Student house
spaces inhabited by the student body of Universidade Federal Fluminense
Keywords:
Moradia, Estudante, UniversidadeAbstract
In an interview with Samara Pataxó, woman, indigenous, lawyer and activist, her perspectives on the role of activism in her life and trajectory meets where education plays a fundamental role in the emancipation and protagonism in the face of activism and social movements to which she belongs. Popular education is a mechanism for transmitting citizenship that makes possible to obtain social awareness, in the case of the lawyer, the schools in her village. Paulo Freire's ideas open a dialogue with the notions of education that permeate the truisms of what is believed to be the traditional education system. Aiming towards a discussion about an education that liberates, Samara’s statements throughout the interview elucidated Freire’s concepts and ideas about the role of education in the formation of an individual, in addition to what is presented as a critical and questioning logic of reality. It is important to comprehend their libertarian reference and the importance of studies that escapes the plastered molds of a traditional education, that is still a method used today. The breach of paradigms regarding education models can be a way to think about new possibilities of educating conscious students and individuals about the place they occupy in society and emancipated from oppressive patterns.
Downloads
References
COULON, Alain. O ofício de estudante: a entrada na vida universitária. Educação e Pesquisa, São Paulo, v. 43, n. 4, p. 1239-1250, dec. 2017. ISSN 1678-4634. Disponível em https://www.revistas.usp.br/ep/article/view/141109/136196. Acesso em: 18 set. 2022.
CRARY, Jonathan. 24/7: capitalismo tardio e os fins do sono. Trad. Joaquim Toledo Jr. São Paulo, Cosac Naify, 2014.
DARDOT, Pierre & LAVAL, Christian. A nova razão do mundo: ensaio sobre a sociedade neoliberal. Trad. Mariana Echalar. São Paulo, Boitempo, 2016.
DEMO, Pedro. Outra universidade. Jundiaí, Paco Editorial, 2011.
FURTADO, Joaci Pereira; MARENDINO, Rosane Barbosa. A escolha de Sofia: motivações dos/as estudantes da Universidade Federal Fluminense na eleição da universidade e da graduação. Revista Aleph, Niterói, n. 37, 2021b. Disponível em: https://periodicos.uff.br/revistaleph/article/view/51048. Acesso em: 19 set. 2022.
FURTADO, Joaci Pereira & MARENDINO, Rosane Barbosa. Coração de estudante: esperança e realidade na perspectiva do alunado da Universidade Federal Fluminense. Revista Pedagogia Social, Niterói, v. 11, n. 1, aug. 2021a. ISSN 2527-0974. Disponível em: <http://www.revistadepedagogiasocial.uff.br/index.php/revista/
article/view/293>. Acesso em: 19 sep. 2022.
FURTADO, Joaci Pereira; GONÇALVES, Kelly Cristina Mota & MONTEIRO, Erick da Silva. A morte do leitor? Práticas de leitura entre estudantes da Universidade Federal Fluminense. Anais do VII Seminário FESPSP. São Paulo, Fundação Escola de Sociologia e Política, 2018. Disponível em https://fespsp.org.br/seminarios/anaisVII/GT_6/
Joaci_Pereira_Erick_Silva_Kelly_Mota.pdf. Acesso em: 19 set. 2022.
FURTADO, Joaci Pereira; GONÇALVES, Kelly Cristina Mota; MONTEIRO, Erick da Silva. A leitura no intervalo: práticas culturais e leitura entre estudantes de Arquivologia e Biblioteconomia da Universidade Federal Fluminense. Anais do VIII Seminário FESPSP. São Paulo, Fundação Escola de Sociologia e Política, 2019. Disponível em https://www.fespsp.org.br/seminarios/anaisVIII/GT_6/JoaciFurtado.pdf. Acesso em: 19 set. 2022.
FURTADO, Juarez Pereira et al. Inserção social e habitação de pessoas com sofrimento mental grave. São Paulo, Editora FAP-Unifesp, 2014.
GARRIDO, Edleusa Nery & MERCURI, Elizabeth Nogueira Gomes da Silva. A moradia estudantil universitária como tema na produção científica nacional. Revista Semestral da Associação Brasileira de Psicologia Escolar e Educacional, São Paulo, v. 17, n. 1, jan./jun. 2013, p. 87-95. Disponível em https://www.scielo.br/j/pee/a/
MfV598kP939NXstKtDxHnBc/#. Acesso em: 7 jan. 2023.
GUMBRECHT, Hans Ulrich. Nosso amplo presente: o tempo e a cultura contemporânea. Trad. Ana Isabel Soares. São Paulo, Editora Unesp, 2015.
IGREJA, Paula; FURTADO, Joaci Pereira. Que anda nas cabeças, anda nas bocas. Convergência em Ciência da Informação, v. 3, n. 1, n. 1, p. 42-70, 2020. Acesso em: 19 set. 2022.
PETIT, Michèle. Os jovens e a leitura: uma nova perspectiva. Trad. Celina Olga de Souza. 2. ed. São Paulo, Editora 34, 2013.
SAFATLE, Vladimir; JUNIOR, Nelson da Silva; Dunker, Christian. Neoliberalismo como gestão do sofrimento psíquico. Belo Horizonte: Autêntica, 2020.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Joaci Pereira Furtado, Augustin de Tugny
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Autores que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos:
1.Autores mantém os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Licença Creative Commons Attribution que permite o compartilhamento do trabalho com reconhecimento da autoria e publicação inicial nesta revista.
2.Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista.
3.Autores têm permissão e são estimulados a publicar e distribuir seu trabalho online (ex.: em repositórios institucionais ou na sua página pessoal) a qualquer ponto antes ou durante o processo editorial, já que isso pode gerar alterações produtivas, bem como aumentar o impacto e a citação do trabalho publicado.