A preservação da arte contemporânea
DOI:
https://doi.org/10.22409/poiesis.1320.137-148Keywords:
arte contemporânea, instalações de arte, preservação, documentação, aquisição, artistaAbstract
A preservação da arte contemporânea tem sido um grande desafio para todos os profissionais que trabalham com tais categorias de acervo. Apesar de grande parte da produção artística contemporânea ainda ser produzida com métodos tradicionais, as instituições têm a difícil missão de preservar a arte efêmera, a arte multimídia e a arte composta de materiais diversos. As propostas, mais conceituais que técnicas, entram em confronto com as atribuições do museu, ou seja, com a aplicabilidade dos códigos de ética que, até então, eram adotados para as obras dos séculos anteriores.
Downloads
References
CODDINGTON, James. The Case Against Amnesia. In: CORSO, M.A. (ed.). Mortality Immortality? The Legacy of 20th Century Art. Los Angeles: J. Paul Getty Trust, 1999. 20 p.
FRANÇA, Rafael. Videoinstalação. In: COSTA, Helouise (org.). Sem medo da vertigem. São Paulo: Marca D’ Água, 1997. 90 p.
FISKE, Tina. White Walls: Installations, Absence, Iteration, and Difference. In: RICHMOND, Alison; BRACKER, Alison (ed.). Principles, Dilemmas, and Uncomfortable Truths. Londres: V&A, 2009. p. 229-240.
HUMMLEN, Y; TATJA, S. Sharing Knowledge for the Conservation of Contemporary Art: Changing Roles in a Museum Without Walls? In: Modern Art, New Museums. IIC 2004, Bilbao. 208 p.
HUMMLEN, Y. The Conservation of Modern Art: New Methods and Strategies? In: CORSO M.A. (ed.). Mortality Immortality? The Legacy of 20th Century Art. Los Angeles: J. Paul Getty Trust, 1999. 72 p.
HUMMLEN, Y.; SILLÉ, D. (ed.). Modern Art: Who Cares? Londres: Archetype, 2005. 447 p.
HUYS, Frederika. A Methodology for the Communication with Artists. Disponível em: <http://www.incca.org>. Acesso em: 22 nov 2009.
LOURENÇO, Maria Cecília França. Museus Acolhem Moderno. São Paulo: Edusp, 1999. p. 53.
SEHN, Magali Melleu. A preservação de “instalações de arte” com ênfase no contexto brasileiro: discussões teóricas e metodológicas. 2010. 238 p. Tese (Doutorado) – Escola de Comunicações e Artes, Universidade de São Paulo.
SEHN, Magali Melleu. Arte Contemporânea: da preservação aos métodos de intervenção. 2002. 106 p. Dissertação (Mestrado) – Escola de Comunicações e Artes, Universidade de São Paulo.
SCHINZEL, Hiltrud. Mixed Media, Mixed Functions, Mixed Positions. In. HUMMELEN, Y; SILLÉ, D. (eds.). Modern Art: Who Cares? Londres: Archetype, 2005. 313 p.
SCHOLTE, Tatja & BALDOCK, Karen. Introduction. Disponível em: . Amsterdam. (Versão impressa - ICN/SBMK, 2007. 4 p.
STERRET, Jill. Contemporary Museums of Contemporary Art. In: RICHMOND, Alison; BRACKER, Alison (eds.), Principles, Dilemmas, and Uncomfortable Truths. Londres: V&A, 2009. p.223-228.
STRINGARI, Carol. Installations and Problems of Preservation. In: Modern Art: Who Cares? HUMMELEN, Y; SILLÉ, D. (eds.). Londres: Archetype, 2005. 272 p.
VANRELL, Arianne V. Prevención del riesgo de pérdida de Información en el montage de exposiciones y conservación de instalaciones de arte. In: CONGRESSO III - Grupo Español del IIC, Da teoría a la realidad. La Conservación infalible. Oviedo, IIC, 2007. p. 315-317.
WHARTON, Glenn; MOLOTCH, Harvey. The Challenge of Installation Art. In: RICHMOND, Alison; BRACKER, Alison (eds.). Principles, Dilemmas, and Uncomfortable Truths. Londres: V&A, 2009. p. 210-222.
Downloads
How to Cite
Issue
Section
License
Authors who publish in Revista Poiésis agree to the following terms:
- The authors keep the copyright and grant the journal the right of first publication. The work is automatically licensed under the Creative Commons Attribution License, which enables its sharing as long as the authorship and initial publication in this journal are acknowledged.
- Authors are allowed and encouraged to distribute online their work published in Revista Poiésis (in institutional repositories or in their own personal page), since this can generate productive interactions, as well as increase the impact and citation of the published work (See The Effect of Free Access).