Faca na caveira: alguns pontos de contato entre os filmes Tropa de Elite (2006), de José Padilha, e The Birth of a Nation (1915), de David W. Griffith
DOI:
https://doi.org/10.22409/poiesis.1014.156-165Keywords:
cinema, racismo, violênciaAbstract
Este artigo destaca as similaridades e paralelismos entre a narrativa de The Birth of a Nation (D. W. Griffith, 1915) e de Tropa de Elite (José Padilha, 2007), discutindo os aspectos sociais presentes em suas imagens e representações.Downloads
References
Azevedo, R. (2008). Capitão Nascimento bate no Bonde de Foucault. In http://veja.abril.com.br/171007/p_090.shtml
Bloch, A. (2008). Tropa de Elite é fascista? In http://oglobo.globo.com/blogs/arnaldo/post.asp?cod_post=74806
Carriérre, J-C. (2006). A Linguagem Secreta do Cinema. Rio de Janeiro: Editora Nova Fronteira
Costa, F. C. (2005). O Primeiro Cinema. Espetáculo, narração, domesticação. Rio de Janeiro: Azougue Editorial.
DaMatta, R. (1990). Carnavais, Malandros e Heróis. Para uma sociologia do dilema brasileiro. Rio de Janeiro: Editora Guanabara
Eiseinstein, S. (1999). A Forma do Filme. Rio de Janeiro: Jorge Zahar Editora
Goebbels, J. (2008) In Fascismo.
http://www.jovemcomunista.hpg.com.br/menu/menu1/fascismo.html. (2008)
Lavender, C. (2001). D.W. Griffith, The Birth of a Nation (1915). In
http://www.library.csi.cuny.edu/dept/history/lavender/birth.html,
McKee, R. (2006). Story. Substância, estrutura, estilo e os princípios da escrita de roteiro. Curitiba: Editora Curitiba
Morin, E. (1972). As Estrelas - Mito e sedução no cinema. São Paulo: José Olympio Editora
Rosenfeld, A. (2002). Cinema: arte e indústria. São Paulo: Editora Perspectiva
terra.com. (2008) Fantasia inspirada em ‘Tropa de Elite’ é sucesso na Saara. In
http://carnaval2008.terra.com.br/interna/0,,OI2240723-EI10735,00.html
The 80’s Movie Rewind - Home of the 80’s retro movies. (2008). Top gun (1986).
Vogler, C. (2006). A Jornada do Escritor. Estruturas míticas para escritores. Rio de Janeiro: Editora Nova Fronteira
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Authors who publish in Revista Poiésis agree to the following terms:
- The authors keep the copyright and grant the journal the right of first publication. The work is automatically licensed under the Creative Commons Attribution License, which enables its sharing as long as the authorship and initial publication in this journal are acknowledged.
- Authors are allowed and encouraged to distribute online their work published in Revista Poiésis (in institutional repositories or in their own personal page), since this can generate productive interactions, as well as increase the impact and citation of the published work (See The Effect of Free Access).