Sonho de arquivo
DOI:
https://doi.org/10.22409/poiesis.1524.25-34Keywords:
Benjamin, arquivo, arte, históriaAbstract
O presente artigo busca analisar as noções de arquivo e de prática de
arquivo a partir das reflexões de Walter Benjamin. Buscaremos compreender a novidade do método benjaminiano mostrando sua forma de exposição da obra do poeta Charles Baudelaire. A partir da correspondência entre Benjamin e Adorno, apresentaremos o dispositivo desenvolvido por Benjamin e que se trata não de interpretar a obra de Baudelaire, mas antes de expô-la. Expor essa obra significa, para Benjamin, um engajamento histórico-político do teórico-analista-arquivista e a tensão de suas contradições enquanto sujeito singular histórico. Essas contradições não são resolvidas, mas identificadas e imobilizadas como tal.
Downloads
References
BENJAMIN, Walter. Briefe I. Frankfurt: Suhrkamp, 1978.
BENJAMIN, Walter. Gesammelte Schriften Bd.4. Frankfurt: Suhrkamp, 1991b.
BENJAMIN, Walter. Passagens. Belo Horizonte: Editora UFMG, 2007.
Downloads
How to Cite
Issue
Section
License
Authors who publish in Revista Poiésis agree to the following terms:
- The authors keep the copyright and grant the journal the right of first publication. The work is automatically licensed under the Creative Commons Attribution License, which enables its sharing as long as the authorship and initial publication in this journal are acknowledged.
- Authors are allowed and encouraged to distribute online their work published in Revista Poiésis (in institutional repositories or in their own personal page), since this can generate productive interactions, as well as increase the impact and citation of the published work (See The Effect of Free Access).