledge Media and Cultural Studies Companions. New York and London: Routledge. 2020.

GRIFFITH, Eric. What's the Biggest Streaming Service? Depends on Who You Ask. PC MAG. 18 abr. 2022. Disponível em: https://www.pcmag.com/news/whats-the-biggest-streaming-service-depends-on-who-you-ask. Acesso em: 25 jan. 2023.

HAGEDOORN, Berber; EICHNER, Susanne; GUTIÉRREZ LOZANO, Juan Francisco. The ‘youthification’ of television. CriticalStudies in Television. 2021;16(2):83 90.doi:10.1177/17496020211011804.

IBGE. Estatística de gênero. Tabela - proporção de famílias com mulheres responsáveis pela família (%). Censo Demográfico, 2010. Disponível em: https://ibge.gov.br/apps/snig/v1/?loc=0,43,432220,432360,432345,431550,430690,430930&cat=128,-15,-16,55,-17,-18&ind=4704 Acesso 23 de fev. 2023.

JENKINS, Henry. Convergence and divergence: two parts of the same process, 2006. Disponível em: http://henryjenkins.org/blog/2006/06/convergence_and_divergence_two.html. Acesso em: 21 ago. 2020.

MOOS, Markus. From Gentrification to Youthification? The increasing importance of young age in delineating high-density living. Urban Studies, 53 (14), 2016.

MORETTO, Daniel; ALVES, Lorena A. de Melo; C MARA, Naiá Sadi. A Trajetória da Franquia Midiática “Sabrina, The TeenageWitch” e as Diferentes Traduções na Construção de Mundos Ficcionais. Revista GEMInIS, v.11, n. 2, pp. 266-284, maio/ago. 2020

NIKITENKO, Iana. Nostalgia and the Challenges of the Modern World in “Chilling Adventures of Sabrina”. Conferência. In: GIFCon 2022 Fantasy Across Media, abr. 2022, Glasgow.

PALINKAS, Laurence A. et al. Purposeful sampling for qualitative data collection and analysis in mixed method implementation research. In Administration and Policy in Mental Health and Mental Health Services Research, Springer. Online Publication. November, 2013.

PAZ, João da. Nova versão de Visões da Raven leva para a Disney desafios das mães solteiras. In Notícia da TV. 28 out. 2017. Disponível em: https://noticiasdatv.uol.com.br/noticia/series/nova-versao-de-visoes-da-raven-leva-para-disney-desafios-das-maes-solteiras--17481. Acesso em 20 jan. 2023.

SILVA, Marcel Vieira Barreto. Arrested Development e o Futuro das Séries (de Tevê?). Novos Olhares (USP), v. 3, n. 1, 2014.

SOUZA, Ana Carolina Almeida de. Experiências transmídia no parque temático Magic Kingdom: branding, espaço e (in)sustentabilidade na Disney. Tese (Doutorado em Comunicação Social) - Universidade Federal de Minas Gerais, Belo Horizonte, 295 f, 2022. Disponível em: https://repositorio.ufmg.br/handle/1843/45857. Acesso em 16 de fev. 2023

SUNDET, Vilde Schanke. ‘Youthification’ of drama through real-time storytelling: A production study of blank and the legacy of SKAM. Critical Studies in Television, 16(2). p. 145-162, 2021.

Filmes:

O Exorcista. Direção: William Friedkin. Produção: William Peter Blatty. EUA: Warner Bros, 1973.

O Bebê de Rosemary. Direção: Roman Polanski. Produção: William Castle. EUA: Paramount Pictures, 1968.

Sabrina: Aprendiz de Feiticeira. Direção: Tibor Takács. Produção: Barney Cohen, Kathryn Wallack, Paula Hart. EUA: Showtime Networks, 1996.

Sabrina vai à Roma. Direção: Tibor Takács. Produção:Melissa Joan Hart, Paula Hart, Ovidio G. Assonitis, Kenneth R. Koch. EUA: Viacom Productions e Hartbreak Films, 1998.

Sabrina vai à Austrália. Direção: Kenneth R. Koch. Produção: Melissa Joan Hart, Paula Hart. EUA: Viacom Productions e Hartbreak Films, 1999.

Uma Noite Alucinante: A Morte do Demônio. Direção: Sam Raimi. Produção: Robert G. Tapert. EUA:New Line Cinema, 1981.

Séries:

A Casa da Raven (Raven's home) [Seriado]. Criação: Michael Poryes, Susan Sherman. Produção: Julie Tsutsui. Produtora: Disney Channel, It's a Laugh Productions, Done Deal Productions, Funny Boone Productions. 6 temporadas, 110 episódios. 2017 - presente.

As visões de Raven (That's so Raven). [Seriado]. Produção: Walter Barnett, Patty Gary Cox. Produtora: Brookwell McNamara, That So Production, Warner & Rinsler Production. 4 temporadas, 100 episódios + 1 especial. 2003 - 2007.

Mad Men. [Seriado]. Produção: Matthew Weiner, Scott Hornbacher. Produtora: Weiner Bros., Lions Gate Entertainment. 7 temporadas, 92 episódios. 2007 - 2015.

O Mundo Sombrio de Sabrina (Chilling adventures of Sabrina) [Seriado]. Produção: Craig Forrest, Ryan Lindenberg, Matthew Barry. Produtora: Warner Bros Televion, Archie Comics, Berlanti Production, Muckle Man Productions, Netflix. 2 temporadas (4 partes), 36 episódios. 2018 - 2020.

Sabrina, Aprendiz de Feiticeira (Sabrina, the Teenage Witch). [Seriado]. Produção: Paula Hart, Nell Scovell, Miriam Trogdon, Carrie Honigblum, Rennee Philips, Bruce Ferber e David Babcock. Produtora: Hartbreak Filmes, Archie Comics, Finishing the Hat Productions, Viacom Productions. 7 temporadas, 163 episódios. 1996 - 2003.

Todo Mundo Odeia o Chris (Everybody hates Chris). [Seriado]. Produção:Adrienne Carter, Don Reo, Kali Londono. Produtora: CR Enterprises Inc, 3 Arts Entertainment, Paramount Television, CBS Paramount Television. 4 temporadas, 88 episódios. 2005 - 2009.

Published

2023-05-19

How to Cite

Almeida Souza, A. C., & Dias, E. (2023). Youthfy nostalgia: modes of production in streaming and vitality in transmedia franchises. Media and Everyday Life, 17(2). https://doi.org/10.22409/rmc.v17i2.57557