A roleta interseccional na análise da publicidade: alguns resultados

Auteurs

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https://doi.org/10.22409/rmc.v16i3.54573

Mots-clés:

Publicidade, Consumo, Interseccionalidade, Publicidade contraintuitiva, Representação

Résumé

Crenshaw (2002) recognizes the place of advertising in the maintenance of stereotypes that marginalize women crossed by different avenues of identity. Thus, we resort to the application of Carrera's (2021) method, the intersectional roulette, to analyze print media advertisements. In this work, we chose the ads published in Veja magazine in 2019 by the telephone operator Vivo, verifying the representations of blackness in these pieces, from the intersectional perspective and counterintuitive advertising (LEITE, 2014). The results point to a predominance of intersections of race, gender, and class, signaling efforts towards more diverse and, therefore, counterintuitive constructions, although subject to criticism.

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Biographie de l'auteur

Pablo Moreno Fernandes, Universidade Federal de Minas Gerais

Doutor em Ciências da Comunicação pela ECA-USP - Professor permanente do Programa de Pós-Graduação em Comunicação Social da Universidade Federal de Minas Gerais. 

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Publiée

2022-09-21