From heaven to hell with Henfil’s Fradinhos: a multimodal social semiotics analysis

Authors

  • Antonio Hohlfeldt Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul
  • Vinícius Zuanazzi Universidade do Minho

DOI:

https://doi.org/10.22409/rmc.v18i3.60424

Keywords:

Henfil, O Pasquim, Social semiotics, Comics, Grotesque

Abstract

Henfil was an artist focused on the criticism of customs, opposed to common sense and moralism. This article presents a set of drawings published by Henfil in the Brazilian weekly newspaper O Pasquim, between February and April 1970, where the cartoonist created a series of comics with the characters Fradinhos, experiencing an afterlife, from Heaven to Hell. Henfil’s drawings, characterized by quick strokes, simple scenarios and sensitive lines, seek to expose the artist's political-militant yearnings in a period (1970s) when there was a fever for Brazilian comics, subverting the graphic narratives of traditional comics from the United States. Henfil didn’t make sad drawings, but aggressive ones, which portrayed the reality (perhaps even more aggressive) experienced by the cartoonist and other Brazilians during the military dictatorship (1964 - 1985). In deeper layers of multimodal social semiotics analysis, the hope contained in the plots is perceptible, beyond the grotesque. Henfil believed in a changing society, where the oppressed could have revenge on their oppressor. The objective of this work is to provide a rescue of Henfil's work, as well as a multimodal social semiotics analysis of the cartoons - and their grotesque elements - by producing an imaginary about the Catholicism.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Antonio Hohlfeldt, Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul

Doutor em Letras pela PUCRS, pós-doutorado em Jornalismo pela Universidade Fernando Pessoa. Membro do Instituto Histórico e Geográfico do Rio Grande do Sul, Pesquisador do CNPq – Orcid 0000-0001-5284-8730.

Vinícius Zuanazzi, Universidade do Minho

Doutorando em Ciências da Comunicação pela Universidade do Minho. Pesquisador membro do Centro de Estudos de Comunicação e Sociedade (CECS/UMinho) – Orcid 0000-0003-2987-5452.

References

BARTHES, Roland. Elementos da Semiologia. São Paulo: Cultrix, 2006.

BAKHTIN, Mikhail. A cultura popular na Idade Média e no Renascimento: O contexto de François Rabelais. São Paulo: Hucitec, 1996.

BELTING, Hans. Antropología de la imagen. Madrid: Katz, 2010.

CIRNE, Moacy. A explosão criativa dos quadrinhos. Petrópolis: Vozes, 1972.

DURAND, Gilbert. O imaginário: Ensaio acerca das ciências e da filosofia da imagem. Rio de Janeiro: Difel, 2004.

EISNER, Will. Quadrinhos e arte sequencial. São Paulo: Martins Fontes, 1995.

FOUCAULT, Michel. Vigiar e punir: Nascimento da prisão. Petrópolis: Vozes, 1987.

FREUD, Sigmund. “O chiste e sua relação com o inconsciente” (1905). In: Obras completas. São Paulo: Companhia das Letras, 2017, vol. 7.

Hemeroteca Digital da Biblioteca Nacional. O Pasquim (1969 - 1991). http://memoria.bn.br/docreader/DocReader.aspx?bib=124745&pagfis=22453.

HENFIL; SOUZA, Tárik de. Como se faz humor político. Petrópolis: Vozes, 1984.

KAYSER, Wolfgang. O grotesco. São Paulo: Perspectiva, 1986.

KRESS, Günther; VAN LEEUWEN, Theo. Reading images: the grammar of visual design. Londres: Routledge, 2006.

MARTINS, Moisés de Lemos. A linguagem, a verdade e o poder - Ensaio de Semiótica Social. Vila Nova de Famalicão: Húmus, 2017.

MÁRQUEZ, Gabriel García. Do amor e outros demônios. São Paulo: Record, 2014.

MORAES, Dênis. O rebelde do traço: A vida de Henfil. Rio de Janeiro: José Olympio, 2016.

ROUDINESCO, Elisabeth. Dicionário de psicanálise. Rio de Janeiro: Zahar, 1998.

SODRÉ, Muniz. PAIVA, Raquel. O império do grotesco. Rio de Janeiro: Mauad, 2002.

VAN LEEUWEN, Theo. Introducing Social Semiotics. Londres, Routledge, 2005.

Published

2024-09-26

How to Cite

Hohlfeldt, A. ., & Zuanazzi, V. (2024). From heaven to hell with Henfil’s Fradinhos: a multimodal social semiotics analysis. Media and Everyday Life, 18(3), 247-266. https://doi.org/10.22409/rmc.v18i3.60424