Audiovisual reading club and its promises in a convergent environment: a critical analysis of the Netflix Book Club

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22409/rmc.v17i3.57791

Keywords:

book club, audiovisual, Netflix, mediatization, promise

Abstract

Our society is increasingly hyperconnected and, in this sense, face-to-face activities have taken shape in the virtual environment, such as book clubs. Thus, the concepts of mediatization of culture and society (HJARVARD, 2014) and media bios (SODRÉ, 2013) are fundamental for understanding social virtualization. In this sense, this paper presents an analysis of Netflix Book Club, an online book club focused on audiovisual materials of the streaming platform that are derived from books. From the Convergent Televisual Analysis methodology (BECKER, 2019), it was verified that the book club abandons certain protocols intertwined in this type of social formation. Therefore, it just labels itself as a book club, ignoring the promise of continuity of the project.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Cláudia Thomé, UFJF

Professora associada da Facom/UFJF e docente permanente do PPGCOM/UFJF. Pós-doutora pelo PPGCOM/UFRJ. Líder do grupo de pesquisa "Narrativas Midiáticas e Dialogias" (CNPq/UFJF).

Christina Ferraz Musse, UFJF

Professora titular da Facom/UFJF e docente permanente do PPGCOM/UFJF. Pós-doutora pela Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul. Líder do grupo de pesquisa "Comunicação, Cidade e Memória" (CNPq/UFJF).

Vanessa Coutinho Martins, UFJF

Doutoranda em Comunicação pelo PPGCOM/UFJF, mestre em Comunicação pela mesma instituição. Bolsista CAPES. Membro do grupo de pesquisa "Narrativas midiáticas e dialogias" (CNPq/UFJF).

Susana Azevedo Reis, PPGCOM/UFJF

Doutoranda em Comunicação pelo PPGCOM/UFJF, mestre em Comunicação pela mesma instituição. Bolsista CAPES. Membro do grupo de pesquisa "Comunicação, Cidade e Memória" (CNPq/UFJF).

References

AS HISTÓRIAS... Netflix. 2023. Disponível em: https://about.netflix.com/pt_br. Acesso em 20 de julho de 2022.

BECKER, Beatriz. Análise Televisual Convergente: um procedimento metodológico para leitura crítica dos processos comunicativos de telejornais e programas televisivos. Galáxia, São Paulo, s/v, n. 42, p. 69-81, set/dez, 2019.

______. Mídia e Jornalismo como formas de conhecimento: uma metodologia para leitura crítica das narrativas jornalísticas audiovisuais. Matrizes, Revista do PPG em Ciências da Comunicação da USP, São Paulo, v. 5, n. 2, p. 231-250, 2012.

______. Televisão e Telejornalismo: Transições. São Paulo: Estação das Letras e Cores, 2016.

GENETTE, Gérard. Paratextos Editoriais. Cotia: Ateliê, 2009.

HJARVARD, Stig. Midiatização: conceituando a mudança social e cultural. In: MATRIZes, São Paulo, nº 1, p. 21-44, jan./jun., 2014.

JOST, François. Seis lições sobre a televisão. Porto Alegre: Sulina, 2004.

KIERNA, Anna. The Growth of Reading Groups as a Feminine Leisure Pursuit: Cultural Democracy or Dumbing Down?. In: Reading Communities: From Salons To Cyberspace. New York: Palgrave Macmillan. 2011.

LUCKENBILL, Wendy. Sharing inspiration with modern readers: oprah’s book club 2.0 launches online monday, june 4 with its first selection, ‘wild’ by cheryl strayed. Discovery Press Web. 1/06/2012. Disponível em: https://press.discovery.com/us/own/press-releases/2012/sharing-inspiration-modern-readers-oprahs-boo-1957/. Acesso em 20 de julho de 2022.

MARTINS, Vanessa; COIMBRA, Mayra; MIRANDA, Pedro. Das mediações ao poder simbólico: uma análise do “Clube do livro do PSB” como estratégia político-partidária. Mediação, v. 23/24, n. 33/34, p. 96-108, jun./jul. 2021/22. Disponível: http://revista.fumec.br/index.php/mediacao/article/view/8748 . Acesso em: 19 jun. 2023.

OFICIAL Announcement | Oprah's Book Club 2.0® | Oprah Winfrey Network. OWN. 2012. 1 vídeo (3min). Publicado pelo canal Own. Disponível em https://www.youtube.com/watch?v=mzxOioEisWo. Acesso em 20 de julho de 2022.

OPRAH’S BOOK CLUB (Do You Remember the First Book She Picked?) | The Oprah Winfrey Show | OWN. 2015. 1 vídeo (3min10seg). Publicado pelo canal Own. Disponível em https://www.youtube.com/watch?v=fuoaQoxITiE Acesso em 20 de julho de 2022.

RECUERO, Raquel. A conversação em rede: comunicação mediada pelo computador e redes sociais na Internet. Porto Alegre: Sulina, 2012.

REIS, Susana Azevedo; MUSSE, Christina Ferraz. Novos protocolos de leitura: o contexto digital dos clubes de assinatura de livros. Scripta, v. 26, n. 56, p. 55-70, 18 nov. 2022. Disponível em: http://periodicos.pucminas.br/index.php/scripta/article/view/28233. Acesso em 14 de junho de 2023.

RÜHL – NORRICK, Corinna. Book Clubs And Book Commerce. Cambridge: Cambridge University Press, 2019.

SANTAELLA, Lucia. Novas Formas do audiovisual. Barueri: Estação das Letras e Cores, 2016.

SEDO, Denel Rehberg. An Introduction to Reading Communities: Processes and

Formations. In: Reading Communities: From Salons To Cyberspace. New York: Palgrave Macmillan. 2011.

SLEZAK, Ellen (Org.). The Book group book: a thoughtful guide to forming and enjoying a stimulating book discussion group. Chicago: Chicago Review Press, 2000.

SODRÉ, Muniz. Bios midiático//The media Bios. Dispositiva (PUC Minas), 2013, v. 2 n.1, p. 108- 110. Disponível em: http://periodicos.pucminas.br/index.php/dispositiva/article/view/6093. Acesso em 20 de julho de 2022.

SOUZA, José Carlos Aronchi de. Gêneros e formatos na televisão brasileira. 2 edição. São Paulo: Summus, 2015.

SOUZA, Willian Eduardo Righini. Clubes de leitura: entre sociabilidade e crítica literária. Informação e informação. Londrina, v. 23, n. 3, p. 673 – 695, set./dez. 2018. Disponível em: http://www.uel.br/revistas/informacao/. Acesso em 20 de julho de 2022.

THOMÉ, Cláudia; MARTINS, Vanessa. Literatura e afetividade nas redes durante a pandemia: uma análise das interações na “Quarentena Literária”. Rizoma, v.9, n.1, p. 9-27, out. 2021. Disponível em: ttps://online.unisc.br/seer/index.php/rizoma/article/view/16567 Acesso em: 19 jun. 2023.

Published

2023-09-28

How to Cite

Thomé, C., Ferraz Musse, C., Coutinho Martins, V., & Azevedo Reis, S. (2023). Audiovisual reading club and its promises in a convergent environment: a critical analysis of the Netflix Book Club. Mídia E Cotidiano, 17(3), 185-211. https://doi.org/10.22409/rmc.v17i3.57791