This is an outdated version published on 2022-01-19. Read the most recent version.

The performative body on social media: audiovisual narratives on Instagram reels

Authors

DOI:

https://doi.org/10.22409/rmc.v16i1.52152

Keywords:

Performative body, Audiovisual narrative, Social Media

Abstract

This article discusses the concept of performance through co-presence through social networks, from a reflection on the performative body, observing the reels functionality of Instagram as a media for audiovisual narratives consolidated amid the Covid-19 pandemic between 2020 and 2021. We have fulfilled content analysis and examined the videos published in the profiles of four digital influencers, relating them to their trajectories. The reflection of this work emphasizes the centrality of the body in communicational practices in the pandemic and post-pandemic context, using the functionalities of social networks as a media of sharing meanings and individual narratives.   

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Renata Pitombo Cidreira, Universidade Federal do Recôncavo da Bahia

Doutora em Comunicação e Cultura Contemporâneas pela Universidade Federal da Bahia (UFBA) - Professora de Jornalismo e Publicidade do Centro de Artes, Humanidades e Letras da Universidade Federal do Recôncavo da Bahia (UFRB). 

Naiara Moura Pinto, Universidade Federal da Bahia

Mestra em Comunicação pela Universidade Federal do Recôncavo da Bahia (UFRB) - Doutoranda em Cultura e Sociedade pelo Programa Multidisciplinar de Pós-Graduação em Cultura e Sociedade (Pós-Cultura) na Universidade Federal da Bahia (UFBA).

References

APRESENTAMOS o recurso Reels do Instagram, Blog do Instagram. São Paulo, 5 ago. 2020. Disponível em <https://about.instagram.com/pt-br/blog/announcements/introducing-instagram-reels-announcement>. Acesso em 3 jan. 2022.

BARDIN, Laurence. Análise de conteúdo. Lisboa: Edições 70, 2002.

BORDWELL, David; THOMPSON, Kristin. A arte do cinema: uma introdução. Campinas: Editora da Unicamp, São Paulo: Editora da USP, 2013.

COHEN, Renato. Performance como linguagem. São Paulo: Perspectiva, 2002.

COM mais de 100 mil ‘seguinetos’, Dirce Ferreira diz que a idade lhe trouxe liberdade. Marie Claire, São Paulo, 26 de jul. 2020. Disponível em < https://revistamarieclaire.globo.com/Beleza/noticia/2020/07/com-mais-de-100-mil-seguinetos-dirce-ferreira-diz-que-idade-lhe-trouxe-liberdade.html >. Acesso em 3 dez. de 2022.

CIDREIRA, Renata Pitombo. As formas da moda: comportamento, estilo e artisticidade. São Paulo: Annablume, 2013.

FERRAZ, Ju. O peso do body shaming: o significado (e as nuances) da pressão estética. Vogue, São Paulo, 29 de out. de 2021. Disponível em <https://vogue.globo.com/Vogue-Gente/noticia/2019/10/o-peso-do-body-shaming-o-significado-e-nuances-da-pressao-estetica.html>. Acesso em 3 dez. 2022.

FRANÇA, Vera. Sujeito da comunicação, sujeitos em comunicação. In: GUIMARÃES, C.; FRANÇA, V. R. V. (Org.). Na mídia, na rua: narrativas do cotidiano. Belo Horizonte: Autêntica, 2006, p.61-88.

GOFFMAN, Erving. A representação do eu na vida cotidiana. Petrópolis: Vozes, 1985.

MARTINO, Luís Mauro Sá. De um eu ao outro: narrativa, identidade e comunicação com a alteridade. Parágrafo, v. 4, n. 1, p. 40-49. jan./jul. 2016.

MCLUHAN, Marshall. Os meios de comunicação como extensões do homem. São Paulo: Editora Cultrix Ltda., 1969.

MERLEAU-PONTY, Maurice. Fenomenologia da percepção. São Paulo: Martins Fonte, 1999.

PINTO, Naiara Moura. O corpo feminino na mídia: um olhar sobre a revista Boa Forma e as influenciadoras digitais do Instagram. 2019. Dissertação (Mestrado em Comunicação) –Programa de Pós-Graduação em Comunicação, Universidade Federal do Recôncavo da Bahia, Cachoeira, 2019. Disponível em < https://www.ufrb.edu.br/ppgcom/images/NAIARA_PINTO_dissertac_a_o_versa_o_impress%C3%A3o.pdf > Acesso em: 10 dez. 2021.

RECUERO, Raquel. Redes Sociais na Internet. Porto Alegre: Sulina, 2014.

RIBEIRO, Ana Margarida. A Narrativa Audiovisual: O Cinema e o Filme Publicitário. 2021 Dissertação (Mestrado em Ciências da Comunicação) – Instituto de Ciências Sociais, Universidade do Minho. Minho, Portugal, 2008. Disponível em: http://repositorium.sdum.uminho.pt/handle/1822/9476. Acesso em: 21 out. 2021.

SCHECHNER, Richard. Performance Studies: An Introduction. New York, Ed. Routledge, 2013.

SIBILIA, Paula. O show do eu: A intimidade como espetáculo. Rio de Janeiro: Nova Fronteira, 2008.

ZUMTHOR, Paul. Performance, recepção, leitura. São Paulo: Cosac Naify, 2016.

Published

2022-01-19

Versions

How to Cite

Pitombo Cidreira, R., & Moura Pinto, N. (2022). The performative body on social media: audiovisual narratives on Instagram reels . Mídia E Cotidiano, 16(1), 22-42. https://doi.org/10.22409/rmc.v16i1.52152