Enrique Vila-Matas em Cinco Imagens
DOI:
https://doi.org/10.22409/poiesis.1014.88-101Keywords:
vanguardas, mescla, iconologiaAbstract
Este ensaio analisa a mescla de imagem e escritura que Enrique Vila-Matas, escritor espanhol contemporâneo, realiza em seu livro Historia abreviada de la literatura portátil, no qual utiliza as figuras do pintor Marcel Duchamp e do filósofo Walter Benjamin. No percurso, problematizo a questão do parentesco e da filiação como ponto de tensão e criação nos diversos campos da arte.Downloads
References
BORGES, Jorge Luis. (1976). Ficções. Trad. Carlos Nejar. Porto Alegre: Editora Globo.
BENJAMIN, Walter. (1994). Magia e técnica, arte e política: ensaios sobre literatura e história da cultura. Trad. Sergio Paulo Rouanet.
São Paulo: Brasiliense.
BUCK-MORSS, Susan. (2002). Dialética do olhar: Walter Benjamin e o Projeto das Passagens. Trad. Ana Luiza Andrade. Belo Horizonte/
Chapecó: Editora da UFMG/Editora Argos.
DE DUVE, Thierry. “Echoes of the Readymade: Critique of Pure Modernism” In: BUSKIRK, Marthe; NIXON, Mignon. (1996). The
Duchamp Effect. Cambridge: MIT Press/October.
DELEUZE, Gilles; GUATTARI, Félix. (1997). Mil platôs: capitalismo e esquizofrenia. Vol. 4. São Paulo: Ed. 34.
GINZBURG, Carlo. (1989). Mitos, emblemas, sinais: morfologia e história. Trad. Federico Carotti. São Paulo: Companhia das Letras.
______________. (2002). Relações de força: história, retórica, prova. Trad. Jônatas Batista Neto. São Paulo: Companhia das Letras.
HEREDIA, Margarita (org.). (2007). Vila-Matas portátil: um escritor ante la crítica. Barcelona: Editorial Candaya.
KAFKA, Franz. (1999). Um médico rural: pequenas narrativas. Trad. Modesto Carone. São Paulo: Companhia das Letras.
SELIGMANN-SILVA, Márcio (org.). (2006). Palavra e imagem: memória e escritura. Chapecó: Argos.
SMITH, Gary. (1992). The Correspondence of Walter Benjamin and Gershom Scholem, 1932-1940. Massachusetts: Harvard
University Press.
VILA-MATAS, Enrique. (1985). Historia abreviada de la literatura portátil. Barcelona: Anagrama.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Authors who publish in Revista Poiésis agree to the following terms:
- The authors keep the copyright and grant the journal the right of first publication. The work is automatically licensed under the Creative Commons Attribution License, which enables its sharing as long as the authorship and initial publication in this journal are acknowledged.
- Authors are allowed and encouraged to distribute online their work published in Revista Poiésis (in institutional repositories or in their own personal page), since this can generate productive interactions, as well as increase the impact and citation of the published work (See The Effect of Free Access).