Lola Akinmade’s intimate project and Muniz Sodré’s concept of communication: possible intersections

Authors

  • Ana Rita Vidica Universidade Federal de Goiás
  • Maurício Reis Araújo Universidade Federal de Goiás
  • Pollyanna de Oliveira Brito Melo Universidade Federal de Goiás

DOI:

https://doi.org/10.22409/rmc.v18i3.60065

Keywords:

Photography, Communication, Link

Abstract

This text proposes a look at the photographic work “The Intimacy Project” (2015), by photographer Lola Akinmade. In this work, the photographer produces portraits of each person and arranges them in pairs. The portraits have the same framing, although there is a change in the positioning of the camera, which causes a change in the look of the person being photographed. The intention was to think about the work based on Muniz Sodré’s concept of communication. To do this, the photographs are observed from the point of view of the image itself, the working method and the visual montage based on the discussions proposed, respectively, by Soulages, Duguet and Didi- Huberman. It is concluded that the authors of this text, affected by the work, act by looking and perceiving the communicational link that permeates the photographic work placed in dialogue.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Ana Rita Vidica, Universidade Federal de Goiás

Doutora em História (UFG) – Docente da Faculdade de Informação e Comunicação e do Programa de Pós-graduação em Comunicação Social (PPGCOM/UFG), ambos da Universidade Federal de Goiás – https://orcid.org/0000-0001-6253-4428.

Maurício Reis Araújo, Universidade Federal de Goiás

Mestre em Comunicação pela Universidade Federal de Goiás – Escola do Futuro de Goiás Luiz Rassi - Aparecida de Goiânia - Secretaria de Ciência, Tecnologia e Inovação – ORCID - https://orcid.org/0000-0003-0193-2523

Pollyanna de Oliveira Brito Melo, Universidade Federal de Goiás

Doutoranda do Programa de Pós-graduação em Comunicação da Universidade Federal de Goiás – Docente do Instituto Federal de Goiás – Campus Águas Lindas-GO – ORCID - https://orcid.org/0000-0002-0895-4488

References

AKINMADE, LOLA, Intimacy Project. In: https://www.lolaakinmade.com/latest-news/open-studio-calls-and-the-intimacy-project/, 2015, acesso em junho de 2023.

AGAMBEN, Giorgio. O que é o contemporâneo? E outros ensaios. Trad. Vinícius Nicastro Honesko. Chapecó, SC : Ed. Argos, 2009.

BARTHES, Roland. A Câmera Clara: notas sobre a fotografia. Rio de Janeiro: Nova Fronteira, 1984.

BOSI, Alfredo. Fenomenologia do olhar. In.: NOVAES, Adauto (Org.). O Olhar. São Paulo: Companhia das Letras, 1989.

DELEUZE, Gilles. Proust e os signos. Trad. Antônio Carlos Piquet e Roberto Machado. Rio de Janeiro : Forense-Universitária, 1987.

DIDI-HUBERMAN, Georges. A imagem sobrevivente: história da arte e tempo dos fantasmas segundo Aby Warburg. Rio de Janeiro: Contraponto, 2013.

DUBOIS, Philippe. O Ato Fotográfico e outros ensaios. Trad. Marina Appenzeller. Campinas: Papirus, 1993.

DUGUET, Anne-Marie. Déjouer l’image: créations électroniques et numériques. Paris: Critiques d’art Éditions Jacqueline Chambon, 2002.

DUGUET, Anne-Marie. Dispositivos. In.: Transcinemas. Kátia Marciel (org.). Rio de Janeiro: Contra Capa Livraria, 2009.

FABRIS, Annateresa. Identidades Virtuais: uma leitura do retrato fotográfico. Belo Horizonte: Editora UFMG, 2004.

FAVRET-SAADA, Jeanne. 2005. “Ser Afetado”. Cadernos de Campo, ano 14, n. 13. Trad. Paula Siqueira. São Paulo: USP. Disponível em: https://www.revistas.usp.br/cadernosdecampo/article/view/50263. Acesso em: 28 ago. 2023.

RANCIÈRE, Jacques. O espectador emancipado. São Paulo: Editora WMF Martins Fontes, 2012.

SAMAIN, Etienne (Org.). Como pensam as imagens. São Paulo: Editora da Unicamp, 2012.

SODRÉ, Muniz. Antropológica do Espelho: Uma Teoria da Comunicação Linear e em Rede. Petrópolis (RJ): Editora Vozes, 2002.

SODRÉ, Muniz. A ciência do comum: Notas para o método comunicacional. Rio de Janeiro: Editora Vozes, 2014.

SODRÉ, Muniz. As estratégias sensíveis: afeto, mídia e política. Rio de Janeiro: Mauad X, 2016.

SOULAGES, François. Estética da fotografia: perda e permanência. São Paulo: Editora Senac São Paulo, 2010.

Published

2024-09-26

How to Cite

Vidica, A. R., Reis Araújo, M., & de Oliveira Brito Melo, P. . (2024). Lola Akinmade’s intimate project and Muniz Sodré’s concept of communication: possible intersections. Media and Everyday Life, 18(3), 229-246. https://doi.org/10.22409/rmc.v18i3.60065