Céus de tintas e palavras Van Gogh, Mallarmé, Magritte
DOI:
https://doi.org/10.22409/poiesis.1013.113-120Keywords:
imagem, mímesis, utopia, intersemiosisAbstract
Do tempo ahistórico do mito à era tecnológica dos telescópios de longo alcance, o céu estrelado tem sido visto e representado de modos diversos, e a ele têm sido atribuídos múltiplos sentidos. Para os artistas modernos aqui estudados, porém, a sua imagem é mais do que um mero tópico pictórico ou literário: ela se torna uma alegoria de seu esforço de capturar o mundo e seu significado em imagens e palavras, e um símbolo da arte como utopia do real.Downloads
References
Bataille, G. (1968) Documents. Org. Bernard Noël. Paris : Mercure de France.
Benjamin, W. (1984) Origem do drama barroco alemão. Trad. Sérgio Paulo Rouanet. São Paulo: Brasiliense.
Bataille, G. (1994) Charles Baudelaire, um lírico no auge do Capitalismo. (Obras escolhidas, v. 3) Trad. Trad. José
Carlos Barbosa e Hemerson Alves Baptista. São Paulo: Brasiliense.
Blanchot, M. (1980) L’écriture du désastre. Paris: Gallimard.
Blanchot, M. (2005) L’espace littéraire. Paris: Gallimard.
Campos, H. de. (1974) Lance de olhos sobre “Um lance de dados”. In: Mallarmé, S. Mallarmé. (Org. e Trad. Augusto de Campos, Décio Pignatari e Haroldo de Campos) São Paulo: EDUSP; Perspectiva.
Didi-Huberman, G. (2003) La ressemblance informe ou le gai savoir visuel selon Georges Bataille. Paris: Macula.
Friedrich, Hugo. (1978) Estrutura da lírica moderna. Trad. São Paulo: Duas Cidades, 1978.
Mallarmé, S. (2003) Igitur, divagations, Um coup des dès. Paris: Gallimard.
Valéry, P. (1998) Varieté I et II. Paris: Gallimard
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Authors who publish in Revista Poiésis agree to the following terms:
- The authors keep the copyright and grant the journal the right of first publication. The work is automatically licensed under the Creative Commons Attribution License, which enables its sharing as long as the authorship and initial publication in this journal are acknowledged.
- Authors are allowed and encouraged to distribute online their work published in Revista Poiésis (in institutional repositories or in their own personal page), since this can generate productive interactions, as well as increase the impact and citation of the published work (See The Effect of Free Access).