The day the dandies drank tea with Jacques Rancière: the relations between police and politics from the perspective of dandy aesthetics

Authors

  • Dieison Marconi ESPM-SP

DOI:

https://doi.org/10.22409/rmc.v15i2.48625

Keywords:

Jacques Rancière, Dandyism, Aesthetics, Politics, Police

Abstract

Through a dialectic and symbolic montage of different dandy images, this article reflects on the contributions Jacques Rancière's theory offers to understand the political legibility of the aesthetic dandy that has crossed temporal and geographical boundaries, even reappearing in contemporary visual culture. At the same time, the article also presents the contributions that dandism itself offers to understand the mutual and inseparable constitution of the aesthetic and the political, synthesized above all in what Rancière calls the distribution of the sensible, even more specifically with regard to the commuter relationship between police and politics, these two distribuicion that would make up the common fractional.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Dieison Marconi, ESPM-SP

Pós-doutorando no Programa de Pós-Graduação em Comunicação e Práticas de Consumo da Escola Superior de Propaganda e Marketing (ESPM-SP), onde integra o grupo de pesquisa em Comunicação, Consumo, Imagem e experiência. Doutor em Comunicação pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul - UFRGS, com período sanduíche realizado na Universidade Complutense de Madrid (UCM), na Espanha, junto ao Grupo de Pesquisa em Gênero, Estética e Cultura Audiovisual (GECA -UCM). É Mestre em Comunicação e Bacharel em Comunicação Social (Jornalismo) pela Universidade Federal de Santa Maria (UFSM). Como pesquisador, se dedica aos estudos das relações entre imagem, estética, política e estudos queer.

References

AMANN, Elizabeth. Dandysm in the age of revolution. Chicago: Chicago University Press, 2015.

BAUDELAIRE, Charles. Sobre a modernidade. 3. ed. Tradução de Teixeira Coelho. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1996.

BENJAMIN, Walter. The arcades project. Cambridge. Tradução de Howard Eilaind, Kevin McLaughin. New York: Harvard University Press, 2002.

BENJAMIN, Walter. Passagens. Belo Horizonte: Editora UFMG, 2009.

BENJAMIN, Walter. Magia e técnica, arte e política: ensaios sobre literatura e história da cultura (Obras escolhidas v. I). São Paulo: Brasiliense, 2012.

BUTLER, Judith. Problemas de gênero: feminismo e subversão da identidade. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 2003.

BUTLER, Judith. Relatar a si mesmo: crítica da violência ética. São Paulo: Autêntica, 2015.

BARBOSA, Antônio. Constelações da frivolidade no cinema brasileiro contemporâneo. Tese (Doutorado em Comunicação e Cultura) - Escola de Comunicação, Universidade Federal do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, 2017.

BARBOSA, Antônio; LOPES, Denilson; FILHO, Ricardo; NEVES, Pedro. Inúteis, frívolos e distantes – à procura dos dândis. Rio de Janeiro: Mauad X, 2019.

BITTENCOURT, Renata. Um dândi negro: o retrato de Arthur Timótheo da Costa de Carlos Chambelland. Tese (Doutorado em História) - Instituto de Filosofia e Ciências Humanas, Universidade Estadual de Campinas, Campinas, São Paulo, 2015.

CHAMBERS, Samuel; ROURKE, Michel. Introduction: Jacques Rancière on the Shores of Queer Theory. Borderlands, v. 8, n.2, 2009.

DUARTE FILHO, Ricardo. Dândis, drags e bichas pintosas: o camp no cinema queer brasileiro contemporâneo. Dissertação (Mestrado em Comunicação e Cultura) – Escola de Comunicação, Universidade Federal do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, 2018.

DIDI-HUBERMAN, Georges. O que vemos, o que nos olha. São Paulo: Ed 34, 1998.

DELEUZE, Gilles. A imagem-tempo. São Paulo: Brasiliense, 2007.

DURAN, Gloria. Dandysmo e contragenero. Valência: Universidade Politécnica de Valência, 2009.

DEBORD, Guy. A sociedade do espetáculo. Rio de Janeiro: Contraponto, 1997.

D’ AUREVILLY, Jules- Amédée Barbey. O dandismo e George Brummel. In: TADEU, Tomaz (Org). Manual Dândi: a vida como estilo. Belo Horizonte: Autêntica Editora, 2009, p. 113-207.

FOUCAULT, Michel. Microfísica do poder. Rio de Janeiro: Edições Graal, 1984.

GLICK, Elisa. Materializing Queer Desire. Albany: State University of New York Press, 2009.

MILLER, Monica. Slaves to fashion: black Dandism and Styling of Black diasporic identity. Durham: Duke University Press, 2009.

NAFICY, Hamid. A Social Historie of Iranian Cinema. Durham: Duke University Press, 2011.

QUÍLEZ, Raquel. Los Dandis del suburbio. El Mundo, 13/6/2012, Metrópoli. Disponível em: http://www.elmundo.es/elmundo/2012/06/06/ocio/1338996721.html. Acesso em: fev. 2018.

RANCIÈRE, Jacques. O dissenso. In: NOVAES, Adauto (Org.). A crise da razão. São Paulo: Companhia das Letras: 1996.

_______. A política da ficção. Lisboa: KKYM, 2014.

_______. O desentendimento. São Paulo: Ed. 34, 2018.

_______. O destino das imagens. Rio de Janeiro: Contraponto, 2012.

_______. Le travail des images. Conversations avec Andrea Soto Calderón. Dijon: Les Presses du Réel, 2019.

_______. A estética como política. Devires – Cinema e Humanidades, Belo Horizonte, v. 7, n. 2, 2010.

_______. A Noite dos Proletários: arquivos do sonho operário. São Paulo: Companhia das Letras, 1988.

_______. La haine de la démocracie. Paris: La Fabrique, 2005

_______. A partilha do sensível. Estética e política. São Paulo: Editora 34.

_______. O mestre ignorante. Belo Horizonte: Autêntica, 2002.

_______. O Espectador Emancipado. Tradução de J. M. Justo. Lisboa: Orfeu Negro, 2010

_______. A fábula cinematográfica. Campinas: Papirus, 2013.

_______. Béla Tarr: o tempo do depois. Lisboa: Orfeu Negro, 2013a.

RANCIÈRE, J. Le fil perdu: essais sur la fiction moderne. Paris: La Fabrique, 2013b.

STEFFEN, Lufe. O cinema que ousa dizer seu nome. São Paulo: Giostri, 2016.

SONTAG, Susan. Notas sobre o camp. Contra a interpretação. Porto Alegre: L&PM, 1987.

WILSON, Elizabeth. Adorned in dreams: fashion and modernity. Londres: I.B Tauris, 2003.

Published

2021-05-18

How to Cite

Marconi, D. (2021). The day the dandies drank tea with Jacques Rancière: the relations between police and politics from the perspective of dandy aesthetics. Mídia E Cotidiano, 15(2), 7-28. https://doi.org/10.22409/rmc.v15i2.48625