Multilayer intervention model

a proposal institutional neuropsychopedagogical action

Authors

Keywords:

Learning Disability, Institutional Neuropsychopedagogy, Intervention

Abstract

In view of the need to ensure that students have access to quality education, this research is carried out on the contributions of the multilayer intervention model, under the institutional neuropsychopedagogical performance, in order to create opportunities for evaluation and intervention strategies and to favor the adoption of evidence-based educational practices. A bibliographic review research analyzes the models of educational interventions in the different levels of groups and students consequently promoting inclusion. It’s reports the demand for guidance from a professional, who understands the relationship between the functioning of the nervous system and human learning, focusing on the personal, social and school reintegration of those involved: the Neuropsychopedagogue. The study proposes a dialogue between the intervention response model and the neuropsychopedagogical intervention, taking into account their appropriate adjustments and/or adaptations, considering the field of study and performance of the neuropsychopedagogue. It’s concludes that investing in evidence-based programs, through neuropsychopedagogy, helps both the teacher and the student with learning difficulties and is essential in building a school environment compatible with inclusive, neurodevelopment, that understands the educational potential of each individual.

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Author Biographies

Vitor da Silva Loureiro, Lieenp/CENSUPEG

Pesquisador no (LIEENP) Laboratório de Inovações Educacionais e Estudos Neuropsicopedagógicos CENSUPEG e no Grupo de Pesquisa "Representações sociais e subjetividade docente" cadastrado no Diretório de Grupos de Pesquisa do CNPq, compõe o grupo de gestores escolares e pesquisadores amigos da Rede Nacional de Ciência para Educação (Rede CpE), estudante e no PPGP-GE Programa de Mestrado Profissional em Formação de Gestores Educacionais da Universidade Cidade de São Paulo. Finalista do Prêmio: Rita Russo, no 2º Congresso Brasileiro de Neuropsicopedagogia, 2019, Joinville, com o trabalho: "O uso do Jigsaw como Metodologia Ativa Colaborativa no ensino de Filosofia para Alunos do Ensino Médio" e ganhador do Dica de Mestre, no 8º Congresso Aprender Criança, 2022, Ribeirão Preto, categoria Educador, com o trabalho: "Resultados de um Protocolo Neuropsicopedagógico Institucional em Estudantes Do Ensino Médio".

Claudia Aparecida Mendonça de Souza, Faculdade CENSUPEG

Especialista em Neuropsicopedagogia Institucional e Educação Especial Inclusiva na Faculdade CENSUPEG. Pesquisadora colaboradora do Laboratório de Inovações Educacionais e Estudos Neuropsicopedagógicos (LIEENP) da Faculdade CENSUPEG.

Fabricio Bruno Cardoso, Faculdade CENSUPEG

Graduado em Educação Física e mestre em Ciência da Motricidade Humana pela Universidade Castelo Branco (UCB). Doutor em Biofísica pela Universidade Federal do Rio de Janeiro (UFRJ). Professor do Laboratório de Inovação Educacional e Estudos Neuropsicopedagógicos (LIEENP) da Faculdade de Ciência, Educação, Saúde, Pesquisa e Gestão (Faculdade CENSUPEG) em São Fidélis (RJ).

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Published

2022-12-27

How to Cite

Loureiro, V. da S., Souza, C. A. M. de, & Bruno Cardoso, F. (2022). Multilayer intervention model: a proposal institutional neuropsychopedagogical action. Mundo Livre: Revista Multidisciplinar, 8(2), 63-86. Retrieved from https://periodicos.uff.br/mundolivre/article/view/55399

Issue

Section

Dossiê temático