Virada Curatorial: o pôr-em-obra da exposição como poética relacional
DOI:
https://doi.org/10.22409/poiesis.1626.65-80Keywords:
curadoria, crítica de arte, estéticaAbstract
Começo assumindo que optarei por um tom mais pessoal – em função
de se tratar de uma prática em que fui me envolvendo paralela e complementarmente à minha atividade na universidade. Depois de tratar da relação entre crítica e curadoria, abordarei a genealogia do que viria a se denominar virada curatorial da arte contemporânea. Ao fim, tratarei brevemente do Reina Sofia que me parece o melhor exemplo de um museu que soube incorporar a dimensão crítica ao partido curatorial assumido pela instituição, terminando com duas exposições no MAM-Rio durante o período de minha gestão como curador que me parecem ajudar no esclarecimento dos desafios inerentes à referida virada.
Downloads
References
BISHOP, Claire. What is a curator? In: IDEA, issue #26, 2007. Disponível em: http://idea.ro/revista.
_____. Radical Museology. London: Koenig Books, 2013.
EXPÓSITO, Marcelo. Conversación com Manuel Borja-Villel. Madrid: Ediciones Turpial, 2015.
HALL, Stuart. Museums of Modern Art and the End of History. In: HALL, Stuart and MAHARAJ, Sarat. Modernity and Difference.
London: INIVA, 2001.
KRAUSS, Rosalind. The cultural logic of late capitalism museum. In: October, Vol 54, MIT Press, pp. 3-17, 1990.
LYOTARD, Jean-François. A conversation with Jean François Lyotard by Bernard Blistène. In: Flash Art, nº 121, pp. 32-29, March 1985.
RANCIÈRE, Jacques. O mestre ignorante. Belo Horizonte: Autêntica, 2005.
_____. O espectador emancipado. São Paulo: Martins Fontes, 2014.
VON HANTELMANN, Dorothea. The Experiential Turn. In: CARPENTER, Elizabeth. On Performativity. Minneapolis: Walker Art Center,
Downloads
How to Cite
Issue
Section
License
Authors who publish in Revista Poiésis agree to the following terms:
- The authors keep the copyright and grant the journal the right of first publication. The work is automatically licensed under the Creative Commons Attribution License, which enables its sharing as long as the authorship and initial publication in this journal are acknowledged.
- Authors are allowed and encouraged to distribute online their work published in Revista Poiésis (in institutional repositories or in their own personal page), since this can generate productive interactions, as well as increase the impact and citation of the published work (See The Effect of Free Access).