Arte é coisa mental: reflexões sobre o pensamento de Leonardo da Vinci sobre a arte
DOI:
https://doi.org/10.22409/poiesis.811.71-82Keywords:
Leonardo da Vinci, Arte Moderna, Processos de CriaçãoAbstract
Este artigo busca discutir a concepção de Leonardo da Vinci relativamente à Arte, particularmente examinando a afirmação de que “a arte é coisa mental”. O pensamento de Leonardo da Vinci, neste caso, é contraposto ao de seus contemporâneos, e ao mesmo tempo, em uma referência ao final do artigo, comparado com os artistas modernos que tempos depois se beneficiariam da noção de que a arte é um processo mental.Downloads
References
COELHO, E. Leonardo da Vinci e o Pensamento Científico do Século XVI. Lisboa: Biblioteca de Altos Estudos, 1953.
GOFFEN, R., Renaissance Rivals: Michelangelo, Leonardo, Raphael, Titian. Yale: Yale University Press, 2002.
PEDROSA, Israel. Da Cor à Cor Inexistente, Rio de Janeiro: Leo Christiano Editorial, 1977.
PUTTFARKEN: “The Dispute about Disegno and Colorito in Venice: Paolo Pino, Lodovico Dolce,and Titian”. Kunst und Kunsttheorie 1400-1900, 48, 1991, pp. 75-99.
RUBIN, P. L. Giorgio Vasari. Art and History. Yale: Yale University Press, 1995.
WHITE. Michael Leonardo, o Primeiro Cientista (tradução de Sergio Moraes Rego). Rio de Janeiro:Record, 2008.
WILLIAMS, R., Art, Theory, and Culture in Sixteenth-Century Italy. From Techne to Metatechne. Cambridge University Press, 1997.
WITTKOWER, A Escultura, São Paulo: Martins Fontes, 2001.
WITTKOWER, Rudolf. A Escultura, São Paulo: Martins Fontes, 2001.
Downloads
How to Cite
Issue
Section
License
Authors who publish in Revista Poiésis agree to the following terms:
- The authors keep the copyright and grant the journal the right of first publication. The work is automatically licensed under the Creative Commons Attribution License, which enables its sharing as long as the authorship and initial publication in this journal are acknowledged.
- Authors are allowed and encouraged to distribute online their work published in Revista Poiésis (in institutional repositories or in their own personal page), since this can generate productive interactions, as well as increase the impact and citation of the published work (See The Effect of Free Access).