Dispositivo e experiência: relações entre tempo e movimento na arte contemporânea
DOI:
https://doi.org/10.22409/poiesis.912.39-50Keywords:
dispositivos, tempo e movimento, arte contemporâneaAbstract
A arte contemporânea vem construindo dispositivos que fazem da obra um ativador que promove uma experiência de virtualidade e abre caminho para uma experimentação no tempo. A proposta é pensar sobre o dispositivo tendo em vista uma concepção que admite uma rede de agenciamentos de elementos heterogêneos, promovendo deslocamentos nas relações entre tempo e movimento e novos papéis para os observadores.Downloads
References
BAUDRY, Jean-Louis. L’effet cinéma. Paris : Albatros, 1978.
BELLOUR, Raymond. “Querelle des dispositifs”. In: Art Press n. 262, 1999.
BELLOUR, Raymond. L’entre-images 2. Paris: P.O.L ., 2000.
BELLOUR, Raymond. L’entre-images. Paris: Ed. De la Différence, 1990.
BUCI-GLUCKSMAN,. Christine. Esthétique de l’éphémère. Paris: Galilée, 2003.
CLAERBOUT, David. David Claerbout. Catálogo da exposição. Paris: Centre Georges Pompidou, 2008.
DELEUZE, Gilles. Mille Plateaux. Capitalisme et Schizophrénie. Paris: Minuit, 1971-1980.
DELEUZE, Gilles. Cinema II. L’image-temps. Paris: Minuit, 1985.
DELEUZE, Gilles. Dialogues. Paris: Flammarion, 1999.
DUBOIS, Philippe. Movimentos Improváveis: o efeito cinema na arte contemporânea.
Catálogo da exposição. Rio de Janeiro: BB, 2003.
DUGUET, Anne-Marie. Déjouer l’image. Créations électroniques et numériques. Nîmes: Éditions
Jacqueline Chambon, 2002.
PAINI, Dominique. Le temps exposé: Le cinéma de la salle au musée. Paris: Cahiers du Cinéma, 2002.
ROSEN, Ph. (Org.) Narrative, apparatus, ideology. A film theory. New York : Columbia University Press, 1985.
SHAW, Jeffrey e WEIBEL, Peter (Org.). Future cinema the cinematic imaginary after film. Cambridge: MIT Press, 2003.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Authors who publish in Revista Poiésis agree to the following terms:
- The authors keep the copyright and grant the journal the right of first publication. The work is automatically licensed under the Creative Commons Attribution License, which enables its sharing as long as the authorship and initial publication in this journal are acknowledged.
- Authors are allowed and encouraged to distribute online their work published in Revista Poiésis (in institutional repositories or in their own personal page), since this can generate productive interactions, as well as increase the impact and citation of the published work (See The Effect of Free Access).