Student house

spaces inhabited by the student body of Universidade Federal Fluminense

Authors

  • Joaci Pereira Furtado Universidade Federal Fluminense
  • Augustin de Tugny Universidade Federal do Sul da Bahia

Keywords:

Moradia, Estudante, Universidade

Abstract

In an interview with Samara Pataxó, woman, indigenous, lawyer and activist, her perspectives on the role of activism in her life and trajectory meets where education plays a fundamental role in the emancipation and protagonism in the face of activism and social movements to which she belongs. Popular education is a mechanism for transmitting citizenship that makes possible to obtain social awareness, in the case of the lawyer, the schools in her village. Paulo Freire's ideas open a dialogue with the notions of education that permeate the truisms of what is believed to be the traditional education system. Aiming towards a discussion about an education that liberates, Samara’s statements throughout the interview elucidated Freire’s concepts and ideas about the role of education in the formation of an individual, in addition to what is presented as a critical and questioning logic of reality. It is important to comprehend their libertarian reference and the importance of studies that escapes the plastered molds of a traditional education, that is still a method used today. The breach of paradigms regarding education models can be a way to think about new possibilities of educating conscious students and individuals about the place they occupy in society and emancipated from oppressive patterns.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Joaci Pereira Furtado, Universidade Federal Fluminense

Graduado em História pela Universidade Federal de Ouro Preto (UFOP). Mestre e doutor em História Social pela Universidade de São Paulo (USP). Foi docente do Departamento de Ciência da Informação da Universidade Federal Fluminense (UFF), entre 2013 e 2022.

Augustin de Tugny, Universidade Federal do Sul da Bahia

Graduado em Arquitetura de Interiores pela École Camondo (França). Mestre em Arquitetura e doutor em Arte pela Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG). Professor do Centro de Formação em Artes e Comunicação (CFAC) da Universidade Federal do Sul da Bahia (UFSB).

References

COULON, Alain. O ofício de estudante: a entrada na vida universitária. Educação e Pesquisa, São Paulo, v. 43, n. 4, p. 1239-1250, dec. 2017. ISSN 1678-4634. Disponível em https://www.revistas.usp.br/ep/article/view/141109/136196. Acesso em: 18 set. 2022.

CRARY, Jonathan. 24/7: capitalismo tardio e os fins do sono. Trad. Joaquim Toledo Jr. São Paulo, Cosac Naify, 2014.

DARDOT, Pierre & LAVAL, Christian. A nova razão do mundo: ensaio sobre a sociedade neoliberal. Trad. Mariana Echalar. São Paulo, Boitempo, 2016.

DEMO, Pedro. Outra universidade. Jundiaí, Paco Editorial, 2011.

FURTADO, Joaci Pereira; MARENDINO, Rosane Barbosa. A escolha de Sofia: motivações dos/as estudantes da Universidade Federal Fluminense na eleição da universidade e da graduação. Revista Aleph, Niterói, n. 37, 2021b. Disponível em: https://periodicos.uff.br/revistaleph/article/view/51048. Acesso em: 19 set. 2022.

FURTADO, Joaci Pereira & MARENDINO, Rosane Barbosa. Coração de estudante: esperança e realidade na perspectiva do alunado da Universidade Federal Fluminense. Revista Pedagogia Social, Niterói, v. 11, n. 1, aug. 2021a. ISSN 2527-0974. Disponível em: <http://www.revistadepedagogiasocial.uff.br/index.php/revista/

article/view/293>. Acesso em: 19 sep. 2022.

FURTADO, Joaci Pereira; GONÇALVES, Kelly Cristina Mota & MONTEIRO, Erick da Silva. A morte do leitor? Práticas de leitura entre estudantes da Universidade Federal Fluminense. Anais do VII Seminário FESPSP. São Paulo, Fundação Escola de Sociologia e Política, 2018. Disponível em https://fespsp.org.br/seminarios/anaisVII/GT_6/

Joaci_Pereira_Erick_Silva_Kelly_Mota.pdf. Acesso em: 19 set. 2022.

FURTADO, Joaci Pereira; GONÇALVES, Kelly Cristina Mota; MONTEIRO, Erick da Silva. A leitura no intervalo: práticas culturais e leitura entre estudantes de Arquivologia e Biblioteconomia da Universidade Federal Fluminense. Anais do VIII Seminário FESPSP. São Paulo, Fundação Escola de Sociologia e Política, 2019. Disponível em https://www.fespsp.org.br/seminarios/anaisVIII/GT_6/JoaciFurtado.pdf. Acesso em: 19 set. 2022.

FURTADO, Juarez Pereira et al. Inserção social e habitação de pessoas com sofrimento mental grave. São Paulo, Editora FAP-Unifesp, 2014.

GARRIDO, Edleusa Nery & MERCURI, Elizabeth Nogueira Gomes da Silva. A moradia estudantil universitária como tema na produção científica nacional. Revista Semestral da Associação Brasileira de Psicologia Escolar e Educacional, São Paulo, v. 17, n. 1, jan./jun. 2013, p. 87-95. Disponível em https://www.scielo.br/j/pee/a/

MfV598kP939NXstKtDxHnBc/#. Acesso em: 7 jan. 2023.

GUMBRECHT, Hans Ulrich. Nosso amplo presente: o tempo e a cultura contemporânea. Trad. Ana Isabel Soares. São Paulo, Editora Unesp, 2015.

IGREJA, Paula; FURTADO, Joaci Pereira. Que anda nas cabeças, anda nas bocas. Convergência em Ciência da Informação, v. 3, n. 1, n. 1, p. 42-70, 2020. Acesso em: 19 set. 2022.

PETIT, Michèle. Os jovens e a leitura: uma nova perspectiva. Trad. Celina Olga de Souza. 2. ed. São Paulo, Editora 34, 2013.

SAFATLE, Vladimir; JUNIOR, Nelson da Silva; Dunker, Christian. Neoliberalismo como gestão do sofrimento psíquico. Belo Horizonte: Autêntica, 2020.

Published

2023-10-16

How to Cite

Furtado, J. P., & Tugny, A. de. (2023). Student house: spaces inhabited by the student body of Universidade Federal Fluminense . Mundo Livre: Revista Multidisciplinar, 9(1), 237-262. Retrieved from https://periodicos.uff.br/mundolivre/article/view/56649

Issue

Section

Temas Livres